Smurph Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 (edited) Har vært i Kroatia og seilt, samt fartet rundt på landjorden en ukes tid. I den anledning var jeg også og så på en båt som er til salgs. Hvorvidt jeg kommer til å gi et bud på båten er jeg svært usikker på; jeg likte mye av det jeg så over dekk, men nedenunder er det litt for mye prosjekt. Uansett, en av tingene jeg stusser litt over er kjølen - en ganske uvanlig form? Men nå er det jo ikke så mange vingekjøler man ser til vanlig. Er det noen som har vært borti en lignende kjøl? Edited May 30, 2010 by Smurf1 (see edit history) Quote Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Onkel Roger Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Hei, vingekjølen hadde sin glans peridode på det glade 80 tallet. Australia vant Americas Cup med vingekjøl. Dette medførte at flere produsenter satte vingekjøler på sine konstruksjoner ikke alltid for økt prestanda men for å redusere dypden på kjølen. Vet at Sweden Yacht hadde dette som tilvalg på flere av sine modeller. Utfra fasong på undervannskrog og kjøl vil jeg tror at det samme var missjonen på avbildet båt. Lykke til. Quote Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post Share on other sites More sharing options...
SuperGnisten Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 eneste eg vet er at det e litt av ett prosjekt å få den til å stå på land.. e det en hunter 36? Quote sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Nope, en Sparkman & Stephens 39 iflg selger. Ikke det at S&S noensinne har laget en eneste båt, så vidt jeg vet. De driver vel bare og tegner dem. Jeg er forsåvidt kjent med selve vingens tiltenkte funksjon. Den er todelt: - Skape et hydrodynamisk løft som reduserer krengingen. - Danne en barriere som hindrer vannet i å ta "snarveien" under kjølen, fra høytrykks- til lavtrykksiden. Egentlig det samme som wingletsene på moderne passasjerfly. Det jeg reagerer på er den kraftige, forovervendte "bulben" på nedre halvdel av kjølen, og om denne kan være en fordel eller ulempe i forhold til flowen rundt kjølen. Det er vel egentlig bare en måte å finne ut av det på, og det er å arrangere en prøveseiling. Men før det eventuelt skulle skje, så må nok selger være villig til å slå kraftig av på prisen. Interiøret er slitent, med mange steder hvor laminatet har sprukket opp, samt at eier har fjernet skottbekledningen i alle lugarene. Dessuten er sofaene litt "merkelige" - for å si det mildt - og må bygges om for å gi noenlunde levelig komfort. Ser for meg at store deler av interiøret må skiftes ila en fem-års periode. Dog, jeg har en brukbar verktøykasse etter hvert, så hvis prisen blir riktig så kan det absolutt være noe å vurdere, forutsatt at båten ellers er sjødyktig og faktisk seiler bra. Quote Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.