Jump to content

Autohelm ST5000 styrer båten i sirkel

tjaldur

Recommended Posts

Nå er jeg som sagt endelig flytende igjen, men har et lite problem med båten jeg nylig har kjøpt. Autopiloten er atferdsvanskelig. Den styrer båten i en trang sirkel. Det ser ut til at den gir fullt rorutslag, langt mer enn det det rorutslaget som er satt i kalibreringspunktet "rudder limit". Det kan se ut som om den overhodet ikke får noen informasjon fra rorgiveren. Noen som har gjort seg lignende erfaringer?

Jeg hadde det samme på min autopilot (SPX 30 tror jeg den heter). Feilen var at et par ledninger hadde blitt koblet feil, slik at kompasset tok feil himmelretning. Altså, den trodde at 180 grader var 0 grader etc. Derfor strevde den hele tiden med å komme dit den aldri kunne komme. Snudde om på pluss og minus, og den fant seg selv.

2nd Trikker'n: Det vet jeg ikke, men kan formodentlig finne det ut ved å spørre selgeren. Jeg har som sagt bare hatt båten i en drøy uke. Imidlertid lot det til at han ikke kjente autopiloten særlig godt. Jeg spurte ham om den hadde en rorindikator. Til det svarte han nei, men det har den faktisk (ved å trykke -1 og +1 samtidig).

Jeg har sjekket koblingene på kontrollenheneten. De later til å være riktig koblet, iht. fargekode.

Kan du gi oss en nærmere beskrivelse av autopilot installasjonen din.

Mekanisk eller hydraulisk - med eller extern ror giver?

Hvor er kontrollenhet montert? Er det noe metall i nærheten? (Husk å se etter på andre siden av skottet.)

Hvis du ligger fortøyd, og slår den på, går da roret i borde?

Har du remote kontroll? Virker den?

Hadde nøyaktig samme problem med min autopilot i fjor. Den gikk bare i sirkel uansett hva jeg gjorde. Måtte få tak i den gamle orginale bruksanvisningen og nullstille/kalibrere kompasset på nytt. Dette klarer du ikke uten brukerveiledningen.

Etter det fungerte autopiloten utmerket. :smiley:

Hei

Har du sjekka om det ligg noko magnetisk nær kompasset til autopiloten?

Ein gang hamna dykkelykta mi (4,2 kg alu og NiCa) nær kompasset. Då sleit autopiloten!

Ask

Kan du gi oss en nærmere beskrivelse av autopilot installasjonen din.

Mekanisk eller hydraulisk - med eller extern ror giver?

Hvor er kontrollenhet montert? Er det noe metall i nærheten? (Husk å se etter på andre siden av skottet.)

Hvis du ligger fortøyd, og slår den på, går da roret i borde?

Har du remote kontroll? Virker den?

Overføringen er hydraulisk.

Rorgiveren hører til Autohelm.

Dersom jeg ligger fortøyd, går den helt ut i borde, forbi det punktet som er spesifisert i kalibreringspunktet: "Rudder limit"

Har ikke remote kontroll.

Det er metall i nærheten av kontrollenheten, forrige eier har montert den rett ved siden av en høyttaler (som ikke er tent)

Du må nok konfigurere uniten helt fra grunnen av. All informasjon finner du på internet. Det er først og fremst kompasset som er følsomt for magnetisme. Du kan jo prøve, før du konfigurerer systemet, å kutte ut rorføleren. En del av autopilotene til Raymarine går helt utmerket uten rorføler.

Før i tiden inneholdt høytalere kraftige magneter. Har ikke fulgt med i utviklingen, men en høytaler med magnet er noe av det verste du kan ha i nærheten av et kompass.

Instruksjonsboka finner du her.

Redigert.

Ved installasjon av rrogiver, kan den monteres to veier. Velger du "ikke standard", må to ledninger byttes om. Derfor er det viktig å vite om den har virket noen gang ombord. Ved feilkobling får du samme symtomer som du beskriver, og roret kan gå forbi endestopp.

Edited by 2nd Trikker'n (see edit history)

• 1 year later...

Fant du ut av problemet til slutt Tjaldur? Har det samme problemet og det hadde vært flott om du evt forklarte hva du gjort for å løse det. Kalibrering?

Det ser ikke ut til at tjaldur er særlig aktiv på forumet, sist han var aktiv var 10/11-2010! Men i følge profilen hans er det mulig å sende e-post til ham. Du kan jo forsøke å vekke ham med en e-mail?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

må dessverre opplyse om at "Tjaldur" sank i Biscaya i desember 2007,

og at Bjørn som eide Tjaldur gikk fra oss 1.1.2011.

Jeg er glad for at han fikk seg en siste fine båttur sammen med meg, da jeg seilte Sjøleik over til Læsø/Danmark i nov. 2010...