Jump to content

"Motstand" i Raymarine ST6002 SG2 autopilot - Når ikke i bruk


logos

Recommended Posts

Hei.

 

Det er "motstand" (merkbart tregere)i rattet når autopiloten ikke er i bruk.

 

Autopiloten er en Raymarine ST6002 SG2 versjon, som sitter i en Dufour 40. Motoren er koblet til rattet med kjede, så jeg demonterte kjedet og motstnaden ble borte.

 

Hva kan dette skyldes? Styrestrøm til autopilotmotoren? Autopilotmotoren frikobler ikke ordentlig? Andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Er det mer motstand enn tidligere? Det er alltid noe motstand i en drivenhet, men om det plutselig har blitt mer kan det være at noe er feil.

 

Drivenheten. Hvem er det som har produsert denne? Er det Lewmar eller Raymarine? I Raymarines drivenhet er det clutch, men hvordan Lewmar sin fungerer vet jeg ikke. Du kan begynne med å sjekke styreenheten. Der er en det en kabel +/- til clutchen på drivenheten. Jeg regner med at når autopiloten er i drift så er det spenningen på denne og ikke spenning når autopiloten ikke er i drift. Er det spenning her når piloten ikke er i drift ligger feilen her, men er det ikke slik kan det være feil på clutchen i drivenheten.

Link to post
Share on other sites

Problemet ble løst i løpet av 5 timer (mye feilsøking).

 

Til slutt fant jeg ut at dette måtte komme fra drivenheten (Riktig Enzo - lewmar). Avmonterte drivenheten for deretter å demontere. Fant ut at clutch platene (takk Blueline) ikke satt ordentlig sammen (tre skruer som hadde begynt å løsne). Skrudde alt sammen igjen og det fungerte. Eneste problemet nå er at alt må kalibreres om :-(.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...