Jump to content

AQ145a med feber


Blesp

Recommended Posts

Har kjøleproblemer på min AQ145. Virker som det ikke kommer kjølevann ut gjennom eksosen, impeller er ny i år.

 

Skrudde av lokket til sjøvannsfiltret og der kom det saltvann ved tomgang, i tillegg til eksos(?!). Gummiovergangen mellom manifolder og eksos/kjølevannsrøret til drevet blir veldig varm og begynner å ryke av at den smelter. I fjor slet jeg med at den ble for varm når jeg lå i plan, men nå blir den i tillegg for varm på tomgang.

 

Hva er problemt?

Link to post
Share on other sites

Har lest opp og ned i en del tråder om disse motorne, å finnes vist noen middler man kan tilsette sjøvannstanken som løser opp dritt som gror og lever dær. kanskje det løser problemet, for regner med at sjøvannet ikke kommer seg ut sammens med eksosen.

 

Nå er det jo en kjent sak at man må bytte eksosen på disse motorne pga de ruster istykker så hvis denne er tett og ikke byttet på lenge så er det vell tur for å bytte denne uansett så jeg ville startet med det. En dårlig slik sak ødelegger uansett toppen også, så sikkert greit å ta en titt.

Link to post
Share on other sites

kom det mye vann i sjøvannsfilter?

 

Ja, jeg tror det. Men det som forbauset meg var at det i tillegg kom eksos ut derifra.

 

Takk til begge for svar forøvrig.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville begynt med å ta av eksosen og se hvordan ting står til dær, evt så kan du vell koble fra kjølinga på eksosen og kjøre vannet ut i en slange bare for kort tid for å se?

Link to post
Share on other sites

Oppdatering: Krisen avblåst!

 

Det var heldigvis bare impelleren som ikke roterte rundt, så etter å ha montert den igjen var kjøling tilbake til normalt.

 

Problem 1: Når jeg sier normalt, mener jeg forsåvidt ikke det. Jeg sliter med at den blir varm og koker når jeg får den i plan. Etter litt søking her på forumet kan det virke som at jeg har funnet feilen.

 

Jorg-1 skrev dette for 4 år siden;

 

"Har vært borti et samme type tilfelle.....at ting går varmt med gasspådrag. Feilen var ,etter mye feilsøk,at vannflensen (som sitter skrudd på drevet og som vannslangen sitter på) har tæret slik at når båten er i ferd med å øke farten og vannet ikke lenger er rundt flensen....drar luft igjennom slik at kjølingen avtar. Når båten igjen legges stille, vil vannet atter bli sugd inn både i bunn av drevet og gjennom eventuelle hull i flens event slange."

 

Skulle veldig gjerne hatt en nærmere forklaring på hva han mener, er det gummislangen som suger ferskvann på drevet han mener?

 

Problem 2: Jeg fikk ikke mer enn ca. 4000 omdr. på maks. Noe vet jeg skyldes propellen som er litt for stor, men jeg fikk 4800-4900 med denne propellen i fjor. Har bygd om til el. tenning, motoren sviver forholdsvis fint både på tomgang og lenger opp i registret. Har ikke stillt på tenning eller forgassere etter ombygging, kan det være at det ligger noe her?

Link to post
Share on other sites

Hvilket drev? på 280en min er den en 90graders "bend" som er overgangen fra "slange til gods", denne burde du kunne se greit når du tilter drevet og legger det til sides. Disse kan tæres istykker å da vil den nok ikke dra vann.

Du ser den på dette bildet, under knutebelgen men over eksosen.

51_-2049911021.jpg

 

Regner ihvertfall med at det er denne som menes :)

Link to post
Share on other sites

Hvilket drev? på 280en min er den en 90graders "bend" som er overgangen fra "slange til gods", denne burde du kunne se greit når du tilter drevet og legger det til sides. Disse kan tæres istykker å da vil den nok ikke dra vann.

 

Det er 280 drev, ja. Da må jeg ha båten på land igjen, men jeg forstår deg riktig om jeg slipper å ta av drevet? Det er altså bare å tilte det opp, svinge og fjerne slangen til kjølinga? Hvordan sitter dette "bendet" fast?

