Jump to content

Tohatsu 9,9/18 kveles ved lavt turtall eller gear skifte.

Volvomekanikeren

Recommended Posts

God dag allesammen! :flag_bp: Har en Tohatsu 9,9/18 stående på en Øyen 16'', som kveles på lavt turtall, eller gear skifte... Nor jeg starter den, og får varme i den med og holde tutallet oppe, og så tar av gassen, står den og hoster i 7-10 sec. før den kveles. Må geare på relativt høyt turtall for at den ikke skal daue, som då medfører slitasje på gear etter en stund! Gear ole er skiftet, ikke det at dette har noe med kvelingen og gjøre! Står i fri på lavt turall, setter i gear og gir gass, og den kveles. Hva kan være feilen? :confused: For 3 år siden slet båten seg i stormen, og slo mot fjeresteinene (den lå i ile) og knuste hull i bauen, båten gikk ned, og det samme med motoren.. Dekselet datt av, og fant det alldri igjen, men fikk kjøpt ett brukt ett.. Tok motoren opp i garasjen, tok ut tennpluggene, og kjørte 5 liter 2takts olje igjennom motoren, til det sprutet ut alle plasser.. skiftet tennpluggene og Leverte den inn på verksted, og de fikk den igang, og fikk den til og gå fint.. No det siste året, har den bare dauet på lavt turtall... Har trykkblåst forgasseren, men til ingen nytte! Har alldri hatt vann i bensinen, og har vært veldig nøye med riktig dosering av olje i bensinen! :flag_bp: Har null peiling om hva det kan være, og vil helst unngå og sende den inn på reperasjon, vist dette er noe jeg kan fikse sjøl..... kan det være justeringskruen på forgasseren som må justeres? :confused:

Alle innspill er velkomne! :cheers:

Edited by Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Kanskje teit, men har du sjekka at propellen snurrer lett og fint ?

Er vel noe med gasseren eller tenning. Men sjekk at proppen snurrer lett :)

Føkk deg...

Den snurrer så den skal.. Lett og fint! :flag_bp: Smørrer med propellakselfett hvær vinter! :cheers:

Har vert borti eit par liknande tilfeller der det var sprekk i coil, og/eller overslag til gods fra pluggledning. Ellers så er de følsomme for blandingsskruen. Husker ikkje antall turn på den nå, 1 og 1/4 kanskje. Det finner du på forumet her om du søker trur eg.

Trykkblåst forgasser.... kan du utdype det? Då går eg ut i fra at alt er demontert og blåst igjennom i alle retninger, evt med forgasserrens? Masse kanaler. Om ikkje må du gjere det :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

dsc03041kopi.jpg På dette bilde ser du hvordan du lett kan justere tomgangen på motoren( en skruv i den svarte ringen) din, uten å borti verken den skikkelige tomgangsskruven eller blandingsskruven. Bare ta med deg et stjernejarn neste gang, å juster denne litt, for å få tomgangen litt høyere. Dette er den radigste løsningen, varfall var det det på min motor :)

Merkelig, min har også trøblet i vår, en enkel fremgangsmåte er å observere hvor mye choke motoren trenger ved oppstart, greier du ikke å starte med choken på og slå denne av før motoren dauer igjen så er den sannsynligvis for rik på nåla, sitter på høyre siden av forgasseren når du ser bak over

Må du drive å gi den litt choke for å få opp turtallet er den for mager

nÅr du har funnet utav dette har du peiling på om du skal juster magrere eller rikere (ut) juster 1/8 del til 1/4 turn pr gang, tipper du får en bedring

lønner seg å bruke motoren litt mellom hver justering (har du øre for justering så kan du justere ganske presist i en engang)

Vh BK

Trykkblåst forgasser.... kan du utdype det? Då går eg ut i fra at alt er demontert og blåst igjennom i alle retninger, evt med forgasserrens? Masse kanaler. Om ikkje må du gjere det :smiley:

Har skrudd den fra hværandre, og blåst luft igjennom alle kanaler og hjørner! Både store og små!

dsc03041kopi.jpg På dette bilde ser du hvordan du lett kan justere tomgangen på motoren( en skruv i den svarte ringen) din, uten å borti verken den skikkelige tomgangsskruven eller blandingsskruven. Bare ta med deg et stjernejarn neste gang, å juster denne litt, for å få tomgangen litt høyere. Dette er den radigste løsningen, varfall var det det på min motor :)

Takk skal du ha!! Skal prøve dette imorgen =)

