Jump to content

Hvordan spleiser man flettet tau?

Sjøtunga

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg et sett med spleisenåler og tenkte jeg skulle lære meg å spleise flettet tauverk, men jeg sliter med å få det til. I bruksanvisningen som fulgte med nålene ser det jo greit ut. På diverse videoer som jeg har funnet på YouTube ser det også noenlunde greit ut, om enn litt arbeidssomt. Men det 8 mm tauet jeg sitter med her, og som jeg tenkte jeg skulle lage en øyespleis på, er det to flettede strømper og en uflettet kjerne. Jeg klarer ikke på noen som helst måte å få selv den minste nåla gjennom den innerste strømpa uten å ta ut kjernen. Selv om jeg tar ut kjernen virker det håpløst å få gjennom selv den minste nåla, og jeg må iallfall ha den nest minste nåla gjennom for å få dratt den ytterste strømpa gjennom den innerste, som jeg i følge bruksanvisningen skal gjøre.

Hva er cluet her? Er det feil verktøy? Feil bruksanvisning? Feil tau? Eller hva?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Hvis det er Roblon Admiral Racing du jobber med kan du fjerne mellomkappslingen (som er der for å hindre at kjernen sklir på ytterflettingen)og spleise som beskrevet. Er tungt med Hitec liner og det er en grunn at de som er på messer og viser ikke bruker slikt tau. Jeg ble vist det av en som jobber med dette til daglig og da gikk det mye lettere.

Om du ser på DENNE siden, skulle du vel bli hjelpen. Her er det vist med bilder og text.

Den siden ser ut som en gjenfortelling av bruksanvisningen som fulgte med settet med spleisenåler. Det hjelper meg ikke noe videre.

Hvis det er Roblon Admiral Racing du jobber med kan du fjerne mellomkappslingen (som er der for å hindre at kjernen sklir på ytterflettingen)og spleise som beskrevet.

Jeg er usikker på hva slags tau det er, men det er altså som nevnt to lag med flettet strømpe og en uflettet kjerne i midten. Bruksanvisningens første trinn er å tre ytterstrømpen gjennom den innerste flettede kjernen (det nevnes ikke noen uflettet kjerne i bruksanvisningen). Skal jeg følge bruksanvisningen må jeg derfor ha to flettede strømper å jobbe med. Det får jeg ikke om jeg fjerner den innerste, da sitter jeg igjen med en strømpe og en bunt med løse fibre.

Problemet er sannsynligvis at mellomstrømpen er så tett flettet at den ikke lar seg ekspandere nok til at nåla kommer gjennom. Det er sikkert et eller annet triks jeg ikke kjenner som skal til for å få til dette...

Jeg forstår problemet ditt Sjøtunga. Nå har jeg holdt på i 3-4 dager med å spleise en dynemaline, altså med løs kjerne og to strømper. Å bruke metoden som er beskrevet i bruksanvisningen som fulgte med selmanålene går ikke. Det går an å fiske ut kjernen, men det tok meg flere timer. Det går an å trekke kjernen gjennom strømpen, selv om jeg ødela en når fordi jeg brukte tang. Men det går ikke samtidig å holde strømpen inne i kjernen (fra C til D i bruksanvisningen). Del tips med oss hvis du finner ut av det.

Har bare skummet gjenom dette innlegget, men det essensielle er å vite hvilken type tau det er, hva du trenger av verktøy og hvordan det gjøres!

Har bare skummet gjenom dette innlegget, men det essensielle er å vite hvilken type tau det er, hva du trenger av verktøy og hvordan det gjøres!

Det kan virke som du har helt rett. :yesnod:

det essensielle er å vite hvilken type tau det er, hva du trenger av verktøy og hvordan det gjøres!

Du får sagt det, du :tongue:

Si gjerne fra om du har noe informasjon som hjelper oss på vei til en løsning også :yesnod:

Hvilken type tau gjelder det?

Er det mange forskjellige måter å spleise det tauet som er beskrevet i første innlegget i denne tråden?

Jeg har dessverrre ikke nøyaktig fabrikat og betegnelse. Jeg har heller ikke utført kjemisk analyse på fibrene.

Kjøpte meg et sett med stålnåler i fjor. Oppdaget fort at dette ikke er så lett, men ved å være litt standhaftig og feile noen ganger fikk jeg det til. Dette er nok en typisk aktivitet som krever en del øvelse for å få det bra til..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Er det mange forskjellige måter å spleise det tauet som er beskrevet i første innlegget i denne tråden?

Jeg har dessverrre ikke nøyaktig fabrikat og betegnelse. Jeg har heller ikke utført kjemisk analyse på fibrene.

Jeg vil tro at 90% av flettet tau spleises på samme måte, men du skriver at du har dobbel ytre fletting. Da blir spørsmålet, hva som tres inn i hva?

Det svaret finnes sikkert på produsentens hjemmeside.

Det var bare et forsøk på å kunne hjelpe deg.

du skriver at du har dobbel ytre fletting. Da blir spørsmålet, hva som tres inn i hva?

Jeg har faktisk klart å lage en spleis på et annet tau med dobbel fletting, men da uten uflettet kjerne innerst. På det tauet var dessuten den innerste flettingen så løs at den lot seg gjøre å ekspandere den såpass at det var mulig å få nåla gjennom. På dette "problemtauet" mitt har jeg i tillegg til de to strømpene også en uflettet kjerne, og innerstrømpen er dessuten så fast flettet at jeg opplever det som umulig å tre nåla gjennom.

Det svaret finnes sikkert på produsentens hjemmeside.

Ok. Jeg får begynne å lete selv. Jeg hadde et lite håp om at noen her på BP hadde gjort den jobben før... :fishing:

En som har prøvd alt og funnet løsningen vha egenprodusert verktøy.

http://volda.blogspot.com/

Det hjemmelagede verktøyet hans ser ut som det er laget som en (dårlig) kopi av Selma-nålene som jeg har. Ellers er det vel ikke en ordentlig spleis det der? Han trer ytterstrømpene inn i hverandre og syr sammen, etter hva jeg kan se.

Edited by Sjøtunga (see edit history)

en (dårlig) kopi av Selma-nålene som jeg har.

Eller en god kopi. Var med på å ødelegge et sett Selma-nåler i fjor i et forsøk på å lære spleising. Ikke voldsomt imponert av hvor lett nålene bøydes. Det føltes nok som å kaste 600,- på havet.