Jump to content

Forskjellen mellom vanlig 2-takt olje og påhengs 2-takt olje


Fabok

Recommended Posts

Hva er egentlig forskjellen mellom vanlig 2-takt olje(til moped, gressklipper etc.) og 2-takt olje til utenbordsmotor?

 

På forhånd takk for alle svar!

Link to post
Share on other sites

Jeg aner ikke, men test for all del ikke ut forskjellen i praksis.

Det har jeg allerede gjort.

 

Skulle ha outboard-olje til en Johnson 10GT for noen år siden,

og stakk innom nærmeste Shellstasjon ved havna.

Hylla var tom, men besservizzeren bak skranken,

en 16 åring med skiftenøkkel på baklomma,

påstod hårdnakket at det var bare å kjøre på med moped- og motorsagfludium.

Selv om min skepsis satt langt ute, ble det da sånn,

litt tillit må vi jo ha til ungdommen.

 

Moroa varte ca 200 meter med påhenger`n.

Da var det bråstopp med Zodac`en og full skjæring på begge sylindre :headbang:

 

Vel tilbake om ettermiddagen, med fråde om tenna og leksen ferdig pugget,

tok jeg strake veien opp til stasjonen og kompetansesenteret igjen.

Gutten ante vel at rådyra var gode den ettermiddagen;

...Hva hadde han sagt? Å, nei... ikke tale om...hadde jeg det skriftlig.... :discuss:

Vel... motoren er død og begravet ... og jeg ble en erfaring rikere.

Konklusjon:

Outboardsmøring er ikke samme stoff som skogsmatrosene bruker på sin sageredskap.

Link to post
Share on other sites

I min ungdom hadde jeg en 4HK påhenger med bensintank under motordekselet. En gang kjørte jeg opp en hel tank bensin før jeg ble klar over at det ikke var olje i bensinen. Hvis jeg ikke husker feil så gikk jeg i en og en halv time. Denne motoren hadde jeg i 20 år etterpå som dorge/reservemotor og det var aldri feil på den..

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er temperaturen den er beregnet for. Den eine er for luftkjølt og den andre for vannkjølt. Hvor da den luftkjølte er meget varmere enn den vannkjølte.

Link to post
Share on other sites

Alle totaktere er kalde i oppstart, og luftkjølte mopeder går også fint om vinteren. Nå er det i så fall lagt fram teori her om at de ikkje får smurning før ved høyere temperatur en påhengs?

At en vanlig 2T olje for scooter eller motorsag skulle få påhengs til å skjære seg har eg ingen tru på. Ønsker gjærne utvidet debatt om dette, siden det er noko alle kan komme borti å ikkje få riktig olje.....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvor da den luftkjølte er meget varmere enn den vannkjølte.

Då vil det vel vera meir logisk at det er dei luftkjølte motorane som ikkje toler olja for vasskjølte motorar?

 

Ask

Link to post
Share on other sites

2T olje er 2T olje uansett om den er til: moped, gressklipper,snøscooter, påhengs osv. Eneste forskjellen er prisen som går etter hva slags motor den skal brukes til på etiketten :tongue: Dette var garantert ikke grunnen til at motoren skjærte seg, ren tilfeldighet...

Link to post
Share on other sites

Det der har jeg faktisk aldri tenkt over... 2takt olje er 2takt olje har jeg trodd i alle år. Har aldri fått ødelagt noen av de 2takterne jeg har kjørt og eid. Her er det snakk om flere eldre modeller eks Johnson, Yamaha og nyere Suzuki :confused:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

At en vanlig 2T olje for scooter eller motorsag skulle få påhengs til å skjære seg har eg ingen tru på.

Like fullt er historien sann og motoren ble kondemnert.

Det var olje til motorsag som ble brukt.

Om noen har en forklaring, er jeg mer enn interessert i svaret.

Edited by Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

enig med korsnes her, en påhenger har "hele havet" å ta av for kjøling og dermed lavere sylindertemperatur, og en olje beregnet på mc vil sote mer. 

 

Men kan ikke se at å bruke mc-olje i påhenger skal føre til skjæring etter kort tids bruk. 

 

På snøscootere er det krav om at olja skal tåle lave temperaturer uten å bli for tyktflytende , sk. "pour point"

 

Har i min ungdom prøvd å kjøre med outboardolje på moped, det likte den relativt dårlig.. Gikk som en dass. Drenerte tanken og fikk på rett olje, og den gikk som normalt igjen. 

 

2T olje er 2T olje uansett om den er til: moped' date=' gressklipper,snøscooter, påhengs osv. [/quote']

 

Hvorfor er det da mange forskjellige specs på 2-olje? Bare for moro skyld? 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

For mange år siden ble jeg forklart litt om det hær fra en som var ganske godt innformert om det som har med oljer å gjøre, og skal dele litt av det jeg klarer å huske.

 

For det første har 2taktsolje for båt en bedre egenskap til å "drive vekk" eller "tåle/jobbbe med" fukt en f.eks olje for mopeder.

I tillegg er de forskjellige 2t oljene "lettere tilpasset" turtallsområdet de skal jobbe med.

F.eks en snøscooter jobber ofte mellom 7-8500 rpm, tror en båtmotor ligger på mellom 5-6500 hvis jeg ikke tar feil. En motorsag har noe annet igjen.

 

Håper dette hjelper dere på vei i diskusjonen:)

 

Ellers skal det jo være mulig å bytte litt om på dette uten at totalhavari skal oppstå, da alle bør smøre "litt" uansett.

