Volvomekanikeren Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 (edited) God dag allesammen! Har en Tohatsu 9,9/18 stående på en Øyen 16'', som kveles på lavt turtall, eller gear skifte... Nor jeg starter den, og får varme i den med og holde tutallet oppe, og så tar av gassen, står den og hoster i 7-10 sec. før den kveles. Må geare på relativt høyt turtall for at den ikke skal daue, som då medfører slitasje på gear etter en stund! Gear ole er skiftet, ikke det at dette har noe med kvelingen og gjøre! Står i fri på lavt turall, setter i gear og gir gass, og den kveles. Hva kan være feilen? For 3 år siden slet båten seg i stormen, og slo mot fjeresteinene (den lå i ile) og knuste hull i bauen, båten gikk ned, og det samme med motoren.. Dekselet datt av, og fant det alldri igjen, men fikk kjøpt ett brukt ett.. Tok motoren opp i garasjen, tok ut tennpluggene, og kjørte 5 liter 2takts olje igjennom motoren, til det sprutet ut alle plasser.. skiftet tennpluggene og Leverte den inn på verksted, og de fikk den igang, og fikk den til og gå fint.. No det siste året, har den bare dauet på lavt turtall... Har trykkblåst forgasseren, men til ingen nytte! Har alldri hatt vann i bensinen, og har vært veldig nøye med riktig dosering av olje i bensinen! Har null peiling om hva det kan være, og vil helst unngå og sende den inn på reperasjon, vist dette er noe jeg kan fikse sjøl..... kan det være justeringskruen på forgasseren som må justeres? Alle innspill er velkomne! Edited May 31, 2010 by Sjømann.22 (see edit history) Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Kanskje teit, men har du sjekka at propellen snurrer lett og fint ? Er vel noe med gasseren eller tenning. Men sjekk at proppen snurrer lett :) Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Den snurrer så den skal.. Lett og fint! Smørrer med propellakselfett hvær vinter! Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Har vert borti eit par liknande tilfeller der det var sprekk i coil, og/eller overslag til gods fra pluggledning. Ellers så er de følsomme for blandingsskruen. Husker ikkje antall turn på den nå, 1 og 1/4 kanskje. Det finner du på forumet her om du søker trur eg. Trykkblåst forgasser.... kan du utdype det? Då går eg ut i fra at alt er demontert og blåst igjennom i alle retninger, evt med forgasserrens? Masse kanaler. Om ikkje må du gjere det Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
meldaln Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 På dette bilde ser du hvordan du lett kan justere tomgangen på motoren( en skruv i den svarte ringen) din, uten å borti verken den skikkelige tomgangsskruven eller blandingsskruven. Bare ta med deg et stjernejarn neste gang, å juster denne litt, for å få tomgangen litt høyere. Dette er den radigste løsningen, varfall var det det på min motor :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Hva mener du med 9.9/18 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BK Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Merkelig, min har også trøblet i vår, en enkel fremgangsmåte er å observere hvor mye choke motoren trenger ved oppstart, greier du ikke å starte med choken på og slå denne av før motoren dauer igjen så er den sannsynligvis for rik på nåla, sitter på høyre siden av forgasseren når du ser bak over Må du drive å gi den litt choke for å få opp turtallet er den for mager nÅr du har funnet utav dette har du peiling på om du skal juster magrere eller rikere (ut) juster 1/8 del til 1/4 turn pr gang, tipper du får en bedring lønner seg å bruke motoren litt mellom hver justering (har du øre for justering så kan du justere ganske presist i en engang) Vh BK Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Trykkblåst forgasser.... kan du utdype det? Då går eg ut i fra at alt er demontert og blåst igjennom i alle retninger, evt med forgasserrens? Masse kanaler. Om ikkje må du gjere det Har skrudd den fra hværandre, og blåst luft igjennom alle kanaler og hjørner! Både store og små! På dette bilde ser du hvordan du lett kan justere tomgangen på motoren( en skruv i den svarte ringen) din, uten å borti verken den skikkelige tomgangsskruven eller blandingsskruven. Bare ta med deg et stjernejarn neste gang, å juster denne litt, for å få tomgangen litt høyere. Dette er den radigste løsningen, varfall var det det på min motor :) Takk skal du ha!! Skal prøve dette imorgen =) Merkelig, min har også trøblet i vår, en enkel fremgangsmåte er å observere hvor mye choke motoren trenger ved oppstart, greier du ikke å starte med choken på og slå denne av før motoren dauer igjen så er den sannsynligvis for rik på nåla, sitter på høyre siden av forgasseren når du ser bak over Må du drive å gi den litt choke for å få opp turtallet er den for mager nÅr du har funnet utav dette har du peiling på om du skal juster magrere eller rikere (ut) juster 1/8 del til 1/4 turn pr gang, tipper du får en bedring lønner seg å bruke motoren litt mellom hver justering (har du øre for justering så kan du justere ganske presist i en engang) Vh BK Jeg må starte den med choke innimellom, men må trykke den inn med en gang den starter, og ruse den litt med gassen, og gire i litt høyt turtall, ellers kubber den! HJELP! Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
