Jump to content

Rådyr midt i leden øst for Tjøme i Vestfold

dennrick

Recommended Posts

Så plutselig denne karen utenfor Tjøme (Vestfold) på vei hjem fra tur. For de som er kjent var det rett syd for Burøskjæra, og han var på vei over til Søndre Mostein. Han så ut til å ha kommet fra Burø, og da vi kom snudde han og svømte tilbake samme vei. Han var veldig lite synlig da jeg så dyret først, og rett etterpå kjørte en annen båt forbi uten å ha sett "Bambi". Når jeg tok bildet tror jeg han var redd og svømte fortere - ergo mer synlig. Vi trakk oss fort unna.

Muligens off-topic tema, men man kan jo møte det mest forunderlige på sjøen....

30052010245.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Flott at dere trakk dere unna :yesnod:

For ett par år siden var det en elg som la på svøm utenfor hytta. Sto og fulgte den med kikkerten.

Den ble selvsagt sett av ett par-tre båter som kjørte nærmere for å se på. Elgen svømte det den kunne for å komme unna og endret stadig kurs. Etter 5-6 minutter var den sprengt og druknet.

Sikkert en minneverdig opplevelse for ungene i baugen... idioter... :headbang:

Ett ganske vanlig syn egentlig, om man ser etter. Rådyr er gode svømmere og svømmer mye mellom øyene i skjærgården og tror ikke de har store problemer med avstander oppmot en kilometer, selv midtvinters. Mest sannsynlig er/var den skremt av noe der den kom fra. Kanskje en rev, men mest sannsynlig løsbikkjer. Har sett det mange ganger, noen slipper bikkjene i ene enden av en liten øy, rådyret tusler pent og rolig unna og legger på svøm før hverken hundeeier eller bikkjer har oppdaget noe som helst. Tror disse skjærgårdsrådyra er godt vant med både folk, bikkjer og svømming, så når de ikke stoler på at det holder å stå helt stille inne i ett buskas så svømmer de bare til neste øy.

Hei.

Ja, slike møter husker en lenge. Var utsatt for nesten det samme for mange år siden, men for oss var det

en elg som var på svømmetur ved nordenden av Håøya i Oslofjorden. Vi lå fortøyd, og det var ikke langt

fra at skogens konge gikk i dreggtauet vårt.

elg1.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...