Jump to content

Kan jeg montere hovedstrømsbryter i motorrom?

SF

Recommended Posts

Som tittelen angir lurer jeg på om det er noen argumenter mot å montere hovedbryter i selve motorrommet? I dag står denne i et lasterom ved siden av motorrommet og jeg kunne tenkt meg å flytte denne. Jeg får like enkel tilkomst i motorrommet og ser egentlig en del fordeler med å måtte åpne motorluken før hver tur for å koble til strømmen. Greit med en visuel sjekk av motor samtidig.

Argument mot er kanskje at du skal kunne kutte hovedstrømmen ved evt. brann uten å åpne motorluke. Er det noe i dette? Finnes det regler på dette?

Første bilde viser gammel strømbryter som jeg ønsker å bytte, dvs baksiden av denne. Selve bryteren er i naborommet.

div_mobil_mai_2010_047.jpg

Bilde nummer to viser hvordan jeg kunne tenke meg å montere den nye.

div_mobil_mai_2010_048.jpg

:sailing:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Svart (redigert)

Takker for tilbakemelding Sæbø og ebonita :cheers_wine:

Det er en diesel motor ja så her er det ikke noen utfordringer med bensindamp.

Jeg har periodevis hatt litt speningsfall frem til startmotoren, dvs jeg antar at det er det, startmotoren drar noen ganger litt tungt selv om batteriet er toppladet. Mistenker at det er hovedbryteren som er synder. Den står også litt i veien i lasterommet og jeg tror dette blir en bedre plassering.

Den nye bryteren er en BEP bryter som kan levere 550 amp kontinuerlig og peak på 2500 amp, muligens litt overkill :rolleyes: kunne nok gått ned til den på 275 amp / 1250 amp. Noen som vet hvor mange kW startmotoren på en VM/Mercruiser 4,2L 220HK er?

Redigert av SF (see edit history)

Vet inte vad dom har för startmotor på Mercruiser, .......

Jeg sjekkt litt manualer som ligger her på BP. Den gamle VM/BMW/Mercruiser 3,6 literen har startmotor på 2,7 kW så da er det vell grunn til å anta at 4,2 literen ligger noe høyere enn det. Tror jeg beholder den bryteren jeg har kjøpt. Den som er en størrelse ned har maks 275V*12A=3,3kW kontinuerlig belastning, og det er kanskje litt for nært opp mot motorens størrelse.

Litt av grunnen til at jeg tenkte på å bytte er at det viser seg at den gamle har klemmer med boltdiameter på 10mm og den nye har 12mm. Ved å bytte til mindre bryter så slipper jeg å bytte kabelsko. Mulig at jeg heller skal gå opp i kvadrat på kabel og få lagd meg nye kabler når jeg først er i gang.

Noen som vet hvor mange kW startmotoren på en VM/Mercruiser 4,2L 220HK er?

Jeg er litt for sent ute med info ser jeg, men her er noe mer tekniske data på motor og startmotor.

Det ser ut til at 4.2 også har startmotor på 2.7kW.

teknisk_info_motor.jpg

teknisk_info_startmotor.jpg

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Takk for info JonnyBoy, da kan jeg vurdre å bytte bryteren til størrelsen under. :cheers_wine:

Hadde elektrikker ombord å sjekket anlegget da jeg kjøpte båten og hverken han eller meg reagerte på kablene så jeg mener de skal være bra, men som sagt så dobbelsjekker jeg.

Noen andre som har synspunkter på montering av bryter i motorom?

... den gamle har klemmer med boltdiameter på 10mm og den nye har 12mm. Ved å bytte til mindre bryter så slipper jeg å bytte kabelsko. Mulig at jeg heller skal gå opp i kvadrat på kabel og få lagd meg nye kabler når jeg først er i gang.

Du kan muligens borre de gamle kabelskoene opp til Ø12mm hvis du vil beholde kablene, vel og merke hvis det er nok gods å ta av.

Jeg også syns kablene dine virket litt spinkle, og ville nok vurdert å skifte alt hvis jeg var deg.

Det er liksom noe med den tryggheten man får når man vet at alt er nytt.

Svart (redigert)

Ble ikke helt klok på den formelen, med totalt 4,5m kable lengde, 0,5V spenningsfall og 225A får jeg et tversnitt på 40mm2. Det var lite :confused:

Kan dette skyldes at jeg i formelen skal bruke maks støm motoren trekker i det du kobler inn?

Forøvrig fint med kort vei til båten slik at jeg kan bruke lunsjen til noe fornuftig :rolleyes: var i båten og målte kablene. De er 12mm i diameter inkl isolasjon, antar vi at isolasjonen er 1mm så sitter jeg igjen med en radius på 5mm med leder som gir et kvadrat=3,142*5*5= 78,6mm2.

Kablene er merket med: BICC H07V-K

Kan dette antyde 70mm2 i kvadrat, noen som vet?

Kablene er i tilsynelatende bra stand og ser nyere ut en den gamle hovedbryteren. Båten er fra 1982 og motoren fra 2000 så jeg antar at bryter er fra byggeår og kablene ble skiftet ved motorbytte.

startmotor.jpg

Det var da noko veeeldig spinkle kabler du hadde dersom det er hovedbryter til startstrøm ...flaks du får start....eller lyver bildet? i forhold til fingrene dine...?

Ser de fortsatt spinkle ut :smiley:

kabel.jpg

Ser bedre ut nå ja, det var nok det første bildet som bidrog til forvirringen.

Jeg har også 70mm2 på begge kablene, og har ikke hatt problemer med for lite strøm til starteren etter at jeg la opp nytt (selv med 2 halvgode Sønnak batterier :rolleyes:)

Svart (redigert)

Fint, tror jeg friskmelder kablene i første omgang og om ingen har betenkeligheter med å legge bryteren i motorrommet så går jeg for det. Spørs om jeg ikke hiver inne et BEP voltsensitivt rele når jeg først er i gang.

22820_auto.jpg

Har i dag 2 dynamoer på samme maskin som lader hver sin batteribank. Er ikke helt imponert over løsningen og vurderer å fjerne den ekstramonterte dynamoen og koble forbruksbanken via dette relet.

Tror ikke du hadde blitt skremt av håndtrykket sæbø, de er ikke større enn de bør være på en mann på godt over 100kg. :tongue::wink:

Kjør heller dynamoen direkte på forbruksbanken og bruk BEP'en til å kople inn startbatteriet! Da sparer du releet for mye slitasje. Jeg har selv koplet det slik nå, etter et par år med motsatt kopling. Fungerer helt utmerket! En annen fordel er at jeg da har landstrømladeren koplet direkte til forbruk, og BEP'en kopler da inn startbatteriet også i tilfelle dette skulle trenge litt lading også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da skal det være en kort tur det er snakk om! Hos meg tar det bare noen minutter før spenningen er over 13,6 volt og releet kopler bankene sammen. Det er ikke sånn at releet lader en bank ad gangen, når den har fått opp trykket koples bankene sammen og lades parallelt. Og hvorfor skulle du ha flatt startbatteri egentlig? Det brukes jo knapt, og trenger derfor heller ikke stort av lading?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...