Sebaldus Startet 26.August.2004 Del på Facebook Startet 26.August.2004 Drev å mekket litt å båten i dag. Skulle bytte ut kasettspiller med cd spiller og ville bare finne ut hva som var pluss og minus før jeg koblet til den nye. Oppdaget da at spenningen var 16,5 volt..... Skjønte ikke så mye av dette da batterispenningen lå på 12,6 volt ellers i det elektriske anlegget. Tok nå ut sikkringen til radioen og jammen meg var det ikke fremdeles 16,8 volt. Etter litt forskning fant jeg ut at solcellepanelet er koblet sammen med ledningen for varmeapparat og stereo som igjen er koblet rett på batteri. Nå jeg nå la jakken min over panelet ble det straks 0 volt. Nå har jeg en slik regulator: Spørsmålet blir da om dette er helt normalt? Selvsagt skal jeg rydde opp etter tidligere eiers herjinger og legge egne kurser til varmer og stereo. Men fungerer denne regulatoren som den skal? Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Jeg hadde en regulator på hytta som viste 16,5 volt, det resulterte i at jeg måtte skifte alle batteriene da de gamle ble ødelagt. Kjøpte ny regulator og da ble spenningen riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 26.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2004 Jeg hadde en regulator på hytta som viste 16,5 volt, det resulterte i at jeg måtte skifte alle batteriene da de gamle ble ødelagt. Kjøpte ny regulator og da ble spenningen riktig. Og i dag var det overskyet og regn. Mon tro hva spenningen har vært på solskinnsdager? Riktignok et bitte lite panel på kanskje 15w, men dog? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Riktignok et bitte lite panel på kanskje 15w, men dog?Og hvor stor er batteriebanken som lades? Har du målt direkte på batteriet? Tror ikke det ellers ville jakke-effekten jo ikke vært 0 (null) volt. Så det er sannsynlig, at du har målt tomgangsspenning som kan være nesten hva som helst. 15W - dvs ca 1 A i den mest optimale situasjonen (derfor heter det 15 Watt peak elektisk - tror jeg) - er bare nesten 1A, ved overskyet vær antagelig ikke engang 500mA. Har du 300Ah batteribank så er dette INGENTING. Men jeg vedder en knapp, at du har målt tomgangsspeningen . Kan også være at det er en noe avansert regulator tiltenkt batterier som står dønn fast på betong e l. Da finnes regulatorer som en gang i uken kjører spenningen opp for å få rørt om i syren noe. (men jeg tror ikke det) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 26.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2004 Og hvor stor er batteriebanken som lades? Har du målt direkte på batteriet? Tror ikke det ellers ville jakke-effekten jo ikke vært 0 (null) volt. Så det er sannsynlig, at du har målt tomgangsspenning som kan være nesten hva som helst. Første gangen jeg målte var ledningene koblet til batteriet. Da jeg oppdaget den høye spenningen koblet jeg batteriet av og ble da overrasket over at ledningen fremdeles var strømførende. Tenkte da ikke på at jeg hadde panel. Måling direkte på batteri gav som sagt vanlig spenning på 12,6 volt. Det er derfor jeg lurer litt på om regulatoren er feil eller om det skal være så høy spenning når batteri ikke er koblet til. Uansett har neppe radioen noe godt av 16-17 volt så en egen ledning må på plass. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 En egen ledning fra solcelle-regulatoren til batteribanken - forbi hovedstrømbryteren, ja. SÅ kan du observere spenningen videre. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 26.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2004 En egen ledning fra solcelle-regulatoren til batteribanken - forbi hovedstrømbryteren, ja. SÅ kan du observere spenningen videre. Satser på å gjøre det i morgen. Tenker brikkene faller på plass da! Skulle jo i utgangspunktet være en god regulator så hvis alt nå viser seg å være ok blir det kanskje et større panel med tid og stunder. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Nå har jeg en slik regulator: Men fungerer denne regulatoren som den skal? Så vidt jeg kan se er det samme regulatoren som jeg har. I våres fikk jeg installert Battmeter. De siste ukene har båten ligget i havn, solcellepanelet med regulator har fungert prikkfritt hele tiden . Var nede i dag, da så jeg at spenningen under lading fra solcellepanelet var 13,8 Volt. Batteribanken er svært nær full. På to og en halv uke har solcellepanelet puttet på ca. 35 Ah. Jeg har også observert at ladingen fra solcellepanelet har stoppet opp når batteribanken har vært full-ladet. Med min ringe forstand på strøm ombord synes jeg dette er bra og kan vel også trekke den konklusjonen at regulatoren fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Kommer fra havna nå, og mens båten har ligget i havnen nesten 2 uker uten særlig bruk, og mens batteriene var nesten tomme etter siste tur, var de nå nesten helt fulle. Spenningen var på på ca 13.8V. Systemspenningen skal jo være på 16.5V, men får du dette på batteriet er regulatoren slått av evt har en feil. En ting jeg ble overasket over når jeg koblet opp panelet og regulatoren min, var at det tar nesten et halvt minutt etter at jeg har satt i sikringen at regulatoren slår inn, og ladingen starter. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 26.