 

Hvorfor justerte du ikkje tenningen når du skifet til elektronisk :confused:

 

Monterte el. tenningen på land og hadde ikke mulighet til å starte båten før jeg fikk den på sjøen. Men nå skal det vel bare være å vri på fordeleren til jeg finner riktig punkt?

 

Stille gasserne høres ut som en noe mer komplisert jobb for en med 10 tommeltotter, har jeg rett?

Link to post
Share on other sites

joda fram med tenningslampen. Stille gasserne kan du gjøre med 10 tommeltotter hvis du har rette verktøyet. En vakuummåler og et lite skrujern kan passe fint til jobben.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil, så var det i det bendet den tar inn vann. Har sett andre plasser hvor disse har vært skadet så regner nesten med det?

Jeg har ikke tatt opp båten for å løse det problemet, da har jeg først tiltet opp og svingt over drevet og forsøkt å fikset det i havet. på med våtdrakten og få med en hjelpemekaniker som kan deligere verktøy:)

Regner med dette kan løses midlertidig med å sette slangen bedre på og feste med en ny slangeklemme, men vanskelig å si :)

 

Håper det ornder seg, og ikke minst, at jeg ikke har tatt feil ang vannintaket :yesnod:

 

Skal selv lese meg litt opp på det med justering av tenning og forgassere. Har vært med å justert gassere på mc å kan ikke tro det er vanskeligere hær :)

Link to post
Share on other sites

Når du er i farta med kontroll av stussen ... Hvis slangen til denne er veldig gammel kan den ha delaminert. D.v.s at økt turtall = mere vannsug til kjøling, som igjen gjør at slangeveggen kan klappe sammen under suget/trykket fra impeller og redusere vannmengden til kjøling. Mvh Styrbert.

Edited by Styrbert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Etter en del prøv og feil står jeg igjen med de samme problemene pluss et par til.

 

Sliter fremmdeles med at den blir for varm når jeg legger den i plan, båten ble tatt opp på land hvor dette omtalte bendet ble kontrollert og så greit ut. I tillegg skiftet jeg til ny vanninntakslange med nye slangeklemmer.

 

Jeg får fremmdeles ikke mer enn ca. 4000 omdr, det vil si at jeg mangler i overkant av 1000 omdr. Håpet dette kanskje kunne ha noe med at tenning ikke var riktig stillt, men har nå stillt tenningen og jeg har samme problemet enda.

 

Et annet problem er at hvis jeg stopper motoren når den er varm og har vært i gang en stund blir den vansklig å starte, til slutt starter den og går greit på tomgang, men når jeg setter den i gir kveles den. Jeg må da vente til motoren er kald før jeg starter og kjører avgårde, ikke alltid like praktisk.

 

Setter stor pris på tips som kan løse dette. Hvis noen med peiling på disse motorene befinner seg i Larviks området og har mulighet til å hjelpe meg vil de selvfølgelig få sin belønning.

Link to post
Share on other sites

har samme motor og drev og har hatt lignende problem med kjøling. hos meg var det oljekjøleren som var gjenngrodd. Gikk greit på tomgang men ved høyt turtall ble det ikke nok vanngføring. jeg tok den opp og utrolig mage rør var gjenngrodd de resterende var på vei til å bli gjenngrodd. Denne renser du med en gjengestav, kjøpes på clasern. kan sikkert bruke noe luriummiddel, men greit å ta den av...sjekk den før du begynner med eksosen i alle fall. sjekket du medbringern når du hadde av impellern? den er i gummi og morkner!

Link to post
Share on other sites

Hei

Har hat samme problemet selv og det var forbauende enkelt å fikse.

Jeg skrua løs vannrøret som går til sjøvanspompa og der var det fylt opp med blåskjell, de var så store at de ikke gjikk inn i impelleren.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle svar.

 

Sier meg ferdig med kjøleproblemene for denne gang. Med to personer ombord ligger temperaturen på 90 grader i plan, mens med flere personer har tempen en tendens til å stige. Skal prøve med systemrens og hvis ikke det fungerer blir det vinterprosjekt.

 

Det som bekymrer meg nå er at jeg mangler 1000-1400 omdreinger, propell er riktig og båten er ikke grodd.

 

Har også det samme problemet enda med at motor kveles når jeg setter den i gir og motor er varm.

