Fabok Startet 31.Mai.2010 Del på Facebook Startet 31.Mai.2010 Hva er egentlig forskjellen mellom vanlig 2-takt olje(til moped, gressklipper etc.) og 2-takt olje til utenbordsmotor? På forhånd takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Jeg aner ikke, men test for all del ikke ut forskjellen i praksis. Det har jeg allerede gjort. Skulle ha outboard-olje til en Johnson 10GT for noen år siden, og stakk innom nærmeste Shellstasjon ved havna. Hylla var tom, men besservizzeren bak skranken, en 16 åring med skiftenøkkel på baklomma, påstod hårdnakket at det var bare å kjøre på med moped- og motorsagfludium. Selv om min skepsis satt langt ute, ble det da sånn, litt tillit må vi jo ha til ungdommen. Moroa varte ca 200 meter med påhenger`n. Da var det bråstopp med Zodac`en og full skjæring på begge sylindre Vel tilbake om ettermiddagen, med fråde om tenna og leksen ferdig pugget, tok jeg strake veien opp til stasjonen og kompetansesenteret igjen. Gutten ante vel at rådyra var gode den ettermiddagen; ...Hva hadde han sagt? Å, nei... ikke tale om...hadde jeg det skriftlig.... Vel... motoren er død og begravet ... og jeg ble en erfaring rikere. Konklusjon: Outboardsmøring er ikke samme stoff som skogsmatrosene bruker på sin sageredskap. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 I min ungdom hadde jeg en 4HK påhenger med bensintank under motordekselet. En gang kjørte jeg opp en hel tank bensin før jeg ble klar over at det ikke var olje i bensinen. Hvis jeg ikke husker feil så gikk jeg i en og en halv time. Denne motoren hadde jeg i 20 år etterpå som dorge/reservemotor og det var aldri feil på den.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Forskjellen er temperaturen den er beregnet for. Den eine er for luftkjølt og den andre for vannkjølt. Hvor da den luftkjølte er meget varmere enn den vannkjølte. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv båt Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Sjekk at oljen holder TCW3 spesifikasjon så er du alltid sikker på at denne er til outboard. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Alle totaktere er kalde i oppstart, og luftkjølte mopeder går også fint om vinteren. Nå er det i så fall lagt fram teori her om at de ikkje får smurning før ved høyere temperatur en påhengs? At en vanlig 2T olje for scooter eller motorsag skulle få påhengs til å skjære seg har eg ingen tru på. Ønsker gjærne utvidet debatt om dette, siden det er noko alle kan komme borti å ikkje få riktig olje..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ask Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Hvor da den luftkjølte er meget varmere enn den vannkjølte. Då vil det vel vera meir logisk at det er dei luftkjølte motorane som ikkje toler olja for vasskjølte motorar? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Donzi 22 Classic Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 2T olje er 2T olje uansett om den er til: moped, gressklipper,snøscooter, påhengs osv. Eneste forskjellen er prisen som går etter hva slags motor den skal brukes til på etiketten Dette var garantert ikke grunnen til at motoren skjærte seg, ren tilfeldighet... Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Det der har jeg faktisk aldri tenkt over... 2takt olje er 2takt olje har jeg trodd i alle år. Har aldri fått ødelagt noen av de 2takterne jeg har kjørt og eid. Her er det snakk om flere eldre modeller eks Johnson, Yamaha og nyere Suzuki Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
TideRace Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 (redigert) At en vanlig 2T olje for scooter eller motorsag skulle få påhengs til å skjære seg har eg ingen tru på. Like fullt er historien sann og motoren ble kondemnert. Det var olje til motorsag som ble brukt. Om noen har en forklaring, er jeg mer enn interessert i svaret. Redigert 31.Mai.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 enig med korsnes her, en påhenger har "hele havet" å ta av for kjøling og dermed lavere sylindertemperatur, og en olje beregnet på mc vil sote mer. Men kan ikke se at å bruke mc-olje i påhenger skal føre til skjæring etter kort tids bruk. På snøscootere er det krav om at olja skal tåle lave temperaturer uten å bli for tyktflytende , sk. "pour point" Har i min ungdom prøvd å kjøre med outboardolje på moped, det likte den relativt dårlig.. Gikk som en dass. Drenerte tanken og fikk på rett olje, og den gikk som normalt igjen. 2T olje er 2T olje uansett om den er til: moped' date=' gressklipper,snøscooter, påhengs osv. [/quote'] Hvorfor er det da mange forskjellige specs på 2-olje? Bare for moro skyld? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
FjordHT Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 For mange år siden ble jeg forklart litt om det hær fra en som var ganske godt innformert om det som har med oljer å gjøre, og skal dele litt av det jeg klarer å huske. For det første har 2taktsolje for båt en bedre egenskap til å "drive vekk" eller "tåle/jobbbe med" fukt en f.eks olje for mopeder. I tillegg er de forskjellige 2t oljene "lettere tilpasset" turtallsområdet de skal jobbe med. F.eks en snøscooter jobber ofte mellom 7-8500 rpm, tror en båtmotor ligger på mellom 5-6500 hvis jeg ikke tar feil. En motorsag har noe annet igjen. Håper dette hjelper dere på vei i diskusjonen:) Ellers skal det jo være mulig å bytte litt om på dette uten at totalhavari skal oppstå, da alle bør smøre "litt" uansett. Det er ellers ubestridelig at de motorene, 2t som 4t, som får rett olje eller bedre har et bedre og lengre liv Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Rett olje er alltid det beste ja ! Men i nøden må ein vite om det går an å bruke anna. Og få argumenter på det. Eg kjenner til at 2T olje til scootere(moped) har evne til å forbrenne lettere pga problematikken rundt soting/tetting av eksospotter på scootere. Kjempetrist at Phoebe fikk denne skjæringen. Men var det tilfeldig? Motoremperatur som argument er dårlig, siden kalde mopeder også smøres tenkte eg først.. Påhengser har større pluggåpning en andre motorer, og muligens mykje høyere forbrenningstemperatur? Altså motoren er kaldere i snitt, men mykje varmere inni? