Jump to content

Yanmar turteller bruker 2min før den viser riktig


KongConan

Recommended Posts

Heisann!

 

Etter 7 år med en Uttern D-55 og så og si bekymringsfritt båtliv er jeg nå lykkelig eier av en Joda 7500 med en yanmar 66 diesel. Brått så er det mer ting og tang å holde styr på gitt, og under en tur i går brukte brått turtelleren 2 minutter på å nå riktig turtall...var som den gikk i sirup. Noen som vet hva i allverden dette er for noe?

Link to post
Share on other sites

Slapp av... Det tar 5 minutter å stramme en slakk reim. Er den utslitt koster det en bagatell for en ny. :flag_bp:

 

Hvis det er reima som er problemet så vil du også ha dårlig lading. Har du det?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Hvis du har solceller koblet til, så blir det litt mer komplisert å se på ladinga.

Sjekk tilstanden på generatorreima. Er den flisete og slitt bør den skiftes. Du kan også observere om generatoren roterer sammen med motoren etter at du har startet opp.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Yanmar har vanligvis egen turtellergiver som er plassert ett eller annet sted over startkransen på svinghjulet ( i bakkant av motorblokka ). Er du heldig er det bare dårlig kontakt på giveren ( to ledninger ) er du uheldig så har giveren "tatt kvelden". Skiftet giver i fjor sommer, da var prisen for ny turtellergiver til min motor kr 1856,-

Link to post
Share on other sites

Har samme problem på en 4jh3-te turteller.

Min er treg i kaldt vær dvs på våren og sent på høsten.

Har prøvd crc elektro på kontaktpunkter, dynamo og inne i selve telleren osv.

Tror det muligens kan være gjennomføringa i selve klokken(nåla) som gir treghet.

Har ikke det store problemet med at denne bruker litt tid på og komme opp og ned igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har akkurat det samme "problemet" med turtelleren på min Yanmar 4JHE. Skal ved leilighet henge på et oscilloscop jeg nettopp har anskaffet meg og se om signalet fra giveren mot svinghjulet er det sinussignalet på 2V peak to peak som det skal være og om det endrer frekvens raskere enn det selve instrumentet viser. Men regner med at det er selve elektronikken i instrumentet som er treg med å omforme sinussignalet til en DC spenning til viserinstrumentet spesielt ved lave temperaturer. Det er det neppe mye å gjøre med dette da selve instrumentet ser temmelig innkapslet ut. Men finner jeg ut noe, skal jeg legge ut resultatet her på forumet.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt utenom dette, men jeg har turtallgiver slik Lars beskriver. Var uheldig og glei under arbeide i motorrom og de to ledningene til turtallgiver ble revet av. Det er uråd og se på hvilken kontakt de to ledningene skal settes på igjen da begge ledningene er røde. Sjansen er altså 50% for å koble feil på igjen. Hvis jeg gjør det, er der noe som kan ødelegges? Eller kan jeg bare prøve meg frem uten fare for at instrument eller noe annet går i stykker. Har multimeter hvis der er mulighet for og måle seg frem til riktig kobling, men jeg vet ikke hva eller hvordan jeg skal måle meg frem til det. :confused:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dette stemmer, men jeg hørte nylig at visse Yanmarer (nyere?) ikke startet å lade før de hadde oppnådd en viss temperatur! Flere som har hørt om dette? I såfall kan det jo stemme at turtelleren ikke er med før dette heller


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har minus på multimeteret, men hvis det ikke er fare for at noe går i stykker ville jeg bare prøve meg frem med og koble ledningene på igjen. Jeg vil vel se på turteller om jeg kobler feil eller ? Skal jeg måle må jeg vel koble til minst en kabel. Har mulighet til og ta instrumentet ut og se på baksiden hvor de to røde kablene går hvis det hjelper meg noe. De to kontaktene på giver er like og begge er isolert fra jord ser det ut som.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...