Jump to content

Veivhusfilter - igjen!


bjoris

Recommended Posts

Jeg har en 41 B motor og fikk en litt ubehagelig overraskelse i ferien. Båten fikk plutselig røyk i kabinen. Vi stoppet og jeg fant ikke da ut at det kom mye røyk fra veivhusfilteret. Når jeg skulle opp i plan var det bom stopp, maks 2000 o/min og det viste seg at luftfilteret var potte tett. Røyken som kom fra veivhusfilteret kom seg derfor ikke inn i luftfilter og trakk da ut i båten i stedenfor.

 

Det som bekymrer meg er at jeg ser at det forsatt kommer røyk fra veivhusfilteret, men den går nå rett inn i luftfilter og dermed kommer det ikke røyk ut av motorrommet (før filteret er tett igjen, og det ser allerede noe svart ut, etter ca 20 timer gange).

 

Ser av andre innlegg at noen legger slange ut av båten for å unngå tett luftfilter så jeg forstår at dette er et kjent problem, men noen jeg har snakket med sier at dette også kan skyldes motorskade at det kommer trykk feil vei pga f.eks slitte foringer/stempel/stempelringer osv osv. Det høres jævlig dyrt ut så jeg ville gjerne funnet ut om jeg har et slikt problem eller ikke. Motoren starter relativt lett, 1-5 sekunder alt etter hvor kald og fuktig det er (uten gløding). Den ryker lite (soter mye på marsj/full fart, men det tror verkstedet skyldes dysene). Noe fornuftig om dette veivhusfilteret og røyken derfra har jeg ikke fått...

 

Mitt spørsmål er om dette er normalt eller om det er tegn på at motoren er i dårlig stand. Verkstedet sjekket med å holde over oljelokket når motoren gikk uten at det "blåser" eller trekker luft inn der. Dette skal være et godt tegn i forhold til om det kommer "trykk" feil vei i motoren og dermed presses ut olje i veivhusfilteret. Jeg har ikke så mye mer peiling enn det jeg leser her (som forøvrig er veldig fint å ha tilgang til).

 

Flott om noe kan betrygge meg eller skremme meg med å si om det er normalt at det skal komme noen oljedamp fra veihusfilteret selv når filteret er nytt (byttet både luft og veihusfilter) for 20 timer siden. Det er ikke ekstremt mye, men som en panne som koker lett (ikke fosskok damp altså).

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det og slik jeg husker noen av de tidligere innleggene du har hatt så har du vært plaget meg en god del problemer med denne motoren. Det har vært alt fra toppakning, lekkasje på lokket til intercooleren. lekkasje fra styregaffel og sluring i drevet m.m. Hvordan gikk det forresten med sluringen i drevet? Fikk du fikset dette?

 

Dette med sjøvannslekkasjen på intercooleren synes jeg var litt skummel. Når lekkasjen er såpass nære luftfilteret og innsuget så kan det fort skje at motoren suger til seg noe av dette vannet. Når motoren går så rister/vibrerer den jo en del slik at vannet blir slengt i rundt og ikke bare renner rett ned. I tillegg er jo startmotoren like under og den liker jo ikke saltvann så godt. Hvis denne lekkasjen har vært der over lang tid og det hele tiden har kommet noen mengder sjøvann/fuktighet inn i motoren så er vel ikke dette særlig bra for stempelringer og sylindre. En bekjent fikk faktisk motorhavari på en 2 år gammel KAD 43 pga. sjøvann som kom inn i motoren. Mulig det der var snakk om større mengder?

 

Jeg har en AQAD 31 A - 87 mod. som viser tegn til kanskje å bli litt slitt, da den er litt tregstartet, det blåser en del gjennom oljepåfyllingslokket og den ryker en del ved oppstart. Før jeg bygde om veivhusutluftingen med en slange fra bakre ventildeksel så hadde jeg kjørt med veivhusfilteret i 2 år før det ble tett. Nå går veivhusutluftingen fra ventildekselet via en plastkanne for å skille ut olje og oljedamp og videre inn i luftfilterdekselet. Jeg var imidlertid ikke så plaget som du er at både luftfilter og veivhusfilter går tett etter kun få timer. Som du skriver er dette med veivhusutluftingen et kjent problem for mange. Det må imidlertid være en årsak til problemet for motorene var ikke slik da de var nye. Det må derfor være et eller annet galt med motoren for at veivhusutluftingen skal være et problem.

 

Ut i fra din beskrivelse av oljedampen fra veivhusfilteret så virker det på meg som det er unormalt mye damp. Må min motor så var den knapt synlig.

 

Du har vel fortsatt garanti på motoren ut sesongen og jeg ville skriftlig orientert verkstedet om dine problemer og at du vil benytte deg av garantien.

 

Verkstedet som du refererer til er det de som du kjøpte båten av eller er det et annet verksted? Jeg ville fått et uavhengig verksted til å sjekket ut motoren din, tatt lekkasjetest m.m. Det koster noen lapper men lite i forhold til hvis du godtar å bli avskrevet fra garantien nå og må koste overhaling til 40-50 tusen neste år.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill.

 

Ja, jeg har hatt mye tull, men noe av tullet skyldes også dårlig arbeid fra de som skiftet toppakningen. Det var da intercooleren begynte å lekke. Jeg har tapet over lekkasjen slik at det ikke kommer vann i luftfilteret så jeg tror ikke problemene med veivhusfilteret skyldes sjøvann i motoren, men vet jo aldri. Gikk en 4-5 timer før jeg oppdaget at det sprutet vann mot luftfilteret så det kan kanskje ha vært nok?

 

Jeg har vært på verksted (uavhengig). Når de hørte at det var garanti inn i bildet ville de ikke se på det før jeg hadde hatt en taktsmann. Jeg engasjerte takstmann og venter nå på taksten. Problemet er at ingen vil si noe fornuftig om denne veivhus-saken, verken taktsmann eller Volvo kan si mer enn at det KAN være noe alvorlig galt. Det ender vel med at jeg må få dem til å demontere hele motoren for å finne ut om noe er galt/utslitt. Dersom det ikke er det må jeg betale alt selv... Kjedelig sak og tilliten til motoren er pt tynnslitt selv om det helt sikkert er en fin motor...

 

Drevet:

Det lekker fortsatt så dette skal tas når båten kommer på land. "sluringen" i drevet forsvant av seg selv. Merkelige greier, men har gått 100 timer nå uten at det har "slurt" en eneste gang. Nå kobler det inn både forrover og akterover helt perfekt. Et lite knep når du kobler i... Jeg har en teori om at vaieren lå i spenn, da det lå noe oppå denne i et stuverom...

 

Nei, det har blitt mye bekymringer med motor og drev på denne båten. Jeg har jo fortsatt tro på at det ikke er så alvorlig galt, men jeg regner med at jeg hoster opp pengene for å finne dette ut helt sikkert. Det er jo som du sier, sier det pang til neste år så står jeg jo der med en kjemperegning og ingen garanti...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det burde vel være så enkelt som å ta en kompresjonstest (eller aller helst sylinderlekkasjetest) på motoren for å finne ut om noe er unormalt her.  Det er jo ikke noe annet enn lekkasje fra sylindrene i en eller annen form som kam føre til økt trykk i veivhuset, så dette vil vise på en slik test. Så det skulle være fullstendig unødvendig å demontere motoren for å stille en diagnose på dette.

 

Håper du finner ut av dette, og at problemene tar slutt snart. :seeya:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...