tjaldur Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Nå er jeg som sagt endelig flytende igjen, men har et lite problem med båten jeg nylig har kjøpt. Autopiloten er atferdsvanskelig. Den styrer båten i en trang sirkel. Det ser ut til at den gir fullt rorutslag, langt mer enn det det rorutslaget som er satt i kalibreringspunktet "rudder limit". Det kan se ut som om den overhodet ikke får noen informasjon fra rorgiveren. Noen som har gjort seg lignende erfaringer? Quote http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Det du beskriver er typisk for manglende/feil signal fra rorgiver eller fra kompass. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernbåten Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Jeg hadde det samme på min autopilot (SPX 30 tror jeg den heter). Feilen var at et par ledninger hadde blitt koblet feil, slik at kompasset tok feil himmelretning. Altså, den trodde at 180 grader var 0 grader etc. Derfor strevde den hele tiden med å komme dit den aldri kunne komme. Snudde om på pluss og minus, og den fant seg selv. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Har autopiloten virket tidligere? ( samme båt) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tjaldur Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 2nd Trikker'n: Det vet jeg ikke, men kan formodentlig finne det ut ved å spørre selgeren. Jeg har som sagt bare hatt båten i en drøy uke. Imidlertid lot det til at han ikke kjente autopiloten særlig godt. Jeg spurte ham om den hadde en rorindikator. Til det svarte han nei, men det har den faktisk (ved å trykke -1 og +1 samtidig). Jeg har sjekket koblingene på kontrollenheneten. De later til å være riktig koblet, iht. fargekode. Quote http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Kan du gi oss en nærmere beskrivelse av autopilot installasjonen din. Mekanisk eller hydraulisk - med eller extern ror giver? Hvor er kontrollenhet montert? Er det noe metall i nærheten? (Husk å se etter på andre siden av skottet.) Hvis du ligger fortøyd, og slår den på, går da roret i borde? Har du remote kontroll? Virker den? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jernkjøl Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Hadde nøyaktig samme problem med min autopilot i fjor. Den gikk bare i sirkel uansett hva jeg gjorde. Måtte få tak i den gamle orginale bruksanvisningen og nullstille/kalibrere kompasset på nytt. Dette klarer du ikke uten brukerveiledningen. Etter det fungerte autopiloten utmerket. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Hei Har du sjekka om det ligg noko magnetisk nær kompasset til autopiloten? Ein gang hamna dykkelykta mi (4,2 kg alu og NiCa) nær kompasset. Då sleit autopiloten! Ask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tjaldur Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 Kan du gi oss en nærmere beskrivelse av autopilot installasjonen din. Mekanisk eller hydraulisk - med eller extern ror giver? Hvor er kontrollenhet montert? Er det noe metall i nærheten? (Husk å se etter på andre siden av skottet.) Hvis du ligger fortøyd, og slår den på, går da roret i borde? Har du remote kontroll? Virker den? Overføringen er hydraulisk. Rorgiveren hører til Autohelm. Dersom jeg ligger fortøyd, går den helt ut i borde, forbi det punktet som er spesifisert i kalibreringspunktet: "Rudder limit" Har ikke remote kontroll. Det er metall i nærheten av kontrollenheten, forrige eier har montert den rett ved siden av en høyttaler (som ikke er tent) Quote http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernbåten Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Du må nok konfigurere uniten helt fra grunnen av. All informasjon finner du på internet. Det er først og fremst kompasset som er følsomt for magnetisme. Du kan jo prøve, før du konfigurerer systemet, å kutte ut rorføleren. En del av autopilotene til Raymarine går helt utmerket uten rorføler. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tjaldur Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 Ask: Har sjekket og fant faktisk en kasse med gamle blikkspann med lakk/oljerester i, som sto tett ved fluxgatekompasset, men den er flyttet forlengst. Quote http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Høytaleren lager ikke den trøbbel? Smaapala Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 (edited) Før i tiden inneholdt høytalere kraftige magneter. Har ikke fulgt med i utviklingen, men en høytaler med magnet er noe av det verste du kan ha i nærheten av et kompass. Instruksjonsboka finner du her. Redigert. Ved installasjon av rrogiver, kan den monteres to veier. Velger du "ikke standard", må to ledninger byttes om. Derfor er det viktig å vite om den har virket noen gang ombord. Ved feilkobling får du samme symtomer som du beskriver, og roret kan gå forbi endestopp. Edited June 2, 2010 by 2nd Trikker'n (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tjaldur Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 2nd Trikker'n. Takk for link til manual. For ordens skyld: høyttaleren sitter ved kontrollenheten, men laaaaangt fra kompasset. Quote http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sandly Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Fant du ut av problemet til slutt Tjaldur? Har det samme problemet og det hadde vært flott om du evt forklarte hva du gjort for å løse det. Kalibrering? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Det ser ikke ut til at tjaldur er særlig aktiv på forumet, sist han var aktiv var 10/11-2010! Men i følge profilen hans er det mulig å sende e-post til ham. Du kan jo forsøke å vekke ham med en e-mail? Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøleik Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 må dessverre opplyse om at "Tjaldur" sank i Biscaya i desember 2007, og at Bjørn som eide Tjaldur gikk fra oss 1.1.2011. Jeg er glad for at han fikk seg en siste fine båttur sammen med meg, da jeg seilte Sjøleik over til Læsø/Danmark i nov. 2010... Quote Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts