Jump to content

Quick ankervinsj - "satt seg"


Patton

Recommended Posts

Hei, trenger noen synspunkter på hva som kan være i veien med min Quick Genius ankervinsj. Første prøvetur med nyinnkjøpt båt med en ca 3-4 år gammel quick vinsj montert bakpå en Scand Baltic. Problemet er at vinsjen ikke løser ut, heller ikke lar seg kjøre opp. Jeg hører at det "slår" i reelet når jeg bruker elektrisk betjening. Men likefullt lar den seg ikke løse ut. Jeg tok deretter sveiva og måtte bruke meget stor kraft for å få vinsjen både ut og inn. Forsøkte å løse ut clutch med å trykke inn knapp/knapper på selve clutchen, men ingenting hjalp. Sveivet den ut og inn et par meter, føler liksom at hele mekanismen går sakte rundt og yter stor motstand.

 

Den eneste modifiseringen som er gjort er at den elektroniske/hydraulisk sikringen er erstattet med en vanlig av/på hovedbryter (fordi jeg klarte å knekke selve vippebryteren). Men til tross for dette burde vel vinsjen kunne kjøres ut med sveiv?

 

Jeg lurer på om den kan ha satt seg/rustet inne i mekanismen i vinter? Båten ble kjøpt på land i november i fjor og jeg har derfor ikke hatt anledning til å prøve den før nå. Det er en Quick genius, montert akter.

 

Skal på tur til helga, så håper på noen gode tips....

Hvis den må leveres på reparasjon, hvor kan jeg få gjort slikt? Klarer jeg å skru den opp selv?

 

Mvh

 

Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post

Hvilken type Quick er det du har ombord?

 

Når du hører at det knepper i releet vet du i alle fall at det aktiveres.

 

Jeg anbefaler deg med å starte å måle om du får spenning frem til selve vinsjen. Vinsjen har tre kraftige tilkoblingskabler. En minus og to pluss. Aktivering av de to plusskablene bestemmer om vinsjen går med eller mot klokka.

 

Jeg tviler i første omgang på at det er feil med børstene på motoren idet disse er relativt godt forseglet.

Link to post

Kan høres ut som demontering og rengjøring av clutchen er det som skal til. Knappen på kabelaret skal stå ute for frittfall og virker slik at når du kjører vinsjen ut vil knappen treffe en knast og holde igjen ytre delen av kabelaret og dermed skrues clutchen løs. Når du setter sveiven inn i kabelaret og sveiver ut (moturs) skal også clutchen løsne.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Da er vinsjen i orden. Jeg fikk etterhvert løsnet clutchen, min likevel var det bare releet som slo inn/ut - ten at vinsjen gikk ut/inn. Jeg monterte deretter den gamle sikringsbryteren og så var alt i orden.

 

Et lite tips fikk jeg med meg fra en kamerat: Vippebryteren på sikringen var av typen lang, tynn plastikk. Det var denne som var knekt helt innerst. Tipset var å borre et lite hull i bryteren ved knekkpunktet, deretter sette i en liten skrue slik at jeg får tak på den for å slå den over. Det funket! Nye del hadde kostet mellom 600 og 700 kr (hydraulisk sikring!)

 

Takk for de tipsene jeg fikk underveis.

 

 

Mvh

 

Patton

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...