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For å oppdatere litt her så kan jeg jo fortelle hva ståa er pr dags dato.

 

Etter mye feilsøking og bytte av diverse komponenter uten at proplemene løste seg følte jeg at min kunnskap om dette dessverre kom til kort. Var så heldig å komme i kontakt med Styrbert her på forumet som tok seg turen fra Larvik til Stavern for å kikke på faenskapet. Han gjøv løs for å sjekke at tenning var riktig, gassere, pumpehus osv. Alt stemte bra bortsett fra litt rust her og der.

 

Etter en stund bestemte vi oss for å ta en kompresjonstest. Det nedslående resultatet viste seg at jeg manglet kompresjon på bakre sylinder og mitt håp om å unngå og åpne opp motor gikk i dass.

 

Nå, et par dager seinere har jeg fått plukket det meste i fra hverandre. Det viser seg at det er tæret hull i kanalen inne i eksosmanifold som igjen har ført til tæring på utblåset på toppen og en eksosventil som har satt seg. Toppen blir snart levert til sveising og overhaling, ny manifold blir bestillt, varmeveksler blir syrevasket og alt annet blir ellers rengjort og malt/lakket på nytt.

 

Nå har jeg da et lite spørsmål til forumets eminente brukere. Ser på ny eksosmanifold og jeg kommer nok til å bestille fra Sverige, men jeg har funnet noen forskjellige typer.

 

1. Kina kopi som jeg får fra ca. 2000 svenske kronor.

2. HGE, som de selger på drevdelar.se, 2 års garanti, Canadisk selskap, men usikker på produksjonsland, 3500 svenske

3. Barr, amerikansk produsent med 3 års garanti. 4400 svenske

 

Kina kopien er nok uaktuell (men kom gjerne med erfaringer), Barr vet jeg skal være bra. HGE vet jeg derimot ingenting om. Sparer gjerne de kronene dersom dette er tilsvarende kvalitet som Barr. Hva mener dere?

 

Sist men ikke minst, nok en gang tusen takk til Styrbert som tok seg tid til en kveld i båten og har gitt meg gode råd også i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk mekonomen til å bestille til meg fra en svensksammarbeidspartner, husker ikke helt hva det het men jeg postet info om dette i en annen tråd, kom på ca 2500 hvis jeg ikke husker feil å den så bra ut etter hva jeg kunne se. kanskje en kinakopi, men ettersom disse må byttes med noen års mellomrom tenker jeg på billig og bra :)

Link to post
Share on other sites

Tror jeg går for HGE manifolden da jeg skal ha alt nytt av pakninger osv som jeg også bestiller på drevdelar.se.

 

1 (F16387) Avgaslimpa B21, B23, B25, B230, B250 3 500,00 kr 3 500,00 kr

1 (811052) Servicesats Kamaxelremsbyte B21, B23 899,00 kr 899,00 kr

1 (15580) Termostat B21, 23, 25, 230, 250, 16v 190,00 kr 190,00 kr

1 (13341) Topplocksbultsats B21, B23, B25 400,00 kr 400,00 kr

1 (118903) Rotor B21, B23, B25, B230, B250 75,00 kr 75,00 kr

1 (21301) Sotningssats B23 894,00 kr 894,00 kr

 

 

Varor, inkl. moms: 5 958,00 kr

Fraktkostnad, inkl moms:: 1 750,00 kr

Förskottsbetalning, inkl moms: 0,00 kr

Moms ingår med: 1 541,60 kr

Totalt att betala, inkl. moms: 7 708,00 kr

 

Er ikke frakta urimelig høy?

 

Må jeg ha nye "topplocksbultar" eller kan jeg bruke de gamle?

Link to post
Share on other sites

 

Må jeg ha nye "topplocksbultar" eller kan jeg bruke de gamle?

 

Boltene har en liten "midje" som viser om de har "forstrukket" seg. Boltene kan bare brukes at visst antall ganger. Er det tvil skal de byttes. Se i verkstedhåndboka. Der står det utførlig om topplokksbolter - også om tilstramming/moment med innoljede bolter osv. Synes frakten blir noe dyr, men skyldes nok den tunge manifolden. Hvorfor ikke ta en "Harrytur" for å hente :smiley: Mvh Styrbert

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...