Jump to content

Marna R2 smeller i luftfilteret


rs2000no

Recommended Posts

Har en Marna R2 (2 sylindra bensin med magnet tenning). Den går fint i 30 min så begynner den å fuske å smelle ut av luftfilteret. Ventilene er slipt og stillt. Forgasseren er rengjort, har til og med 2 som kan byttes om hverandre, med samme resultat. Bensinfilteret er bytta. Nye plugger som gnistrer fint begge 2 når jeg sjekker gnisten. Tenningstidspunktet er sjekket, og stemmer overens med det som Marna sier. Den ene pluggen blir litt våt mens den andre er tørr og fin.

Noen som har vært borte i noe sånn før?? Begynner å gå tom for ideer. Kan det være noe med magneten, at den ikke klarer og gnistre under komp? Har ikke stillt tennplugg avstanden, da jeg ikke vet hva den skal være.

Link to post
Share on other sites

Kan det være dårlig kompresjon på dene ene sylinderen? Siden du sier at den ene pluggen er våt og den andre tørr.

Kjenn på blokka om den er like varm hele veien rundt, kan være tette kjølekanaler som gjør at du får overoppheting på den ene sylinderen etter at den har gått en stund.

 

Har hatt dette problemet selv, men da på en sylindret motor, begynte å smelle itt i forgasseren etter en stund og litt seinere stoppet den, null kompresjon. Lot den stå en halvtime og kompresjonen var tilbake.

 

Sjekk også for sikkerhets skyld at du ikke har noe glødeskall på noen av ventilene, kan også gi samme feil.

Edited by færd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glemte å skrive det, men har tatt komptest av begge sylinderene og den er fin og lik på begge både kald og varm. Bygde opp denne motoren i vinter og bytta begge eksosventiler, pga av at vi hadde mista kompen på den ene sylinderen på den gamle motoren vår. Den ene eksosventilen hadde tært seg ned i setet i blokka og var helt umulig og få til å tette. Så fikk tak i ei annen blokk, og bygde opp den. Innsugsventilene var ok.

 

Bytta pluggledninger, plugghetter og plugger idag. Gikk som ei kule en time, men så blei den selfølgelig glovarm og begynte å fuske igjen. Men en ting som var positivt er at nå ser begge pluggene tørre og fine ut.

 

Begynner å bli mektig lei dette Marna styre nå.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke heldig at motoren går for varmt. Dersom varmen fra motoren også varmer opp magneten (og det kan nok skje også på en R2 i en lukket motorkasse)vil en dårlig kondensator føre til fusking. Men blir motoren for varm når du kjører (du skriver "glovarm"), må du gjøre noe med det, ellers får du snart også andre problemer å stri med. Det er for øvrig svært enkelt å bygge om magneten til batteritenning. En billig koil fra Biltema og et lite 12-volts batteri er alt du trenger. Du forbruker så lite strøm til tenning, at lading kan du gjøre hjemme med ladeapparat et par ganger i løpet av sesongen.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke heldig at motoren går for varmt. Dersom varmen fra motoren også varmer opp magneten (og det kan nok skje også på en R2 i en lukket motorkasse)vil en dårlig kondensator føre til fusking. Men blir motoren for varm når du kjører (du skriver "glovarm"), må du gjøre noe med det, ellers får du snart også andre problemer å stri med. Det er for øvrig svært enkelt å bygge om magneten til batteritenning. En billig koil fra Biltema og et lite 12-volts batteri er alt du trenger. Du forbruker så lite strøm til tenning, at lading kan du gjøre hjemme med ladeapparat et par ganger i løpet av sesongen.

Link to post
Share on other sites

Du sier den blir glovarm? Det kan være en medvirkende årsak til problemet ditt.

Som jeg skrev tidligere kan dette medføre tap av kompresjon med dertil hørende fusking og eventuell stopp.

 

Har du sjekket at alle kjølekanaler er åpne? Tette kjølekanaler er jo ikke helt fremmedord når det gjelder disse gamle motorene. Er det saltvannskjøling?

Edited by færd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja jeg må nødt til å gjøre noe med det. Skal prøve i morgen å bore opp ett hull i en kjøle kanal, lå ett tips og ei tegning om det på marna sine sider. Får håpe det løser seg etter det. Eller hvertfall kjøleproblemet, virker som ett nytt problem starter så fort man løser ett.

 

Hverken stiften eller kondensatoren er av nyere kaliber på denne motoren heller. Så det blir neste forsøk hvis ikke det blir bedre av oppboringen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket på den tegningen på marna.no og det er nok et godt tips, men hvis motoren har gått med saltvannskjøling i alle år så er det stor sjanse for at selve kjølekappen rundt sylindrene er tette av rust.

Da er det bare en ting å gjøre, ta ut alle frostlokk, demontere topplokket og stake ut dritten, vet at noen her inne har hatt suksess med å kjøre Systemrens gjennom kjølesystemet.

Sjekk også vannpumpa, ifølge Marna så skal den klare ca.6 liter i minuttet på full fart.

Link to post
Share on other sites

Demonterte manifoilen i dag for å bore opp det hullet, men så viste det seg at noen hadde kommet meg i forkjøpet og gjort det allerede. Men er nokså sikker på at det er i toppen den er tett nå. Jeg så at malinga hadde kokt mellom tennpluggen og drammekrana på den ene sylinderen. Lat som jeg er skal jeg prøve med sånn systemrens før jeg borer ut de tre pluggene (sitter fast) i toppen og prøver å pirke ut noe. Den ryker hvitt av eksosen, dette kommer vel også av varmgangen?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...