 

Det er ellers ubestridelig at de motorene, 2t som 4t, som får rett olje eller bedre har et bedre og lengre liv :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Rett olje er alltid det beste ja ! :smiley:

Men i nøden må ein vite om det går an å bruke anna. Og få argumenter på det.

Eg kjenner til at 2T olje til scootere(moped) har evne til å forbrenne lettere pga problematikken rundt soting/tetting av eksospotter på scootere. Kjempetrist at Phoebe fikk denne skjæringen. Men var det tilfeldig? Motoremperatur som argument er dårlig, siden kalde mopeder også smøres tenkte eg først..

Påhengser har større pluggåpning en andre motorer, og muligens mykje høyere forbrenningstemperatur? Altså motoren er kaldere i snitt, men mykje varmere inni?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Om dette kan belyse situasjonen ytterligere:

Motoren var under belastning og hadde turtall da den skar seg.

Ungene skulle kjøre vannbrett (barneversjonen av vannski),

og etter en oppvarmingsrunde på noen minutter,

skulle minstemann trekkes opp.

Jolla og brett hadde akkurat sluppet vannet og lå i fin flyt da det smalt under motordekselet.

Båten var en Zodiac 310C med en voksen og en 6-åring i baugen.

 

Vi trakk både vannbrett og vannski mange ganger med denne jolla og motoren før denne hendelsen,

så skulle det være belastningen, burde dette ha skjedd tidligere.

Dagen etter var ny Yamaha 9,9 i hus og den fortsatte å trekke denne moroa helt til ungene ble for tunge.

Det har aldri vært antydning til varmgang eller feil bortsett fra denne ene gangen hvor jeg vet at vi brukte feil totaktsolje.

Edited by Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var olje til motorsag som ble brukt.
Kan du ha fått sagkjedeolje? Det ville forklare en del...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Outboardolja smører ved lavere temperaturer og er tilsatt stoffer som hindrer groe i eksossystemet.

Sagkjedeolje er vanligvis motorolje tappet på ei annen kanne.

Og er ikke nødvendigvis særlig egnet for å blandes ut med bensin.

Link to post
Share on other sites

Men Sæbø da, du kan tenke, tro og lure til Dovre faller men det er hovedsaklig temperatur og turtall som skiller en luft mot en vannkjølt to-takt.DEn luftkjølte har gjerne dobbelt turtall av hva en vannkjølt har. At en luftkjølt en går fint på vinteren blir heilt usaklig da det er kun i oppstart. Og i oppstart er alle motorer kalde. En påhengs blir ikkje varmere enn 60' sånn ca. Det er altså miksen av additiver som skiller. Kjører man med olje uten tcw-3 merking på en påhengs vil ikkje oljen bli forbrent skikkelig og det vil bygge seg opp svineri.

Edited by Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sagkjedeolje er vanligvis motorolje tappet på ei annen kanne.

 

Dette kan da ikke stemme? Jeg syntes sagkjedolje er veldig spesiell ved at den er seig og "klebrig", kanskje nettopp for at den skal la seg dra ut med kjede for å smøre hele bladet. Mulig jeg tar feil...

Link to post
Share on other sites

Ja eg lurer. Livredd for at guttungen skal ta ein snarvei i hylla ein dag og ta feil olje...

Sikker på det har skjedd uten skade eg, men vil sjølsagt forbygge dersom det er fare for skade. Må kanskje handle inn ekstra til påhengsen slik at vi aldri går tom i hylla...

Vannkjølte totaktere går like høyt i turtal som luftkjølte. Om ikkje ennå høyere. 2T olje brukes innen cross feks, på vannkjølte motorer. Kor varm ein moped blir om vinteren veit eg faktisk ikkje, men de vannkjølte blir nok varmere en de luftkjølte (og bruker samme olja).... Crossere bruker dyrere/bedre olje pga turtallet. Veit ikkje forskjellen :sweat::smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er forskjellige typer olje, siden motorne har forskjellige bruksområder og forskjellige bruks og arbeidsmønster :yesnod:

 

F.eks en snøscooter har variatorer som justerer hastigheten som igjen gjør at motoren har høvelig lik belastning, mot en moped eller tilsvarende 2t med gear hvor du kan "presse" motoren. Disse 2 har uansett det likhetstrekket at de befinner seg noen ganger 2meter over havet og andre ganger flere hundre meter over havet, kanskje iløpet av en tur.

 

En båtmotor har annen motstand, og er som regel lik når man går fra a til b, men jobber i et klima som stiller krav til å tåle litt mere fuktighet.

Tross lek med mye gassing, er motstanden relativt lik vil jeg tro?(bortsett fra last i båt, og motvind har jeg enda ikke gått i oppoverbakke med båt :)

 

Regner med at det skulle være grund nok til å forvente forskjellige typer olje?

 

Ellers når det kommer til det å "ta feil olje" så har jeg vært borti en motor som til tider kjørte med "multiolje"(tror det var felleskjøpets "altmuligolje") samt til tider variater av 10-40. Dette gikk uten å rive motoren, men etter en stund måtte stempelringer byttes pga ujevn komp. Noen mil etter raste hele motoren, alt av lager(åpene, smurt av olje/bensin) var ubrukelige og dette etter motoren hadde levt ca halvparten av forventet levetid.

Så jeg tror ikke motoren blir drept av å blande feil en gang, men ville ikke ta sjangsen for lager og stempelringer ryker.

Link to post
Share on other sites

Dersom en går inn på hjemmesidene til oljeselskapene er det ikke lett å finne dekning for argumentene som er brukt i denne tråden.

Men det det er vel noen besserwissere her som vet bedre enn produsenten.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...