Patton Startet 31.Mai.2010 Del på Facebook Startet 31.Mai.2010 (redigert) Hei, trenger noen synspunkter på hva som kan være i veien med min Quick Genius ankervinsj. Første prøvetur med nyinnkjøpt båt med en ca 3-4 år gammel quick vinsj montert bakpå en Scand Baltic. Problemet er at vinsjen ikke løser ut, heller ikke lar seg kjøre opp. Jeg hører at det "slår" i reelet når jeg bruker elektrisk betjening. Men likefullt lar den seg ikke løse ut. Jeg tok deretter sveiva og måtte bruke meget stor kraft for å få vinsjen både ut og inn. Forsøkte å løse ut clutch med å trykke inn knapp/knapper på selve clutchen, men ingenting hjalp. Sveivet den ut og inn et par meter, føler liksom at hele mekanismen går sakte rundt og yter stor motstand. Den eneste modifiseringen som er gjort er at den elektroniske/hydraulisk sikringen er erstattet med en vanlig av/på hovedbryter (fordi jeg klarte å knekke selve vippebryteren). Men til tross for dette burde vel vinsjen kunne kjøres ut med sveiv? Jeg lurer på om den kan ha satt seg/rustet inne i mekanismen i vinter? Båten ble kjøpt på land i november i fjor og jeg har derfor ikke hatt anledning til å prøve den før nå. Det er en Quick genius, montert akter. Skal på tur til helga, så håper på noen gode tips.... Hvis den må leveres på reparasjon, hvor kan jeg få gjort slikt? Klarer jeg å skru den opp selv? Mvh Patton Redigert 31.Mai.2010 av Patton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Hvilken type Quick er det du har ombord? Når du hører at det knepper i releet vet du i alle fall at det aktiveres. Jeg anbefaler deg med å starte å måle om du får spenning frem til selve vinsjen. Vinsjen har tre kraftige tilkoblingskabler. En minus og to pluss. Aktivering av de to plusskablene bestemmer om vinsjen går med eller mot klokka. Jeg tviler i første omgang på at det er feil med børstene på motoren idet disse er relativt godt forseglet. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Bytt ut ordet problemer i emnetittelen din, ellers blir tråden stengt. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
SveinHa Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Kan høres ut som demontering og rengjøring av clutchen er det som skal til. Knappen på kabelaret skal stå ute for frittfall og virker slik at når du kjører vinsjen ut vil knappen treffe en knast og holde igjen ytre delen av kabelaret og dermed skrues clutchen løs. Når du setter sveiven inn i kabelaret og sveiver ut (moturs) skal også clutchen løsne. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
blueline Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Det kan være nok å gi hele kabularet/mekanismen en dusj med WD40 el. Dette er et helmekanisk system som trenger litt olje/smøring av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Da er vinsjen i orden. Jeg fikk etterhvert løsnet clutchen, min likevel var det bare releet som slo inn/ut - ten at vinsjen gikk ut/inn. Jeg monterte deretter den gamle sikringsbryteren og så var alt i orden. Et lite tips fikk jeg med meg fra en kamerat: Vippebryteren på sikringen var av typen lang, tynn plastikk. Det var denne som var knekt helt innerst. Tipset var å borre et lite hull i bryteren ved knekkpunktet, deretter sette i en liten skrue slik at jeg får tak på den for å slå den over. Det funket! Nye del hadde kostet mellom 600 og 700 kr (hydraulisk sikring!) Takk for de tipsene jeg fikk underveis. Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.