Jump to content

Hvilken bil til båt på tilhenger


John Kjell

Recommended Posts

Denne vinteren hadde jeg båten, en Quicksiver 640 weekend, liggende ute i havna. Og det gikk fint. Likevel neste vinter ønsker jeg å ta båten hjem. Har god plass til den.

Jeg lurer da på hvilken bil jeg trenger jeg for å trekke den opp på tilhenger. Båten veier rundt 1700 kg. Vi har ei god og slakk rampe i havna vår og på flo sjø burde det gå bra.

Ser at den i enkelte annonser angis til å være 21 fot, men i andre angis den til 24 fot. Noen råd om hvilken tilhenger jeg trenger?

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk opp en Ibiza 20 med en Renault Laguna med 1.6l Bensinmotor.. Da går det meste.... :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

var etpar tråder ang dette emnet ifjor. Båten din begynner å bli såpass tung at skal du ut på veien og kjøre lovlig, så kommer alle disse tildels forvirrende vektbestemmelsene inn med full tyngde. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Toyota Land Cruiser :smiley:

 

Tillatt maksimal:

Tilhengervekt med bremser 2800kg

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

Mercedes G400CDI.

 

Burde vel vere den perfekte bil for den som vil dra tunge vekter på hengar.

 

Når den klarar å dra opp ein semitrailer frå grøfta klarar den nok fint å dra ein liten båt på hengar :yesnod:

 

Link to post
Share on other sites

Lavgir eller automat, helst begge deler. 4WD. Til nød en tung RWD bil. Du trenger vel 2,5t godkjent hengervekt, og det begrenser utvalget ganske bra. Så er spørsmålet hvor mye penger du vil bruke, og hvilke andre behov bilen skal dekke.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill. Tenker vel helst på hvem jeg skal spørre om hjelp for å dra båten. Å kjøpe så stor bil stort sett bare for det formålet er lite lønnsomt.

Link to post
Share on other sites

Regner med at det er mange "ordentlige" 4x4 som kan ta den jobben.

- Land Rover/RangeRover (kanskje ikke Freelander)

- Land Cruiser

- Pajero

- PathFinder

- Terrano

- G'Wagen

- Diverse større amerikansk

 

Utfordringen er kanskje å finne en som har E i sertifikatet, og som har stor nok bil.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Eller en Ssangyong Rexton II, tillatt hengervekt 3.200kg

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

For å trekke båten opp på tillhengern trenger du ei vinsj :tongue:

 

Spøk til sides, for å trekke opp båten kan du bruke stort sett hva du vill av biler så lenge du gjør det rett. Desto større og sterkere, blir det som regel enklere. 4hjulstrekk er en fordel.

Problemene begynner når du skal begynne å kjøre på offentlig vei, da skal man ha henger som er godkjent for båten, og en bil som har lov til å trekke hengeren. Er da totalvekten på "toget" over 3.5 tonn, eller vekt av båt+henger mere en totalvekt på bil+fører må du ta høyde for egene regler ihht sertifikat.

 

Det kan mange ganger være greit å bruke en grei 4hjulstrekker for å dra opp båt og henger, for så å bruke en annen bil til å kjøre alt hjem med.

Link to post
Share on other sites

Med båt på 1700 kg, er nok E i sertifikatet ikke til å unngå, så sant du ikke kan feste hjul, lys og drag direkte på båten uten å øke vekten nevneverdig, samt har en bil med egenvekt og tillatt totalvekt på akkurat 1750 kg :smiley: . "Campingvognregelen" er med andre ord helt uaktuell i dette tilfelle, så dersom trådstarter ikke har BE (evt C1E om Suburban o.l er tilgjengelig), må han nok låne både bil og sjåfør for å kjøre lovlig.

Trøndelag

Link to post
Share on other sites

Mercedes G400CDI.

 

Burde vel vere den perfekte bil for den som vil dra tunge vekter på hengar.

 

Når den klarar å dra opp ein semitrailer frå grøfta klarar den nok fint å dra ein liten båt på hengar :yesnod:

 

 

 

HELT ENIG! Den tåler det meste:

 

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...