Jump to content

Er det standard mål på fester og stusser på en pumpetoalett ?

Erik

Recommended Posts

Har funnet små sprekker i 'foten' av pumpa og på 'foten' av tolatettet i ny båten. :headbang:

Oppdaget det da dassen gikk litt tett, og måtte bruke litt krefter på pumpa. Da kom det vann ut sprekkene. :cryin:

Sannsynligvis frostspreng ?

Uansett : Må ha ny dass.

Ser de har i katalogen til flak.no til 1700,-

Men vil fester, stusser til slanger etc være standard fra leverandør til leverandør, eller vil dette variere ?

Hadde vært greit å få fatt i en som passa rett inn etter den gamle, slippe å forlenge/endre rør/fester etc.

Noen som vet ?

Hvordan kan jeg evt finne ut hva slags dass jeg har fra før ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Risiker man å få Retur av septik i slangen når man åpner ?

Eller at vanninntaket fyller båten med sjøvann hvis man ikke er kjapp nok i vendingen ?

1: Kommer an på utformingen av tankanlegget ditt. Normalt sett burde det ikke komme noe her.

2: Går ut fra at du har en kran på inntaket som kan stenges slik at du slipper å fylle båten med vann? Det er normalt å ha dette.

Ellers er slangedimensjoner etc standard, så det burde ikke være noe problem. Festehullene er som regel også standard, men hvis ikke pleier det ikke å være noe problem å borre noen nye hull i plata toalettet står på. Men dette kan du jo sammenligne før du kjøper nytt da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Risiker man å få Retur av septik i slangen når man åpner ?

Slik som slangen på min dass kan det komma septik i retur. Det løyste eg med å pumpa rikeleg med reint vatn gjennom pumpa. Så løyste eg slangen frå tanken, og stappa inn ein 1/2' slange i septikslangen, heil ned til det lågaste punktet, som hos meg er ved dasspumpa. Etterpå sugde eg ut det vatnet som var i septikslangen med ei sugepumpe.

Men vil fester, stusser til slanger etc være standard fra leverandør til leverandør, eller vil dette variere ?

De varierer men ofte ikke mye.

Jeg byttet nylig et eldre RM69 toalett med dette fra Maritim.

23542_auto.jpg

http://www.maritim.no/product.aspx?id=23633&groupkey=002004010

Slangene var samme dimmensjon men jeg måtte borre to nye hull for innfestning av selve toalettet.

Virker som de fleste produsenter av manuelle pumpetoalett bruker 3/4" på innløp og 1,5" på utløp.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

• 2 weeks later...

Festehullene er som regel også standard, men hvis ikke pleier det ikke å være noe problem å borre noen nye hull i plata toalettet står på.

De varierer men ofte ikke mye.

Jeg byttet nylig et eldre RM69 toalett med dette fra Maritim.

Slangene var samme dimmensjon men jeg måtte borre to nye hull for innfestning av selve toalettet.

Har nå demontert det gamle toalettet. Det var festet til dørken med bolter som bare var gjenget rett i glassfiber dørken.

Mao, finner jeg ikke ny dass som har hullene på eksakt rett plass, så må jeg til å lage nye hull og gjenge dem, i glassfiber :headbang:

Kommer ikke til for å bruke mutter som mothold fra baksiden, så det være hold nok i selve hullet :sweat:

Det er en løsning jeg er langt fra komfortabel med, har forsøkt å skru i glassfiber før, og vet hvor lett det kan sprekke :nonod:

Håper derfor inderlig at jeg finner meg en dass med samme fester som den gamle, men hvis ikke : Hva er trikset for å lage nye hull ?

Vurderte egentlig å skaffe meg elektrisk nå som jeg først skulle skifte, men de har nok festene andre steder, så DET har jeg gitt opp i denne runden ! (Det haster nemlig litt, for det er Baatplassen treff til helga, så jeg må være ferdig med dassskiftet innen da :giggle: .

Har funnet en som har/hadde lik dass som meg her på forum, men han lurer og på hva slags dass det er :confused:

Hvis du ser litt nedover i tråden, så ser du at han har funnet ut at det er et Jabsco toalett!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har funnet en som har/hadde lik dass som meg her på forum, men han lurer og på hva slags dass det er :confused:

I tråden du henviste til så konkluderte trådstarter med at det var et Jabsco toalett.

Har nå funnet ut at toalettet er Jabsco

iteme42681-pc99.jpg

http://www.jabsco.com/products/marine/toilet_waste_systems/manual_toilets/manual_toilets_copy_29090_and_29120/iid_4268-item4268/index.htm

Hvis du ser litt nedover i tråden, så ser du at han har funnet ut at det er et Jabsco toalett!

Det blir antydet at det kan være det hvertfall.

Har sjekket litt på nett, finner ikke samme/lik modell i salg nå hvertfall, men kan tenkes at dagens modeller har lik 'fot' ?

Noen som hvet hvem som forhandler Jabsco i Stavanger regionen ? Ser ut for at det går mest i TMC hos Jamar og Siddis ??

I tråden du henviste til så konkluderte trådstarter med at det var et Jabsco toalett.

Jama har Jabsco, du finner vareutvalg på ny hjemmeside: http://www.jamamarina.no/

Det er mye mulig at "footprint" er likt selv om modellen har fått et lite "facelift" for å bruke gode norske begrep.

Ville ihvertfall sjekket dette.

Jepp, det var Jabsco (ihvertfall var ikoner etc likt) :yesnod:

Jepp, Jama hadde Jabsco. :yesnod:

Jepp, det var samme 'fotprint' :yesnod:

Hadde tegnet av skruehullene fra den gamle, og så alle 4 merkene gjennom hullene på den nye dassen. :yesnod:

Montering av slanger etc gikk fint (med hjelp av litt såpe). :yesnod:

Montering av de første 2 boltene gikk fint. :yesnod:

MEN, de 2 siste er ett halvt skruehull utenfor viser det seg da, når alt er finjustert :headbang::headbang::headbang:

Viser seg at gammeldassen har rektangelformede hull, som har åpnet for litt slingringsmon på plassering, mens den nye har runde hull, og dermed bommer med ett halvt hull omtrendt :cryin::cryin::cryin:

Det er nok lettere (og så vidt plass) å borre opp/utvide hullene i plastikfoten på nydassen enn å lage nye gjengede festehull i glassfiber dørken, men siden halve hullet er der fra før er det nok ikke bare bare å borre seg ett hul i rett diameter på rett sted heller heller. :rolleyes:

Noen gode forslag på hvordan enklest mulig utvide hullene her ? File, sage eller borre ?

PS : Haster, det er BP treff i Ryfylket til helga.. :tongue:

Edited by Erik (see edit history)

Filing er nok det greieste, da har du litt kontroll over prosessen også. Gjerne med en roterende fil, type Dremel eller lignende. Jeg ville ha filt litt ut av de andre hullene også, da får du fordelt det litt sånn at du ikke trenger å ta vekk så mye plast fra de to siste hullene!

Edit: Det går ofte greit å file med en borr i drillen også, særlig i plast som er såpass mykt!

Edited by index (see edit history)

Noen som vet hvordan disse toalettene egentlig skal funke? Er helt ny på dass i båt :rolleyes:

Har et manuelt pumpetoalett i min Nidelv 24, tror det er en RM. Det er en hendel på toppen av pumpa, tror den skal slåes fremover for pumping av vann inn i skåla, og slåes bakover for tømming, men merker ikke stor forskjell på de to innstillingene. Det kommer vann inn i skåla når jeg pumper, men det forsvinner liksom med en gang. Klarer ikke å fylle opp skåla, det er nesten ikke vann i den i det hele tatt, bare litt helt nederst.

Bimmelim går greit, det forsvinner jo, men ser ikke helt at det er nok sugekraft for å fjerne de litt større jobbene... hehe :giggle:

Dessuten lekker det litt i toppen av pumpa (kommer ut gjennom hullet der selve pumpestanga går ned i pumpehuset)

Høres det ut som denne pumpa er moden? Det går forhåpentligvis å bare bytte pumpe, skåla er jo gulle god.

Sorry for "kapring" av tråden.

Bytting av pumpe går helt greit ja! Funksjonen er som du beskriver, men det skal komme mer vann med hendelen forover. Sjekk at inntaket er OK, er ikke feilen der ligger den i selve pumpen. Du kan enten kjøpe et rep. sett, eller en ny pumpe. Prisforskjellen er ikke stor...

Hadde Nidelv 24 selv jeg som forrige båt, så kapring av tråd er godtatt :yesnod::giggle:

Min pumpe i Nidelven lakk på samme sted. Kjøpte pakkningsett og bytta. Ble tett og fint. Husker ikke helt hvor, men mistenker Siddis plast. Tror pumpa het RM69 ??

Dassen har to funksjoner. Begge stillinger på hendelen pumper UT, men den ene pumper vann inn, mens den andre ikke gjør det, den bare tømmer. Normalt er det ikke problemer å få nok vann i skåla, må ofte bruke bare tømming for å ikke få for mye (bytte litt frem og tilbake i prosessen), men det ordner seg sikkert med nye pakninger.

PS : Noter deg hvilken vei/hvordan de gamle pakkningene sitter. Det er noen klaffer etc som må være rett montert for at det skal fungere, så du sparer deg for hodebry hvis du noterer deg dette når du demonterer.

Tilbake til mitt tema :

File med Dremmel ja, det er kanskje ikke så dumt. Har noe slikt liggende ett sted.. Og ta litt på hvert hull, istedet for nesten til kanten på ett sted. Tror jeg satser på den metoden da ja :smiley:

Suverent :flag_bp:

Det er nok en RM69 jeg har også. Skal sjekke ut om jeg bare bytter pakninger, eller om jeg kjøper ny pumpe.

Etter du har filt opp hullene til den nye dassen din, kan du jo fylle dem med polyester eller no sånt før du setter ned skruene. Da sitter det i alle fall, men spørs om du får det opp igjen noen gang... :giggle:

Noen gode forslag på hvordan enklest mulig utvide hullene her ? File, sage eller borre ?

PS : Haster, det er BP treff i Ryfylket til helga.. :tongue:

Som index er inne på vil en liten fres på Dremel fungere utmerket, men en rund håndfil som går i hullet vil også fungere.