Renita Startet 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2010 Hei! Overbordventilen i fra septikktanken min har kjilt seg, den sitter blegg fast i åpen posisjon. Har prøvd med stor skifte nøkkel og "latmannsarm" men ventilen er ikke å rikke. Tør ikke å bruke så mye kraft siden båten ligger på sjøen. Noen tips på hvordan løsne ventilen? Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Er det kule eller sluseventil? Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Kuleventil Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Har selv dårlig erfaring med kuleventil for avløp for septik. Måtte bytte etter 4 sesonger på grunn av at den ikke lot seg lukke. Du kan forsøke med varmluftpistol. Varme opp ventilen forsiktig og forsøke å bevege stengearmen med håndmakt. Bruker du for mye kraft risikerer du å ødelegge aksling fra håndtak til kulen, som jeg gjorde... sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 enig med sailorboy, bruk varme! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Ingar Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Hvis det er en 1-1/2toms ventil som har satt seg kan det nok dessv. bli vanskelig å løsne den, normalt ender det med at akslingen knekker. Men det fører normalt ikke til noen vannlekkasje inn i båten. Skal man benytte kuleventiler til septik holder det ikke med 'båtutstyrsbutikk'-kvalitet. Jeg foretrekker definitivt sluseventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Hadde dette problemet i fjor sommer, men hos meg var den stengt og ville ikke la seg åpne. Turte ikke å bruke makt på den mens båten lå på vannet. For å sikre meg, gikk jeg båten til jobben, hengte den så vidt i løftestoppene i krana. Dette i tilfelle noe skulle gå galt. Da ville det bare ha vært å løfte båten opp. Men heldigvis lot ventilen seg løsne med litt makt, og alt var i orden. I ettertid har jeg vært flink å move ventilen slik at den ikke setter seg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Det samme var tilfelle med septikventilen min som jeg byttet i år. Den virket i fjor, men satt dønn etter vinteren. Dette var en 1 1/4" bronse (tror jeg) kulekran. Etter at jeg hadde tatt ut ventilen satt jeg den i stikka og demonterte den for moro skyld. Årsaken til at den satt var litt korrosjon og et hardt svart belegg på kula. Hadde jeg dratt hardere hadde spindelen knekt, noe som kunne medført en ukontrollert lekkasje i spindelgjennnomføringen. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt båten opp og byttet kran, det er en ganske grei jobb. Det er ikke verd å ta risikoen med å kjøre en sesong med dette. Krana i båten vår har sittet siden båten var ny i 1984 og fungert prikkfritt fram til i fjor. Hvis du kjøper syrefast kran (316 kvalitet med kule i samme kvalitet) ville jeg ikke vært bekymret for å bruke kulekran. Obs: Skygg unna "rustfri" kuleventil som antagelig har forniklet messingkule! Tipper det er dette Ingar refererer til som "båtutstyrskvalitet". På Båtbua i Fredrikstad hadde de begge typer i hylla, med dertil pris... Ps: Pass på så du ikke får messing gjennomføring og rustfri/syrefast kran! Har du messinggjenomføring bør du bytte alt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Renita Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Takker for gode svar. Båten skal opp ila denne mnd, så da blir det å skifte ut denne kuleventilen. Hva er forskjellen på kule og sluseventil? Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Eg ville kjøpt kompositt ventil fra Ilas marine. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 (redigert) Kuleventilen vrir du 90 grader på hendel og den er stengt. Kula inni her hull gjennom som gir åpning, vrir du 90 grader på hendel så står dette hullet på tvers av ventil og den er stengt. Sluseventil har en plate som går ned i ventil setet og som du skrur opp når den skal åpnes og ned når du skal stenge. Denne må ha mange turn på hendelen for å åpne/lukke. Det står notmalt et lite ratt på stoppen av en sluseventil. Prinsippet på en sluseventil ser du her (dårlig bilde) Redigert 1.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Renita Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 "Ps: Pass på så du ikke får messing gjennomføring og rustfri/syrefast kran! Har du messinggjenomføring bør du bytte alt." Ser ut som om det er denne kombinasjonen jeg har pr i dag, messing gjennomføring og rustfri ventil. Bør jeg skifte gjennomføringen også når jeg skal skifte ventilen? Hva bør jeg ev skifte til? Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Eg ville kjøpt kompositt ventil fra Ilas marine. Var inne på hjemmesiden til Ilas, fant ingen kompositt ventil der. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Kompositt ventiler er unødvendig kostbare. Bronse ventiler, som ikke er å få tak i her i Norge, er et godt og varig alternativ som kan kjøpes fra feks. shipshop.dk i Danmark. For eksempel denne Bronze kugleventil 1 1/4 til 625 DKK mot denne Marelon kuleventil 1 1/4 til 998 NOK. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Bør jeg skifte gjennomføringen også når jeg skal skifte ventilen? Hva bør jeg ev skifte til? Dersom du setter inn ny ventil og har messing gjennoføring ville jeg byttet denne. Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal bruke, men jeg satte inn syrefaste kuleventiler med gjennomføring og slangenipler i samme materiale. Det tryggeste er å bytte alt slik at du ikke blander ulike matetialer. Jeg vet ikke hvordan det er med forhandlere der du bor, men jeg kjøpte mine deler på Båtbua i Fredrikstad. Jeg har inntrykk av at de har gode priser. De sender hvis du ringer, ta en titt på hjemmesiden deres så kan du sammenligne. Bare vær obs på at de fører de dårlige ventilene Ingar advarer mot også! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SF Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 (redigert) Har selv tenkt å bytte mine gjennomføringer etter endt sesong. Etter å ha lest en del her på BP og ellers på nettet så heller jeg mot å bestille nye i bronse. Messing vil jeg ikke ha, syrefast er et alternativ men dette er heller ikke et materiale som er optimalt i sjøvann og evt septik. Aller helst skulle vi vell brukt 25% Cr duplex eller Titan Nettbutikken som Sailorboy linker til forhandler Guidi bronze marine fittings som skal være bra kvalitet, bare synd at det ikke er hyllevare i Norge. Har opplevd det samme som deg på en 2 år gammel ventil i marine messing, dette var også på septik systemet. Redigert 2.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Roger jo Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 (redigert) her er du kvitt problemet en gang for alle BLAKES BUNNVENTILER. http://www.progressing.no/div/blakes.htm http://www.progressing.no/div/Blakes.pdf Redigert 2.Juni.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 syrefast er et alternativ men dette er heller ikke et materiale som er optimalt i sjøvann og evt septik. Mulig det ikke er optimalt, men jeg tror jeg får sove med syrefast 316L. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
opus Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Bronse ventiler, som ikke er å få tak i her i Norge, Servicemannen her på forumet begynte vel å selge bronse-ventiler etc. Vet jeg har sett en annonse på baatplassen, dette emnet kom jo opp støtt og stadig. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Jeg prøvde å finne den annonsen, ble den slettet?? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 (redigert) Mulig det ikke er optimalt, men jeg tror jeg får sove med syrefast 316L. Ja ingen grunn til ikke å gjøre det, jeg sover godt med messing i dag men sjekker dem regelmessig Når jeg først skal bytte så blir det nok ikke messing igjen. Redigert 2.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
KDB Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Du finner ingen ting om disse ventilene på Ilas sine hjemmesider. Eg ringte til dei og fikk priser, faktisk ganske gode priser på disse. Bare litt dyrere enn syrefaste ventiler, gjennomføringer og slangestusser er omtrent samme pris som messing faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Servicemannen her på forumet begynte vel å selge bronse-ventiler etc. Vet jeg har sett en annonse på baatplassen, dette emnet kom jo opp støtt og stadig. Jeg prøvde å finne den annonsen, ble den slettet?? Jeg føler meg alltid i en annen klasse en diskusjoner her hamler i og bestemte meg å ta ut mine annonseringer på grunn av dårlig respons. Men forsatt har jeg en jeg ikke har tatt. Om noen trenger båtutstyr utover de en billig nettsjappe tilbyr kan den samme sende meg IM. Jeg har de meste i mitt sortiment men konkurrerer på kvalitet og teknologi, ikke på budsjett. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.