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TideRace Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 (redigert) Om dette kan belyse situasjonen ytterligere: Motoren var under belastning og hadde turtall da den skar seg. Ungene skulle kjøre vannbrett (barneversjonen av vannski), og etter en oppvarmingsrunde på noen minutter, skulle minstemann trekkes opp. Jolla og brett hadde akkurat sluppet vannet og lå i fin flyt da det smalt under motordekselet. Båten var en Zodiac 310C med en voksen og en 6-åring i baugen. Vi trakk både vannbrett og vannski mange ganger med denne jolla og motoren før denne hendelsen, så skulle det være belastningen, burde dette ha skjedd tidligere. Dagen etter var ny Yamaha 9,9 i hus og den fortsatte å trekke denne moroa helt til ungene ble for tunge. Det har aldri vært antydning til varmgang eller feil bortsett fra denne ene gangen hvor jeg vet at vi brukte feil totaktsolje. Redigert 1.Juni.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Det var olje til motorsag som ble brukt.Kan du ha fått sagkjedeolje? Det ville forklare en del... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
TideRace Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Niks... det var totaktsolje. Brukte opp resten til motorsaga, så noe godt kom det ut av det Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Outboardolja smører ved lavere temperaturer og er tilsatt stoffer som hindrer groe i eksossystemet. Sagkjedeolje er vanligvis motorolje tappet på ei annen kanne. Og er ikke nødvendigvis særlig egnet for å blandes ut med bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 (redigert) Men Sæbø da, du kan tenke, tro og lure til Dovre faller men det er hovedsaklig temperatur og turtall som skiller en luft mot en vannkjølt to-takt.DEn luftkjølte har gjerne dobbelt turtall av hva en vannkjølt har. At en luftkjølt en går fint på vinteren blir heilt usaklig da det er kun i oppstart. Og i oppstart er alle motorer kalde. En påhengs blir ikkje varmere enn 60' sånn ca. Det er altså miksen av additiver som skiller. Kjører man med olje uten tcw-3 merking på en påhengs vil ikkje oljen bli forbrent skikkelig og det vil bygge seg opp svineri. Redigert 1.Juni.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Sagkjedeolje er vanligvis motorolje tappet på ei annen kanne. Dette kan da ikke stemme? Jeg syntes sagkjedolje er veldig spesiell ved at den er seig og "klebrig", kanskje nettopp for at den skal la seg dra ut med kjede for å smøre hele bladet. Mulig jeg tar feil... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Ja eg lurer. Livredd for at guttungen skal ta ein snarvei i hylla ein dag og ta feil olje... Sikker på det har skjedd uten skade eg, men vil sjølsagt forbygge dersom det er fare for skade. Må kanskje handle inn ekstra til påhengsen slik at vi aldri går tom i hylla... Vannkjølte totaktere går like høyt i turtal som luftkjølte. Om ikkje ennå høyere. 2T olje brukes innen cross feks, på vannkjølte motorer. Kor varm ein moped blir om vinteren veit eg faktisk ikkje, men de vannkjølte blir nok varmere en de luftkjølte (og bruker samme olja).... Crossere bruker dyrere/bedre olje pga turtallet. Veit ikkje forskjellen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bearded Beast Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 bruker man tcw 3 olje på vannjølte crossere? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Det er forskjellige typer olje, siden motorne har forskjellige bruksområder og forskjellige bruks og arbeidsmønster F.eks en snøscooter har variatorer som justerer hastigheten som igjen gjør at motoren har høvelig lik belastning, mot en moped eller tilsvarende 2t med gear hvor du kan "presse" motoren. Disse 2 har uansett det likhetstrekket at de befinner seg noen ganger 2meter over havet og andre ganger flere hundre meter over havet, kanskje iløpet av en tur. En båtmotor har annen motstand, og er som regel lik når man går fra a til b, men jobber i et klima som stiller krav til å tåle litt mere fuktighet. Tross lek med mye gassing, er motstanden relativt lik vil jeg tro?(bortsett fra last i båt, og motvind har jeg enda ikke gått i oppoverbakke med båt :) Regner med at det skulle være grund nok til å forvente forskjellige typer olje? Ellers når det kommer til det å "ta feil olje" så har jeg vært borti en motor som til tider kjørte med "multiolje"(tror det var felleskjøpets "altmuligolje") samt til tider variater av 10-40. Dette gikk uten å rive motoren, men etter en stund måtte stempelringer byttes pga ujevn komp. Noen mil etter raste hele motoren, alt av lager(åpene, smurt av olje/bensin) var ubrukelige og dette etter motoren hadde levt ca halvparten av forventet levetid. Så jeg tror ikke motoren blir drept av å blande feil en gang, men ville ikke ta sjangsen for lager og stempelringer ryker. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Kan det være kombinasjon minneral olje vs. syntetisk ? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Kan det være kombinasjon minneral olje vs. syntetisk ? Disse bør ikke blandes etter hva jeg har hørt, hvis det er det du spør etter? Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Dersom en går inn på hjemmesidene til oljeselskapene er det ikke lett å finne dekning for argumentene som er brukt i denne tråden. Men det det er vel noen besserwissere her som vet bedre enn produsenten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.