BK Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Sitat "Jeg må starte den med choke innimellom, men må trykke den inn med en gang den starter, og ruse den litt med gassen, og gire i litt høyt turtall, ellers kubber den! HJELP!" Da vill jeg i utangspunktet si at denne må justeres magrere Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 Altså stille ned tomgangen? Ville det ikke være normalt og skru den opp? Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Nei du tenker på turtall du mens han sikter til blandeskruen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 Turtall selvfølgelig! Ok. Men hvilke vei skal blande skruen? Inn eller ut? Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 Trenger hjelp her folkens! Kan ikke holde på på den måten jeg gjør no.. Måtte ro meg inn til land 2 ganger idag under krabbe fisking, for motoren ikke ville starte... Vist den stopper, og ikke vil starte igjen, må jeg vente 10-15 min før jeg drar igjen, med choke på! Hva må jeg gjøre? Stille på blandeskruen? Inn eller ut? Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 (edited) Hva mener du med 9.9/18 Det er en 9,9, men er skrudd opp til 18 hk.. Tohatsu 9,9, er eneste motor som kan skrues opp til 18??? Eller 17,9 for og være helt nøyaktig! Edited June 2, 2010 by Sjømann.22 (see edit history) Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 jaha, men 18 hesteren er jo en annen og større motor Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 Niks... Tohatsu 9,9/18. 2001(2?) mod. Står 9,9 på dekselet! Og går ann og skru opp til 17,9 hk! Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Siden Tohatsus 18hk har en annen og større blokk enn deres 9,9/15hk så betyr det kanskje at en 18hk kan skrus opp til hva - 25hk? Jeg spør siden jeg har en 18hk! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 (edited) Du er nok på villspor Sjømann. 18 hesteren er 50 cc større enn 9.9/15 så det er ikkje samme motoren. Det står så i reklamebrosjyren... Nei 18 hesteren er egen modell. 25/30 er felles og er 130 cc større enn 18 hesteren. Edited June 3, 2010 by Korsnes (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted June 3, 2010 Author Share Posted June 3, 2010 Er nermest bombe sikker... Skal ta og ringe inn på sjappa og høre! Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Hvis du har rett så tar Tohatsu feil, og det er vel de som har produsert motoren? Som sagt har jeg en 18hk, har original manual og det hele og 18hk har en annen og større blokk enn 9,9/15hk. Sånn er det bare. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
meldaln Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 gå inn på www.boat.no , der ser du at 9.9/15 og 18 hk 2 vidt forskjellige motorer, pga sylingervolumet, men ellers er de like! :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted June 3, 2010 Author Share Posted June 3, 2010 Har en nabo som har 18 hk. Den er større ja! Men da vi kjøpte Tohatsuen i 2001, spurte de på verkstedet om de skulle skru den opp til 18 hk for oss... Og har snakket med mange andre, sier den yter 17,9 hk! Men nok om det.. Litt bilder, fant ikke ut hvor den skruen jeg skulle stille på var, men tok noen bilder, så kan dere forklare! Denne skruen? Noen av disse? Eller er dette bare ''trimmingen'' Ta gjerne dette bilde og sett en pil på hvor det er, er til mye hjelp! Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
larsern87 Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 Tja tohatsu 25 er jo en 30hester, så hadde igrunn ikke forundret meg veldig om 18hestern dems er en 25hester også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted June 4, 2010 Author Share Posted June 4, 2010 (edited) Ikke gidd og diskuter dette! Jeg vet den er 17,9 hk! Båten (16'') går i 25 knop med denne motoren. Og gikk i 19 knop med den forje motoren (Mariner 15) Edited June 4, 2010 by Sjømann.22 (see edit history) Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 4, 2010 Share Posted June 4, 2010 Snakket akkurat med verkstedet hos Bakken Motor i Drammen hvor jeg i sin tid også kjøpte min 18hk Tohatsu og der sier de klart og tydelig at man kan gjøre en 15hk utav en 9,9, en 18hk er det ikke noe å gjøre med og en 25hk kan man gjøre om til en 30hk. Vi snakker her om tre forskjellige motorblokker hvor 9,9/15hk har samme, 18hk en noe større og en 25/30hk enda større. Lurer fortsatt på hvordan du kan være så sikker i din sak Sjømann.22 siden både forhandler, verksted og produsent er av en annen oppfatning? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.