KongConan Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Heisann! Etter 7 år med en Uttern D-55 og så og si bekymringsfritt båtliv er jeg nå lykkelig eier av en Joda 7500 med en yanmar 66 diesel. Brått så er det mer ting og tang å holde styr på gitt, og under en tur i går brukte brått turtelleren 2 minutter på å nå riktig turtall...var som den gikk i sirup. Noen som vet hva i allverden dette er for noe? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
JensKH Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Slakk eller utslitt dynamorem? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KongConan Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 Huff da...er det alvorlig?Har bare noen dagers erfaring med innenbords og trenger ikke dette Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Slapp av... Det tar 5 minutter å stramme en slakk reim. Er den utslitt koster det en bagatell for en ny. Hvis det er reima som er problemet så vil du også ha dårlig lading. Har du det? Quote Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
KongConan Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 (edited) Phu....det var da enda godt, hva vil dårlig lading si? Er det 14,4volt som er ideelt?Den viser 13 og noe på instrumentpanelet. Har ikke fått kjørt den så mye...har solcelle koblet til startbatteriet. Edited May 30, 2010 by KongConan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Hvis du har solceller koblet til, så blir det litt mer komplisert å se på ladinga. Sjekk tilstanden på generatorreima. Er den flisete og slitt bør den skiftes. Du kan også observere om generatoren roterer sammen med motoren etter at du har startet opp. Quote Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Yanmar har vanligvis egen turtellergiver som er plassert ett eller annet sted over startkransen på svinghjulet ( i bakkant av motorblokka ). Er du heldig er det bare dårlig kontakt på giveren ( to ledninger ) er du uheldig så har giveren "tatt kvelden". Skiftet giver i fjor sommer, da var prisen for ny turtellergiver til min motor kr 1856,- Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Har samme problem på en 4jh3-te turteller. Min er treg i kaldt vær dvs på våren og sent på høsten. Har prøvd crc elektro på kontaktpunkter, dynamo og inne i selve telleren osv. Tror det muligens kan være gjennomføringa i selve klokken(nåla) som gir treghet. Har ikke det store problemet med at denne bruker litt tid på og komme opp og ned igjen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 (edited) Hei. Har akkurat det samme "problemet" med turtelleren på min Yanmar 4JHE. Skal ved leilighet henge på et oscilloscop jeg nettopp har anskaffet meg og se om signalet fra giveren mot svinghjulet er det sinussignalet på 2V peak to peak som det skal være og om det endrer frekvens raskere enn det selve instrumentet viser. Men regner med at det er selve elektronikken i instrumentet som er treg med å omforme sinussignalet til en DC spenning til viserinstrumentet spesielt ved lave temperaturer. Det er det neppe mye å gjøre med dette da selve instrumentet ser temmelig innkapslet ut. Men finner jeg ut noe, skal jeg legge ut resultatet her på forumet. Lars H. Edited May 30, 2010 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
KongConan Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Har gått igjennom forslagene her, og det ser ut som det er i selve instrumentet problemet ligger...da får det være så lenge. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Litt utenom dette, men jeg har turtallgiver slik Lars beskriver. Var uheldig og glei under arbeide i motorrom og de to ledningene til turtallgiver ble revet av. Det er uråd og se på hvilken kontakt de to ledningene skal settes på igjen da begge ledningene er røde. Sjansen er altså 50% for å koble feil på igjen. Hvis jeg gjør det, er der noe som kan ødelegges? Eller kan jeg bare prøve meg frem uten fare for at instrument eller noe annet går i stykker. Har multimeter hvis der er mulighet for og måle seg frem til riktig kobling, men jeg vet ikke hva eller hvordan jeg skal måle meg frem til det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Pickupen sender ut et sinussignal, og har du multimeter som viser feil polaritet, så får du et - foran antall volt som pickupen sender ut hvis polariteten er feil. Den sender ut like mange pulser pr rpm som det er antall tenner på startkransen. Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Vet ikke om dette stemmer, men jeg hørte nylig at visse Yanmarer (nyere?) ikke startet å lade før de hadde oppnådd en viss temperatur! Flere som har hørt om dette? I såfall kan det jo stemme at turtelleren ikke er med før dette heller Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 (edited) Ja, jeg har minus på multimeteret, men hvis det ikke er fare for at noe går i stykker ville jeg bare prøve meg frem med og koble ledningene på igjen. Jeg vil vel se på turteller om jeg kobler feil eller ? Skal jeg måle må jeg vel koble til minst en kabel. Har mulighet til og ta instrumentet ut og se på baksiden hvor de to røde kablene går hvis det hjelper meg noe. De to kontaktene på giver er like og begge er isolert fra jord ser det ut som. Edited June 1, 2010 by hegra (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Jeg mener sjangsen for å sette de feil er endel større enn 50%. Har noe med tings iboende faenskap å gjøre. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.