Jump to content

Overbord ventil fra septiktank har låst seg.


Renita

Recommended Posts

Har selv dårlig erfaring med kuleventil for avløp for septik. Måtte bytte etter 4 sesonger på grunn av at den ikke lot seg lukke.

 

Du kan forsøke med varmluftpistol. Varme opp ventilen forsiktig og forsøke å bevege stengearmen med håndmakt. Bruker du for mye kraft risikerer du å ødelegge aksling fra håndtak til kulen, som jeg gjorde...

 

sailorBoy

Link to post

Hvis det er en 1-1/2toms ventil som har satt seg kan det nok dessv. bli vanskelig å løsne den, normalt ender det med at akslingen knekker. Men det fører normalt ikke til noen vannlekkasje inn i båten.

Skal man benytte kuleventiler til septik holder det ikke med 'båtutstyrsbutikk'-kvalitet. Jeg foretrekker definitivt sluseventiler.

Link to post

Hadde dette problemet i fjor sommer, men hos meg var den stengt og ville ikke la seg åpne. Turte ikke å bruke makt på den mens båten lå på vannet.

For å sikre meg, gikk jeg båten til jobben, hengte den så vidt i løftestoppene i krana. Dette i tilfelle noe skulle gå galt. Da ville det bare ha vært å løfte båten opp.

Men heldigvis lot ventilen seg løsne med litt makt, og alt var i orden. I ettertid har jeg vært flink å move ventilen slik at den ikke setter seg.

Link to post

Det samme var tilfelle med septikventilen min som jeg byttet i år. Den virket i fjor, men satt dønn etter vinteren. Dette var en 1 1/4" bronse (tror jeg) kulekran. Etter at jeg hadde tatt ut ventilen satt jeg den i stikka og demonterte den for moro skyld. Årsaken til at den satt var litt korrosjon og et hardt svart belegg på kula. Hadde jeg dratt hardere hadde spindelen knekt, noe som kunne medført en ukontrollert lekkasje i spindelgjennnomføringen.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt båten opp og byttet kran, det er en ganske grei jobb. Det er ikke verd å ta risikoen med å kjøre en sesong med dette.

 

Krana i båten vår har sittet siden båten var ny i 1984 og fungert prikkfritt fram til i fjor. Hvis du kjøper syrefast kran (316 kvalitet med kule i samme kvalitet) ville jeg ikke vært bekymret for å bruke kulekran. Obs: Skygg unna "rustfri" kuleventil som antagelig har forniklet messingkule! Tipper det er dette Ingar refererer til som "båtutstyrskvalitet". På Båtbua i Fredrikstad hadde de begge typer i hylla, med dertil pris...

 

Ps: Pass på så du ikke får messing gjennomføring og rustfri/syrefast kran! Har du messinggjenomføring bør du bytte alt.

Link to post

Kuleventilen vrir du 90 grader på hendel og den er stengt. Kula inni her hull gjennom som gir åpning, vrir du 90 grader på hendel så står dette hullet på tvers av ventil og den er stengt.

 

kuleventil_split.gif

 

Sluseventil har en plate som går ned i ventil setet og som du skrur opp når den skal åpnes og ned når du skal stenge. Denne må ha mange turn på hendelen for å åpne/lukke. Det står notmalt et lite ratt på stoppen av en sluseventil.

 

Gate_Valve.jpg

 

Prinsippet på en sluseventil ser du her (dårlig bilde)

 

38px-Drehantrieb_auf_schieber.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

"Ps: Pass på så du ikke får messing gjennomføring og rustfri/syrefast kran! Har du messinggjenomføring bør du bytte alt."

 

Ser ut som om det er denne kombinasjonen jeg har pr i dag, messing gjennomføring og rustfri ventil.

 

Bør jeg skifte gjennomføringen også når jeg skal skifte ventilen?

Hva bør jeg ev skifte til?

Link to post

Bør jeg skifte gjennomføringen også når jeg skal skifte ventilen?

 

Hva bør jeg ev skifte til?

Dersom du setter inn ny ventil og har messing gjennoføring ville jeg byttet denne. Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal bruke, men jeg satte inn syrefaste kuleventiler med gjennomføring og slangenipler i samme materiale. Det tryggeste er å bytte alt slik at du ikke blander ulike matetialer.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med forhandlere der du bor, men jeg kjøpte mine deler på Båtbua i Fredrikstad. Jeg har inntrykk av at de har gode priser. De sender hvis du ringer, ta en titt på hjemmesiden deres så kan du sammenligne. Bare vær obs på at de fører de dårlige ventilene Ingar advarer mot også!

Link to post

Har selv tenkt å bytte mine gjennomføringer etter endt sesong. Etter å ha lest en del her på BP og ellers på nettet så heller jeg mot å bestille nye i bronse. Messing vil jeg ikke ha, syrefast er et alternativ men dette er heller ikke et materiale som er optimalt i sjøvann og evt septik. Aller helst skulle vi vell brukt 25% Cr duplex eller Titan :rolleyes:

 

Nettbutikken som Sailorboy linker til forhandler Guidi bronze marine fittings som skal være bra kvalitet, bare synd at det ikke er hyllevare i Norge.

 

Har opplevd det samme som deg på en 2 år gammel ventil i marine messing, dette var også på septik systemet.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Servicemannen her på forumet begynte vel å selge bronse-ventiler etc. Vet jeg har sett en annonse på baatplassen, dette emnet kom jo opp støtt og stadig.

 

Jeg prøvde å finne den annonsen, ble den slettet??

 

Jeg føler meg alltid i en annen klasse en diskusjoner her hamler i og bestemte meg å ta ut mine annonseringer på grunn av dårlig respons. Men forsatt har jeg en jeg ikke har tatt.

 

Om noen trenger båtutstyr utover de en billig nettsjappe tilbyr kan den samme sende meg IM. Jeg har de meste i mitt sortiment men konkurrerer på kvalitet og teknologi, ikke på budsjett.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...