EivindH Startet 30.Mai.2010 Del på Facebook Startet 30.Mai.2010 Trenger å bytte fenderliste på en Askeladden 505. Er dette vanskelig å gjøre, eller en jobb man enkelt kan gjøre selv dersom man er sånn rimelig praktisk anlagt? :-) Noen som har noen tips om dette? Noen formening om hva fenderlister koster - og er det forskjellige typer fenderlister? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Hvorfor skal du bytte lista? om det er fordi den er stygg og fæl, feks en grå list som er gulbrun og ruglete, så er mitt personlige tips og våtslipe med minst 180 våtslipepapir. Hadde sjøl ei grå fenderlist som var stygg.. knuddrette og gulbrun..pussa lett over med ett fuktig 180 papir og dritten gikk vekk og det ble glatt.. gikk deretter over med en rens for fender og det så greit ut etterpå.. Har prøvd mange typer renseprodukter uten hell først... Tror prisen på fenderlist er stiv gitt..men vet ikke hvor mye. Sitér dette innlegget Link to post
EivindH Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Ja den er stygg, blek og virker knallhard - kan slikt virkelig ordnes med litt sliping? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Det er vel noe mere styr og bytte en fenderlist enn mange tror. Selve jobben er jo ikke komplisert akkurat, men man trenger vel hjelp av et par tre individer når fenderlisten skal strekkes på, etter at den er oppvarmet i f.eks varmt (kokende?)vann i så og så lang tid.Nye fenderlister er vel harde som fy, så hovedsaken er vel og få dem så myke og medgjørlige man kan. Er nok mye kunnskap og erfaringer om dette emnet her på forumet vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 (redigert) Parmaplast har et stort utvalg av fenderlister, det er ikke vanskelig å bytte men du trenger noe å koke i og hjelp av to tre stykker når den skal trekkes på. Prisliste: http://www.parmaplast.no/no/LinkClick.aspx?link=LAGERPRIS+NORGE+2010.pdf&tabid=59&mid=394 Listen min til en 22' kom på ca 2000,- Redigert 31.Mai.2010 av josefsen (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Eureka Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Pussing av fenderlista er noe jeg fant ut av sjøl etter å ha prøvd rubber, cleaner, vaselinolje.. alt jeg hadde for hånden...det eneste jeg ikke prøvde var autosol.. Har ikke hørt om andre som har forsøkt det. Merk at min fenderlist er grå av farge. Hvordan resultatet blir med en sort fenderlist vet jeg ikke. Med godt fuktig 180papir tok det meg en knapp time å gå over en 6 meter list. Lette på hånden og skyll underveis så man ser resultatet.. unødig å pusse for mye... Ideelt sett kunne jeg sikkert brukt et finere papir, men 180 våtslip var det jeg hadde for hånden. Det blir svært små pussestriper, så jeg kunne sikkert gått over med et finere papir etterpå når den værste missfargingen er borte. Prøv på en plass det ikke er så synlig først og vurder om du synes resultatet er ok.. I og med at du uansett har vurdert å bytte fenderlista, så kan du jo prøve dette først, om ikke resultatet er bra, bytter du lista.. Sitér dette innlegget Link to post
EivindH Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Takk for slipetips Eureka - det er jo absolutt en mulighet. Lista er egentlig grå eller lyseblå (ikke så legg å se lenger!), men så avgjort en ide å prøve å slipe litt hvis det ikke er verre enn du beskriver. Prisen på selve lista virker jo ikke avskrekkende, men skjønner monteringen kan by på noen utfordringer. Gitt at lista må byttes: Skjønner at lista bør varmes opp for å bli fleksibel nok tik å sette på. Kokende vann er nevnt, men rent praktisk hvordan går man fram? Stor kjele med kokende vann? Virker litt kronglete, kanskje Konkret: noen som har gjort dette og kan gi en nogenlunde beskrivelse av framgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.