Medusa Startet 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2010 Har flere varsellamper på min båt, men er ikke sikker på hva som er hva. Hvordan kan jeg få laddelampa til å lyse når dynamoen går, og uten å skape noen risiko for skade på dynamo eller annet? Prinsippet på ladding er vel det samme på alle motorer, men for ordens skyld så har jeg en Mercedes 352A... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Koble en lysdiode med + til lampeuttaket på dynamoen og - til jord. Da vil den begynne å lyse når dynamoen begynner å lade Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Medusa Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Vil laddelampa på dasjbordet lyse da? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Nei, ladelampen skal kun lyse når du slår på "tenningen", men slukke når du starter og dynamoen lader. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 (redigert) Det enkleste er vel å bare å ta av viftereima og starte opp, da vil den lyse. Ikke kjør motoren så lenge da hvis samme reim går på vannpumpa.. Ellers så kan du bare plugge ut ledningen merket "ind" mens motoren står og med tenningen på, da skal ladelampa slukne. Redigert 31.Mai.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mateco Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Napp ut kabel fra dynamo (dx) til ladelampe og koble den deretter direkte til minus! Ladelampen skal da lyse! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Medusa Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Javisst, index...det er vel enkleste måte å gjøre det på. Burde selvsakt ha tenkt på det sjøl. Takk for svar... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.