Isfeldt Startet 26.August.2004 Del på Facebook Startet 26.August.2004 Hvor stor diameter må det være på røret fra tanken til vannutskilleren/filter (CAV 796) på en 220 Hk motor. Hvor stor er gjennomstrømningen i l/t på ovenstående filter. Jeg har et 6mm rør og har byttet fra 180Hk 220Hk. Jeg har mistanke om for lite fuel/t fordi jeg ikke får maks turtall, mangler 400 RPM. På forhånd takk B Isfeldt Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 I følge katalogen til Maritime i Arendal ser det ut som du bør ha 10mm rør. Men det er jo forskjell på motorene. Jeg har Vetus Deutz 286 hk den skal ha 12mm rør og en vannutskiller som tar 660 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Hei 6 mm bør være nok hvis ikke du har innsnevringer. Hvis røret er for hardt klemt i koblingen kan du fort være nede i 4 mm i diameter. Spesielt forsiktig med T-stykker til varmeapparat ol. Hvis det er en brukt gummipakning i innkoblingen til filteret skal en ikke være veldig uforsiktig før litt av pakningen legger seg foran rørenden. Det er ikke rare tilførselen som skal til for å gi 25 liter på en time. Er du i tvil kan du ta av returslangen og sjekke at det renner ganske bra der når motoren går. Bør vanligvis renne like mye i retur som motoren bruker (litt forskjell mellom motortyper). Har brukt en dobbeltsats med cav296 til å rense skitten diesel på jobb (skulle brukes i dieselbrennere) Med hevert og filterene (utløp) ca 80 cm under fatbunnen brukte jeg under en time på et 200 l fat såvidt jeg husker (lenge siden). Mener jeg hadde 6 mm slange på heverten. Med vakuum fra fødepumpen går det mye fortere. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Hej ! kan man ikke bare montere en liten provisorisk tank inne i motorrummet med stor slangdiameter fram til filtret og se om dom 400rpm kommer tilbake !? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
REM Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Hvor stor diameter må det være på røret fra tanken til vannutskilleren/filterJeg mener 6mm er klart for lite for en 220 hester. Standarddimension på min båt med 200 hestere er 3/8" dvs 9.5mm. Dette er nesten det tredoble arealet i forhold til dine 6mm. Jeg byttet tur og returrør i våres pga dieseldyr. Da jeg åpnet de gamle avstengningsventilene så jeg at koblingene var irret og nesten igjengrodd. For sikkerhetsskyld gikk jeg opp til 12mm på de nye rørene. 12 mm er en kurrant dimension hvor du får alt du trenger hos Claes Olson og Biltema. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
KEO Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Spørsmål litt på siden. Mener jeg leste i instruksjonsboka til en Bukh 10 hester at retur slangen skulle være gjennomsiktig, for å se om det var luft i den. Har ikke sett så mange diselmotorer, men jeg har aldri sett en med klar slange? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 [Jeg har mistanke om for lite fuel/t fordi jeg ikke får maks turtall, mangler 400 RPM. På forhånd takk B Isfeldt KAn jo også være for "tung" propell som gjør at du ikke får opp turtallet. ......midlertidig tank for å teste bør jo gå greit Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Walter_S Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 .....at retur slangen skulle være gjennomsiktig, for å se om det var luft i den. Har ikke sett så mange diselmotorer, men jeg har aldri sett en med klar slange? Åh, joda! Lagde meg en slik selv, nettopp for å holde øye med returen! Hadde en del problemer på min Yanmar 2QM-15 med falsk luft i dieselsystemet. Et av tiltakene var å flytte returen fra toppen av dieselfilteret og rett tilbake til tanken, og samtidig å bytte ut til gjennomsiktig slange. Fungerte! Må bare si at jeg ble overrasket hvor lite diesel som gikk i retur , men det lille som kom, var fullt av luftbobler! Etter det så var jeg aldri mer plaget av luftproblemer........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Nibba Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Den nye motoren som du satte inn, har den samme turtall som den gamle? Det er godt mulig du må gjøre noe med stigningen på propellen eller få tak i en ny propell. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Må bare si at jeg ble overrasket hvor lite diesel som gikk i retur , men det lille som kom, var fullt av luftbobler! Det behøver ikke å ha vært luftbobler - kan nesten ikke tenke meg at det var luftbobler, fordi da hadde du jo hatt et alvorlig problem. Det var antagelig 'dieseldamp'. Hele poenget med retur til tanken er at damp og væske kan skilles samt at dieselen kjøles. Skal returen gå rett tilbake til pumpa må det installeres en dieselkjøler i returkretsen som kondenserer dampen. Det er ihvertfall det jeg har hørt Sitér dette innlegget Link to post
Motorconsult Svart 2.September.2004 Del på Facebook Svart 2.September.2004 Det var antagelig 'dieseldamp'. Hele poenget med retur til tanken er at damp og væske kan skilles samt at dieselen kjøles. Skal returen gå rett tilbake til pumpa må det installeres en dieselkjøler i returkretsen som kondenserer dampen. Det er ihvertfall det jeg har hørt Du har hørt riktig, Andreas. Returen til tanken skal bringe forgasset diesel ut av brennoljeledningene. Når Motorconsult i sitt emulsjonsanlegg lar oljen sirkulere i en krets hvor det strømmer inn olje og vann, og emulsjonen som dannes går til motoren, må returen til dagtanken lukkes for at det ikke skal komme vann inn på tanken. Derved må væsken som strømmer i sirkulasjonskretsen kjøles slik at temperaturen ikke overskrider ca. 55oC. Alternativene er da å installere en kjøler eller å sørge for at samlet overflate av rørene i sirkulasjonskretsen danner en tilstrekkelig stor varmeveksler. På skipene som har installert våre anlegg er sistnevnte vilkår oppfylt. De spesielt interersserte kan se dette arrangementet på http://www.motorconsult.no/virkemate.php Magnus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.