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2004 Systemspenningen skal jo være på 16.5V, men får du dette på batteriet er regulatoren slått av evt har en feil. Dette med at systemspenningen er 16,5 volt kombinert med nye forøk nede i båten får meg til å tro at sikkringen må ha vært gåen når jeg målte og trodde batteriet lå inne. Konklusjonen blir at jeg målte systemspenningen. Da får solcellepanelet ha meg unnskyldt og får fortsatt tjeneste ombord! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Konklusjonen blir at jeg målte systemspenningen.Puuuhh, da får jeg beholde min knapp Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Konklusjonen blir at jeg målte systemspenningen. Da får solcellepanelet ha meg unnskyldt og får fortsatt tjeneste ombord! Godt å høre. Systemet er jo helt utrolig bra. Meget fornøyd etter første sesong med panel,¨ mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 15W - dvs ca 1 A i den mest optimale situasjonen (derfor heter det 15 Watt peak elektisk - tror jeg) - er bare nesten 1A, ved overskyet vær antagelig ikke engang 500mA. Har du 300Ah batteribank så er dette INGENTING.Vil ikke undervurdere solpanelet.... Det KAN virke som at ladestrømmen er mikroskopisk, men over TID, blir det noen Ah! Har sjøl et ganske lite panel, og det har toppet opp batteriene ( 2 X 80 Ah) i løpet av en uke eller to.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
OT-flyktning Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Vil ikke undervurdere solpanelet...Du trenger ikke å overbevise meg Har selv 2 x 30Wpe på skyveluken og de gjør sin jobb helt utmerket. Mount and forget.... Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 30.August.2004 Del på Facebook Svart 30.August.2004 Godt å høre. Systemet er jo helt utrolig bra. Meget fornøyd etter første sesong med panel,¨ mvh GipsyGirl Hei.Moro og høre Gipsy at du er fornøyd da du ikke har vært like positiv til panel her på forumet tideligere :puke:. Har selv 2 stk paneler på 55w og det fungerer helt utmerket, har fulle batterier hver fredag før avreise. Mvh Heira. Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
TommyJ00 Svart 30.August.2004 Del på Facebook Svart 30.August.2004 Skal ikke ta den diskusjon igjen Heira, men jeg har ikke vært negativ til solcellepanel!!! bare uenig i hva man bør prioritere før man kjøper panel I den konkrete saken du tenker på hadde du nok rett ja. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Bellamar Svart 2.Februar.2006 Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Har lest en del av innleggene om solceller og regulator. Tiden er inne for å gå til anskaffelse av utstyr for påfyll på batteriet når været er fint og vi ønsker å vere lengst ute mellom skjæra.. Valget står mellom en regulator type ICP-21A eller NAPS Maxpower. Jeg ville være veldig takknemlig dersom noen kunne dele erfaringer om en av disse med meg! mvh Bellamar Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 13.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2006 Noen som har erfaring med denne' regulatoren? Er jo hakket billigere enn hva som selges her i landet. Er et panel på 22w så lite at regulator ikke trengs? Har 300aH batteribank.... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 13.November.2006 Del på Facebook Svart 13.November.2006 Tror det, ja. Men har du noen gang målt hvor mye spenning du har på batteriet på en skyfri solfylt sommerdag uten forbrukere tilkoblet og når du VET at batteriene er fulle? Jeg ville kanskje gjort dette først. Men på den andre siden - dersom det kribler i fingrene til å koble ett eller annnet.... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.November.2006 Del på Facebook Svart 13.November.2006 Når vi først er inne på dette med regulatorer - vil solcellen "lure" dynamo/laderegulator fra motor? Mitt solcellepanel er koblet via regulator, dernest egen hovedbryter, og til forbruksbanken. Når motoren går synes jeg battmeteret viser lite inn på batteriet selvom det er en stund igjen til det er fullt. Hvordan fungerer dette? Dersom batteriene er "halvbrukte" og solcellen arbeider går jeg ut fra det blir en viss spenning - og vil denne "lure" dynamo/laderegulator til å tro at batteriene er fulladet mens de i realiteten ikke er det? Bør jeg i så tilfellet koble fra solcellen en stund før jeg skal ut å kjøre, dersom jeg vil ha ladet mest mulig i løpet av turen (gitt at batteriene ikke er fulle, da) Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 18.Mai.2013 Del på Facebook Svart 18.Mai.2013 Lurer på samme som i innlegg 20 ovenfor. I tillegg mener jeg å ha lest at regulatoren til solcellene ikke tåler å bli tilkoblet landstrøm, noe jeg finner rart. I tilfellet må jeg bare huske på å slå av regulatoren før jeg kobler meg til landstrøm. Har også sett at Ctek har kommet med en kombinert solcelle MPPT regulator og dynamo/startbatteri regulator (Ctek Dual D250S), men denne koster 2200,-. Hvis Ctek D250S kobles til startbatteri i f.eks en bobil fungerer det sikkert bra, men jeg har skillediode med batteriføler så strømmen fra dynamo til startbatteri vil jo kobles fra når dette er ladet opp og da vil neppe D250S fungere hos meg? Noen som har erfaring med denne D250S? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.