Jump to content

Dieseltilførsel


Isfeldt

Recommended Posts

Hvor stor diameter må det være på røret fra tanken til vannutskilleren/filter (CAV 796) på en 220 Hk motor. Hvor stor er gjennomstrømningen i l/t på ovenstående filter. Jeg har et 6mm rør

og har byttet fra 180Hk 220Hk. Jeg har mistanke om for lite fuel/t

fordi jeg ikke får maks turtall, mangler 400 RPM.

 

På forhånd takk

 

B Isfeldt

Link to post
Share on other sites

Hei

6 mm bør være nok hvis ikke du har innsnevringer. Hvis røret er for hardt klemt i koblingen kan du fort være nede i 4 mm i diameter. Spesielt forsiktig med T-stykker til varmeapparat ol.

Hvis det er en brukt gummipakning i innkoblingen til filteret skal en ikke være veldig uforsiktig før litt av pakningen legger seg foran rørenden.

Det er ikke rare tilførselen som skal til for å gi 25 liter på en time.

Er du i tvil kan du ta av returslangen og sjekke at det renner ganske bra der når motoren går.

Bør vanligvis renne like mye i retur som motoren bruker (litt forskjell mellom motortyper).

 

Har brukt en dobbeltsats med cav296 til å rense skitten diesel på jobb (skulle brukes i dieselbrennere)

Med hevert og filterene (utløp) ca 80 cm under fatbunnen brukte jeg under en time på et 200 l fat såvidt jeg husker (lenge siden). Mener jeg hadde 6 mm slange på heverten.

Med vakuum fra fødepumpen går det mye fortere.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hvor stor diameter må det være på røret fra tanken til vannutskilleren/filter

Jeg mener 6mm er klart for lite for en 220 hester. Standarddimension på min båt med 200 hestere er 3/8" dvs 9.5mm. Dette er nesten det tredoble arealet i forhold til dine 6mm.

 

Jeg byttet tur og returrør i våres pga dieseldyr. Da jeg åpnet de gamle avstengningsventilene så jeg at koblingene var irret og nesten igjengrodd. For sikkerhetsskyld gikk jeg opp til 12mm på de nye rørene. 12 mm er en kurrant dimension hvor du får alt du trenger hos Claes Olson og Biltema.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

[Jeg har mistanke om for lite fuel/t

fordi jeg ikke får maks turtall, mangler 400 RPM.

 

På forhånd takk

 

B Isfeldt

 

KAn jo også være for "tung" propell som gjør at du ikke får opp turtallet. :seeya:......midlertidig tank for å teste bør jo gå greit

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

.....at retur slangen skulle være gjennomsiktig, for å se om det var luft i den. Har ikke sett så mange diselmotorer, men jeg har aldri sett en med klar slange?

Åh, joda! :lol: Lagde meg en slik selv, nettopp for å holde øye med returen! Hadde en del problemer på min Yanmar 2QM-15 med falsk luft i dieselsystemet. Et av tiltakene var å flytte returen fra toppen av dieselfilteret og rett tilbake til tanken, og samtidig å bytte ut til gjennomsiktig slange. Fungerte! Må bare si at jeg ble overrasket hvor lite diesel som gikk i retur , men det lille som kom, var fullt av luftbobler!  :lol: Etter det så var jeg aldri mer plaget av luftproblemer........ :lol:

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Må bare si at jeg ble overrasket hvor lite diesel som gikk i retur , men det lille som kom, var fullt av luftbobler!  :lol:

Det behøver ikke å ha vært luftbobler - kan nesten ikke tenke meg at det var luftbobler, fordi da hadde du jo hatt et alvorlig problem.

 

Det var antagelig 'dieseldamp'.  :lol: Hele poenget med retur til tanken er at damp og væske kan skilles samt at dieselen kjøles. Skal returen gå rett tilbake til pumpa må det installeres en dieselkjøler i returkretsen som kondenserer dampen.

 

Det er ihvertfall det jeg har hørt  :lol:

Link to post
Share on other sites

Det var antagelig 'dieseldamp'.  :yesnod: Hele poenget med retur til tanken er at damp og væske kan skilles samt at dieselen kjøles. Skal returen gå rett tilbake til pumpa må det installeres en dieselkjøler i returkretsen som kondenserer dampen.

 

Det er ihvertfall det jeg har hørt  :yesnod:

Du har hørt riktig, Andreas. Returen til tanken skal bringe forgasset diesel ut av brennoljeledningene.

 

Når Motorconsult i sitt emulsjonsanlegg lar oljen sirkulere i en krets hvor det strømmer inn olje og vann, og emulsjonen som dannes går til motoren, må returen til dagtanken lukkes for at det ikke skal komme vann inn på tanken. Derved må væsken som strømmer i sirkulasjonskretsen kjøles slik at temperaturen ikke overskrider ca. 55oC. Alternativene er da å installere en kjøler eller å sørge for at samlet overflate av rørene i sirkulasjonskretsen danner en tilstrekkelig stor varmeveksler. På skipene som har installert våre anlegg er sistnevnte vilkår oppfylt.

 

De spesielt interersserte kan se dette arrangementet på http://www.motorconsult.no/virkemate.php

 

Magnus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...