Jump to content

Treg Baystar styring


leifen009

Recommended Posts

Hei

Trenger litt hjelp eller noen gode råd...På min Askeladd 525 Excel med 115 Mercury Optimax er det en Baystar hydr.styring annbefalt opp til 150 hk...Probleme er at den er ganske tung på ratte og jeg har prøvd å skifte olje men til liten hjelp..Hår koblet av maskin og prøvd då og,men samme resultat..tung på ratte ingen forskjell..Min kamerat har samme styringa på en Ibiza og den er lett som bare det så jeg lure på hva som kan være feil med min...kan det være sylinderen,slanger eller styre pumpa??

Håper noen kan hjelpe meg...På forhånd takk for hjelpen

Ps..dette har vært siden båten var ny men jeg har ikke tenkt så mye på det før jeg prøvde min kamerat sin båt og merket den enorme forskjelen...styringa er 2,5 år gammel..

Link to post
Share on other sites

Kan ikke uttale meg om hva som er grunnen, men opplevde akkurat det samme som du gjør. Hadde også en 525 Excel , i tillegg til en 605 Explorer,(begge av nyere modeller), som jeg syntes var utrolige tunge på rattet.Det var Baystar hydr. styring på begge disse to. Følte at jeg måtte ta skikkelig tak når båten skulle svinges frem og tilbake. Har i dag en Askeladden 475 m.60 Suzuki (2010 mod.).Denne har jo NFB styring, men er dog mye lettere og bedre på rattet sammenlignet med den hydr.styringen jeg hadde på de to andre båtene.Nå kan det jo ikke sammenlignes direkte, i og med at Mercury motorene på Excelen og Exploreren var jo betydelig tyngre (90hk. og 115hk vekt ca. 180kg, men allikevel så skulle jo hydr. styring være mere komfortabel, spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Min bror har samme problem med treg Baystar styring på sin nye Silver Shark 605WA. Så tung at man må ta i med begge hender. Når jeg tar av styrearmen kan jeg bevege motoren frem og tilbake meget lett med hånden, så det er i hydraulikksystemet tregheten er. Har en SeaStar styring selv og den er lett som en plett. Har luftet hydraulikken etter alle kunstens regler, men fortsatt like tung. Har reklamert og det kommer mekaniker og ser på det onsdag. Kommer med tilbakemelding om hva som var feilen.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde det samme med min 565 / 115hk for tre år siden. Dette var min "reklamasjon" til båtforhandler:

 

Jeg har koblet fra styrearmen mellom hydraulisk styring og motor for å sjekke om motor satt fast, men denne svinger lett frem og tilbake - noe som egentlig bare skulle mangle, all den tid alle smørenipler er fylt med fett på service.

Selve styresylinderen ble også frakoblet. Det viser seg at den akselen som går inn i senterrøret (riggrøret?) på babord side av motoren sitter. Etter litt mekanisk bearbeidelse har denne løsnet. Hva er årsaken?

 

Fikk aldri noe svar (noe som til tider er typisk for bransjen).

 

Etter å ha fått rengjort denne akselen gikk styringen lett igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har slik styring fra Baystar, og den er lett.

 

Mitt tips er å sjekke om tregheten ligger i rattpumpa eller i sylinderen.

 

Koble av slangene på sylinderen og drei rattet (vil pumpes ut olje av slangene, putt de i en flaske etc)

 

Det er lettest å feilsøke når man kobler vekk noe.

 

går rattet lett er feilen i sylinderen. Går rattet tungt ligger feilen i rattpumpa

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...