Sikiduck Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 God ettermiddag! Har tenkt å kjøpe ny båt, med styrekonsoll. Har en Pioner 9fot med 4HK nå, men har lyst på en litt større og med styrekonsoll. Derfor fant jeg en Pioner Maxi med styrekonsoll på finn.no med 10/15hk Mercury Viking påhengsmotor. Er dette en grei nok båt? Hvor mye koster en helt ny Pioner Maxi med styrekonsoll? Eller burde jeg kjøpe en annen båt? Isåfall så skal det være med motor, og i plast da dem tåler mer og jeg kommer sikkert til å bruke den litt "hardt". Men dette er ikke en båt jeg kommer til å bruke på lange turer og sånt! Det er bare en "lekebåt" til meg, mens familien har en større båt utenom. Så jeg håper dere har noen erfaringer å komme med! Takker for svar! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rikosjett Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Kjøpte en slik båt i 2007 monterte en Selva Antibes 25hk det tålte båten godt. Gode sjøegenskaper og stødig. Litt baktung med den motoren Eneste jeg ikke likte med den var vannet i kjølen jeg aldri ble kvitt, båten grodde innvendig til slutt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 (edited) Velkommen til BP. En helt kurant og grei ungdomsbåt. Hadde en slik med 9.9 / 16 hk Tohatsu noen sesonger til minstemann i flokken. Skal du kjøpe ny kan du eventuelt sjekke her og be om pristilbud. Veiledene pris uten motor er 22590. Edited May 30, 2010 by Hansi (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Pioner Maxi er en fin båt. Vi har en eldre versjon uten styrekonsoll. Den tåler mye og går i 15 knop med en snart 25 år gammel Johnson 9,9hk. Quote Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
eirikrab Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Svigers har en slik Maxi med styrekonsoll. Det virker som de har klint i en styrekonsoll som er tiltenkt mye større båter. Det er derfor trangt når man skal bevege seg rundt for voksne. Enig med det som er sagt tidligere, det blir liggende en del vann igjen i båten som fort gjør deg våt på beina. Ellers fin båt. Hadde definitivt valgt uten konsoll, eller kjøpt en 15 foter.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Noen som har bilder av Maxi med styrekonsoll? Quote Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sikiduck Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Skjekket med bakken-motor, en Pioner Maxi m/styrekonsoll og 9.9hk motor kosta 45,000,- det er for dyrt.. Er ikke Maxi båten selvlensende? Men uten konsoll? Jeg liker ikke måten man styrer båten med når man bare svinger på stangen til høyre og venstre. Jeg kjøper meg ny båt, fordi jeg vil ha styrekonsoll og noe som tåler mye. Problemet er bare at det er ikke så mange sånne i Hordaland da jeg ikke gidder å kjøre over hele landet for å kjøpe en båt. Takker for svar! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
eirikrab Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Er ikke Maxi båten selvlensende? Kaller de det ikke selvdrenerende?? Er et hull med 1 veis ventil i høyde med dørken. Blir i allefall en god del vann igjen i båten.... Ser det ligger Maxi med 2 ulike konsoller, tror den store med vindskjerm er original(det er en slik jeg omtalte), mens den andre er jeg usikker på. Mulig den både er smalere og kortere slik at det blir bedre plass mellom bakerste tofte og konsoll. Det er spesielt bredden på vindskjermkonsollen som er brysom for (godt?) voksne karer.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sikiduck Posted June 9, 2010 Author Share Posted June 9, 2010 (edited) Jeg fikk sett på (og kjørt) en Pioner Maxi m/styrekonsoll og 9,9hk Mercury i går. Gikk bra, motoren startet på andre drag. Stor plass i båten syens jeg. Det med selvlensende/selvdrenerende så er det en lite hull bak ved motoren som ligger ca 3-5cm over gulvet, og der ligger det en liten plastkule. Så når det regner og det kommer vann over hullet, så blir vannet presset ut, men det kommer alltid til å ligge litt vann igjen i båten, men vet ikke om det er så mye å bry seg om? Forrige båten jeg hadde, en Pioner 9 fot, så var det alltid det problemet med at jeg måtte øse båten hele tiden, det er ganske kjedelig, så derfor tenkte jeg når jeg kjøper ny båt at jeg slipper dette problemet. Hm.. Vet ikke jeg.. kan få den for 24.000,-. Hva sier dere? Edited June 9, 2010 by Sikiduck (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts