Medusa Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Har flere varsellamper på min båt, men er ikke sikker på hva som er hva. Hvordan kan jeg få laddelampa til å lyse når dynamoen går, og uten å skape noen risiko for skade på dynamo eller annet? Prinsippet på ladding er vel det samme på alle motorer, men for ordens skyld så har jeg en Mercedes 352A... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Koble en lysdiode med + til lampeuttaket på dynamoen og - til jord. Da vil den begynne å lyse når dynamoen begynner å lade Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Vil laddelampa på dasjbordet lyse da? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Nei, ladelampen skal kun lyse når du slår på "tenningen", men slukke når du starter og dynamoen lader. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 (edited) Det enkleste er vel å bare å ta av viftereima og starte opp, da vil den lyse. Ikke kjør motoren så lenge da hvis samme reim går på vannpumpa.. Ellers så kan du bare plugge ut ledningen merket "ind" mens motoren står og med tenningen på, da skal ladelampa slukne. Edited May 31, 2010 by index (see edit history) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Napp ut kabel fra dynamo (dx) til ladelampe og koble den deretter direkte til minus! Ladelampen skal da lyse! Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Javisst, index...det er vel enkleste måte å gjøre det på. Burde selvsakt ha tenkt på det sjøl. Takk for svar... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts