Jump to content

Tollregler båtplass i sverige

TMS

Recommended Posts

Hei,

Det har vært skriverier om et svenskt par som la igjen båten sin i Norge mens de tok en pause i ferieseilasen og som fikk en kjemperegning på norsk MVA.

Er det noen som vet hva tilsvarende regler er i Sverige ? Jeg snakket med en toller som mente at norske båtturister ikke kan reise fra båten i det hele tatt i Sverige og at de i såfall må sørge for at båten blir lagret på et godkjent tollager ! Andre sier at båten må være innom norge minimum hver niende måned. Noen som har link til Svensk regelverk ? jeg har lett uten å finne noe...

Digressjon: hva med norske campingvogner plassert i Sverige, norske biler på svenske flyplasser.... Hvor går grensen for hvor lenge man kan være ute av landet mens bilen/båten/campingvogna står igjen i Sverige ?

Og hva er regelen for båter som ikke er "momset" inn i noe land, hvor lenge kan de være innenfor et land/EU uten å måtte betale mva ? (Jeg så en båt med Guernsey flagg og norsk besettning forleden i den Svenske skjærgården)

Jeg har betalt norsk mva og hk avgift på min båt som ligger i Sverige. Jeg er flere ganger i løpet av året innom Norge og lurer på om jeg da har mitt på det "tørre".

TMS

Er du bosatt utenfor EU kan du midlertidig importere en båt til privat bruk for et tidsrom på 18 måneder. Når du da forlater EU må båten være utenfor EU i 6 måneder før den kan taes inn igjen.

Så kan man jo overføre dette til oss weekendseilere som er over grensa en gang i uka.

En gjeng lovbrytere er hva vi er.

Men hva med Schengenavtalen , gjør ikke den at vi kan "komme og gå" inn og ut av Sverige hver helg uten å bryte noen lover? Eller gjelder den kun passfritak for oss?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Noen som vet hvor disse regelene (ref. til) er skrevet? Jeg kunne godt tenkt meg å lese dem. Slik jeg har forstått, kan jeg ha båten min i Sverige (EU) i 18 måneder uten å melde fra. Så kan jeg søke om 6 måneder i tillegg når denne første tiden utløper (ren formalitet). Deretter må båten ut av EU-farvann, men jeg lurer på om 6 måneder utenfor Sverige er korrekt. Uansett vil den svensek tullen ha et problem med å følge alle båter i Norra Bohuslän. Men jeg vet at de for nokså mange år siden tok stikkprøvekontroll. Da var regelen 6 måneder i Sverige. En hel del nordmenn fikk regning fra Tullen om innbetaling av svensk mva. Jeg kjenner en av dem som fikk krav. Det ble en himla protest, også fra svenske næringsdrivende som ville tape millioner og en drøss arbeidsplasser ville gå dukken om kravet skulle bli inndrevet. Svenske Tullen tok den pragmatiske linjen og slettet kravet, men løftet en advarende pekefinger, som de har pent senket ned. Men man vet aldri når de kan slå til igjen. Derfor hadde det vært godt å ha tilgang til selve teksten, gjerne på norsk. Svensk kansellispråk er et mareritt.