Jump to content

Bunnstoff til Rib - er det lurt?

erund

Recommended Posts

Har skaffet meg en pen brukt Rib på 8-9 fot med 8 hk påhengsmotor (2 takt) som skal være på sjøen i hele sommersesongen. Den skal altså slepes etter moderskipet Nidelv 26 og skal derfor ikke montere snapdaviter løsning inntil videre.

Spørsmålet mitt er om jeg bør bunnsmøre Rib - er det vanlig primer med 3 lag og 2 lag bunnstoff som skal smøres?

Hva med evt under potonger - spesial bunnstoff? Nødvendig?

Alternativet er å skylle bunnen av og til uten å bunnsmøre?

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Hei !

Alternativet er å skylle bunnen av og til uten å bunnsmøre?

Tja - min erfaring er nok at vi mer snakker om å skrubbe etter 14 dager på vannet uten bunnstoff.

Jeg har valgt å ta den hjem på henger, og setter den ut før hver tur - og det betyr at den ikke alltid er med.

Glassfiberdelen kan jo behandles på vanlig måte, men jeg har blitt fortalt at det å stoffe pontongen ikke er noen god løsning - selv om jeg tror det finnes noe spesialstoff. Og ligger den ute m motor, ligger pontongene litt nede i vannet i allefall på min Zodiac YL.

-koh

Edited by koh (see edit history)

Kjøpte ny RIB for 2 år siden. Lot den ligge ute i 3 uker, fikk merker til stoffing. Etter dette ble glassfiber rubbet, primet og stoffet. Gummien har fått eget bunnstoff på. Den lå ute i hele fjor sommer uten og måtte skrapes. Samme prosedyre gjordt i år.

Vi sees!

Bunnstoff til potong har Maritim, ser jeg. Lurer litt på om fargen er gjennomsiktig og god erfaring med den?

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Jeg har større RIB, men stoffer ikke pontongene med spesialstoff. Nå bruker jeg den som regel ofte nok til at det ikke får grodd noe særlig og da :smiley: På selve skroget har min vært stoffet. Men jeg stoffet ikke i fjor, og heller ikke i år.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Stoffet min gummibåt(pvc) denne uken. Stoffet var det som selges på Maritim. Det finnes så vidt jeg vet i svart og grå. Jeg valgte grå. Det virker som om et er en type gummimaling som blir omtrent som overflaten eller på båten. Hvordan det virker over tid vet jeg ikke, men jeg er i alle fall lei av å skure gummibåten flere ganger hver sommer.

Jeg hadde en zodiac rib på 10 fot med styrekonsoll,glassfiberbunn og 9,9 tohatsu 2-takt.

Hadde racing bunnstoff på bunnen og ingenting på gummien.

Etter 2 uker hadde det grodd sjøgress på gummien og etter hele sesongen var det rund 5 cm sjøgress på.

Anbefaler å ha på bunnstoff på begge deler.

• 3 years later...

Følger opp denne tråden. I fjor kjøpte jeg et spesial-bunnstoff hos Maritim

bilde

Men dette bunnstoffet var elendig - har fått MASSE skjellgroe på pontongene. (Det ordinære bunnstoffet på glassfiberen fungerer greit - ikke noe groe der.)

Nå ser det ut til at produktet er trukket fra vareutvalget til Maritim. Kjenner dere noen andre produkter - som helst kan virke litt bedre.....

Jeg vasket/løsteopp gummien med aceton,og rullet på et tynt lag med svart Seajet 034. Vanlig stoff sitter og fungerer knallbra!

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

• 11 months later...
  • 3 months later...

Vc 17 er det beste og bruke på skog og tuber. Vask med action først så rull på. Bruker dette selv og minnerik går i 62 knop

Tenker på å legge på vc17 på skrog og pontonger på en Rib, bar veldig fornøyd tidligere med vc17 på seilbåt. Men nå man legge på VCTar først?

• 3 weeks later...

Har forhørt meg med leverandøren om VC17 på RIB, og fikk svar:

Vi anbefaler ikke VC 17m Extra på potongene. På glassfiberskroget er derimot produktet utmerket etter

avfetting, mattsliping og priming med VC Tar2.

• 9 months later...

Jeg har vært fornøyd med vc17 før, med seilbåt i Oslofjorden. Nå har jeg hatt eb rib på vannet i ca to mnd på Sørlandet. Og har fått mye rur på akterspeilet og en del under også. Så spørs om jeg heller går tilbake til vanlig bånnstoff, Maritims eget er ok - har den på en annen båt, og kan det gå gæer'nt med å bruke vanlig bånnstoff på pontongene??

• 1 month later...

- RIB'en er tatt opp for sesongen og det var skandaløst mye rur under. Båten er brukt mye i sommer. Har også en annen båt som ikke er brukt mye og som bare ble flekket i vår med Maritims selvpolerende. Den båten hadde bare noen få rur. Så av en eller annen årsak funket ikke vc17 selv om jeg gikk frem etter anvisninger, mange lag osv.

• 8 months later...

Lurer på om noen har erfaring i forlengelse av dette tema: På ubehandlet/ustoffet RIB: Dersom man tar jobben med å vaske ribben på undersiden 1-2 ggr i uka, selv om den ligger på vannet hele tiden, vil det da fortsatt bli en fauna for rur og sjøgress? Noen som vet.