John Kjell Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Denne vinteren hadde jeg båten, en Quicksiver 640 weekend, liggende ute i havna. Og det gikk fint. Likevel neste vinter ønsker jeg å ta båten hjem. Har god plass til den. Jeg lurer da på hvilken bil jeg trenger jeg for å trekke den opp på tilhenger. Båten veier rundt 1700 kg. Vi har ei god og slakk rampe i havna vår og på flo sjø burde det gå bra. Ser at den i enkelte annonser angis til å være 21 fot, men i andre angis den til 24 fot. Noen råd om hvilken tilhenger jeg trenger? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Jeg fikk opp en Ibiza 20 med en Renault Laguna med 1.6l Bensinmotor.. Da går det meste.... Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 var etpar tråder ang dette emnet ifjor. Båten din begynner å bli såpass tung at skal du ut på veien og kjøre lovlig, så kommer alle disse tildels forvirrende vektbestemmelsene inn med full tyngde. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Anoden Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Toyota Land Cruiser Tillatt maksimal: Tilhengervekt med bremser 2800kg Quote Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post Share on other sites More sharing options...
magnumlars Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Mercedes G400CDI. Burde vel vere den perfekte bil for den som vil dra tunge vekter på hengar. Når den klarar å dra opp ein semitrailer frå grøfta klarar den nok fint å dra ein liten båt på hengar Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nonsense Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Lavgir eller automat, helst begge deler. 4WD. Til nød en tung RWD bil. Du trenger vel 2,5t godkjent hengervekt, og det begrenser utvalget ganske bra. Så er spørsmålet hvor mye penger du vil bruke, og hvilke andre behov bilen skal dekke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
John Kjell Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 Takker for innspill. Tenker vel helst på hvem jeg skal spørre om hjelp for å dra båten. Å kjøpe så stor bil stort sett bare for det formålet er lite lønnsomt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Regner med at det er mange "ordentlige" 4x4 som kan ta den jobben. - Land Rover/RangeRover (kanskje ikke Freelander) - Land Cruiser - Pajero - PathFinder - Terrano - G'Wagen - Diverse større amerikansk Utfordringen er kanskje å finne en som har E i sertifikatet, og som har stor nok bil. Quote Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
Loff Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Hva med pickup? Stort sett alt med lasteplan og 4x4 vil vel greie dette utmerket. Sikkert noen du kjenner med en Hilux e.l Quote Trøndelag Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Jeep Cherokee 4.0l R6. Godkjent for 3,3tonn Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sunnmøringen Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Eller en Ssangyong Rexton II, tillatt hengervekt 3.200kg Quote "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 For å trekke båten opp på tillhengern trenger du ei vinsj Spøk til sides, for å trekke opp båten kan du bruke stort sett hva du vill av biler så lenge du gjør det rett. Desto større og sterkere, blir det som regel enklere. 4hjulstrekk er en fordel. Problemene begynner når du skal begynne å kjøre på offentlig vei, da skal man ha henger som er godkjent for båten, og en bil som har lov til å trekke hengeren. Er da totalvekten på "toget" over 3.5 tonn, eller vekt av båt+henger mere en totalvekt på bil+fører må du ta høyde for egene regler ihht sertifikat. Det kan mange ganger være greit å bruke en grei 4hjulstrekker for å dra opp båt og henger, for så å bruke en annen bil til å kjøre alt hjem med. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Loff Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Med båt på 1700 kg, er nok E i sertifikatet ikke til å unngå, så sant du ikke kan feste hjul, lys og drag direkte på båten uten å øke vekten nevneverdig, samt har en bil med egenvekt og tillatt totalvekt på akkurat 1750 kg . "Campingvognregelen" er med andre ord helt uaktuell i dette tilfelle, så dersom trådstarter ikke har BE (evt C1E om Suburban o.l er tilgjengelig), må han nok låne både bil og sjåfør for å kjøre lovlig. Quote Trøndelag Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Mercedes G400CDI. Burde vel vere den perfekte bil for den som vil dra tunge vekter på hengar. Når den klarar å dra opp ein semitrailer frå grøfta klarar den nok fint å dra ein liten båt på hengar HELT ENIG! Den tåler det meste: Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.