Merkelig, min har også trøblet i vår, en enkel fremgangsmåte er å observere hvor mye choke motoren trenger ved oppstart, greier du ikke å starte med choken på og slå denne av før motoren dauer igjen så er den sannsynligvis for rik på nåla, sitter på høyre siden av forgasseren når du ser bak over

Må du drive å gi den litt choke for å få opp turtallet er den for mager

nÅr du har funnet utav dette har du peiling på om du skal juster magrere eller rikere (ut) juster 1/8 del til 1/4 turn pr gang, tipper du får en bedring

lønner seg å bruke motoren litt mellom hver justering (har du øre for justering så kan du justere ganske presist i en engang)

Vh BK

Jeg må starte den med choke innimellom, men må trykke den inn med en gang den starter, og ruse den litt med gassen, og gire i litt høyt turtall, ellers kubber den!

HJELP!

Sitat "Jeg må starte den med choke innimellom, men må trykke den inn med en gang den starter, og ruse den litt med gassen, og gire i litt høyt turtall, ellers kubber den!

HJELP!"

Da vill jeg i utangspunktet si at denne må justeres magrere

Altså stille ned tomgangen? :confused: Ville det ikke være normalt og skru den opp? :flag_bp:

Turtall selvfølgelig! :giggle: Ok. Men hvilke vei skal blande skruen? Inn eller ut? :cheers:

Trenger hjelp her folkens! :yesnod: Kan ikke holde på på den måten jeg gjør no.. Måtte ro meg inn til land 2 ganger idag under krabbe fisking, for motoren ikke ville starte... Vist den stopper, og ikke vil starte igjen, må jeg vente 10-15 min før jeg drar igjen, med choke på! :cryin: Hva må jeg gjøre? Stille på blandeskruen? Inn eller ut? :cheers:

Hva mener du med 9.9/18

Det er en 9,9, men er skrudd opp til 18 hk.. Tohatsu 9,9, er eneste motor som kan skrues opp til 18??? :flag_bp: Eller 17,9 for og være helt nøyaktig! :cheers:

Niks... Tohatsu 9,9/18. 2001(2?) mod. :cheers: Står 9,9 på dekselet! Og går ann og skru opp til 17,9 hk! :cheers:

Siden Tohatsus 18hk har en annen og større blokk enn deres 9,9/15hk så betyr det kanskje at en 18hk kan skrus opp til hva - 25hk? Jeg spør siden jeg har en 18hk!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du er nok på villspor Sjømann. 18 hesteren er 50 cc større enn 9.9/15 så det er ikkje samme motoren. Det står så i reklamebrosjyren...

Nei 18 hesteren er egen modell. 25/30 er felles og er 130 cc større enn 18 hesteren.

Edited by Korsnes (see edit history)

Er nermest bombe sikker... Skal ta og ringe inn på sjappa og høre! flag_bp.gif

Hvis du har rett så tar Tohatsu feil, og det er vel de som har produsert motoren? Som sagt har jeg en 18hk, har original manual og det hele og 18hk har en annen og større blokk enn 9,9/15hk. Sånn er det bare.

Har en nabo som har 18 hk. Den er større ja! :wink: Men da vi kjøpte Tohatsuen i 2001, spurte de på verkstedet om de skulle skru den opp til 18 hk for oss... Og har snakket med mange andre, sier den yter 17,9 hk! :wink:

Men nok om det..

Litt bilder, fant ikke ut hvor den skruen jeg skulle stille på var, men tok noen bilder, så kan dere forklare! :cool:

23wqni1.jpg

2ptdlw3.jpg

Denne skruen?

fz7nk2.jpg

Noen av disse? Eller er dette bare ''trimmingen''

20fda1i.jpg

Ta gjerne dette bilde og sett en pil på hvor det er, er til mye hjelp! :cool:

2afyb1e.jpg

Ikke gidd og diskuter dette! Jeg vet den er 17,9 hk! :tongue: Båten (16'') går i 25 knop med denne motoren. Og gikk i 19 knop med den forje motoren (Mariner 15) :cheers:

Snakket akkurat med verkstedet hos Bakken Motor i Drammen hvor jeg i sin tid også kjøpte min 18hk Tohatsu og der sier de klart og tydelig at man kan gjøre en 15hk utav en 9,9, en 18hk er det ikke noe å gjøre med og en 25hk kan man gjøre om til en 30hk. Vi snakker her om tre forskjellige motorblokker hvor 9,9/15hk har samme, 18hk en noe større og en 25/30hk enda større. Lurer fortsatt på hvordan du kan være så sikker i din sak Sjømann.22 siden både forhandler, verksted og produsent er av en annen oppfatning?