Jump to content

Tohatsu 9,9/18 kveles ved lavt turtall eller gear skifte.

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Snakket akkurat med verkstedet hos Bakken Motor i Drammen hvor jeg i sin tid også kjøpte min 18hk Tohatsu og der sier de klart og tydelig at man kan gjøre en 15hk utav en 9,9, en 18hk er det ikke noe å gjøre med og en 25hk kan man gjøre om til en 30hk. Vi snakker her om tre forskjellige motorblokker hvor 9,9/15hk har samme, 18hk en noe større og en 25/30hk enda større. Lurer fortsatt på hvordan du kan være så sikker i din sak Sjømann.22 siden både forhandler, verksted og produsent er av en annen oppfatning?

Sier det jeg ble fortalt, de sa den gikk til 18hk, men då sa de feil! :rolleyes::flag_bp:

er vel samme hvor mange hk der er akkurat nå. I dag får han jo ikke brukt noen av dem uansett

Vist får jeg brukt dem? :giggle::cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Fra en eldre tråd. Din tohatsu kan foresten bli 17,6 meinte eg, men kanskje 17,9....big deal?

Kjør på :cheers_wine:

gasskammen slik den ser ut til 15 HK

gasskam_15hk.jpg

Her er sprengskisse av forgasseren

tohatsugasser.jpg

Her viser staget på tenning som skal justeres

tohatsu_tenning.jpg

Så følger en beskrivelse eg har sakset fra eit anna forum :smiley:

Her er justeringene du må foreta etter du har skiftet ut gasskammen:

Du må skru blandingsskruen 2,5 omdreinginger ut (se 1-10) og tomgangsskruen ¼ omdreining ut (se 1-8)

I tillegg må tenningstidspunktet justeres. Det gjør du ved å skru mutteren og den sorte plasthetta (se 10 og 7) så langt inn at du kun ser to av gjengene på del nr 11.

Til slutt er det veldig viktig at du passer på at gasspådraget ikke står helt i spenn når du har maks gass (altså den hvite plasthylsen som alubiten du byttet dytter på). Du må sørge for at det er ca en mm slakk igjen når du har maks pådrag, hvis ikke kan spjellet henge seg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

tohatsugasser.jpg

Skrue merket 1-10, er blandingsskruen. Er det den du leiter etter?

Takk takk! Akkuratt hva jeg leitet etter! Thx! :cheers:

Fra en eldre tråd. Din tohatsu kan foresten bli 17,6 meinte eg, men kanskje 17,9....big deal?

Kjør på :cheers_wine:

Hadde vist rett IGJEN :flag_bp: Lurer på hvorfor alle skal alltid være imot meg her? :confused: Prøver no og si det eg vet, akkuratt som alle andre! :cheers: 17,6 eller 17,9!!!!!!!!!!!!! :flag_bp:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

:tongue: du hadde ikkje rett, du var i nærheten ...hihi.

Men da må forgasser skiftes, så har du orginal forgasser(som alle har vanligvis) så er den 15hk vil eg tru ja :smiley:

MEN drit i det, kom deg til sjøen og sjekk instillinger nå. Håper det virker. Ellers må du rykke av membranpumpa og sjekke den. Ryker lett om du pumper for hardt på ballongen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Forgasser ble skiftet før vi kjøpte den, trodde du måtte det for og få den til 15 og, men dåså! :flag_bp: Skal sjekke innstillingene! :sailing: Takker og bukker så meget! :cheers:

rett? kordan da. Det var vel eg som spurte om ka du sa 9.9/18 for når det er to forskjellige motorer. Spørsmålet har ingenting med ytelsen å gjøre i den forstand men om å stadfeste ka modell du spør om. De fleste 9.9 er nå kjent for å yte noe heilt annet enn ka som står på dekselet men man må likevel forholde seg til det som står på lokket når man skal til med noe ellers blir det bare surr.

Har du noen gang sett at det står: 9,9 (kan skrues opp til 18) NEI, Det står: 9,9/15 eller 9,9/18, etter som hva den kan skrues opp til! Så det var fullt forståeligt! Og tror du fabrikken selger en motor med 9,9 deksel, og motoren er f.eks 18 hk? Niks, tviler! :cheers:

du forstår fortsatt ikkje poenget du. Det er tvertimot heilt uforståelig og potensiell ytelse er ikkje rellevant, det er modellen som er det vesentlige når man skal til med noe. Og 9.9 / 18 er 2 forskjellige modeller som ikkje har felles muligheter når det kommer til tweaking. comprende? Alt blir så mykje enklere når man er klar i hvilken modell man sikter til.

Du kan tvile det du vil og være så påståelig du bare ønsker om ting du har hørt og gjerne vil tro. Skal man lære noe bør man lukke munnen og åpne ørene.

Og joda det er forskjell i ytelse.Det ser man raskt på en sammenligningstest. For å ta et eksempel fra en test av 9.9 utført av vi båtägare fra 2007 så gjorde f.eks yamaha 13.7 knop som bestenotering mens parsun gjorde 17.1 knop og mercury låg midt imellom under eksakt like forhold. reell effekt var nok noe høyere på noen av de testede motorene kan man si... Dette viste seg da selvfølgelig igjen på bensinforbruket også.

Men for all del, du fikk jo svar til slutt på det du lurte på etter meget om og men.

Må du ha det inn med tesje? 9,9/18 betyr at det er en 9,9, som kan skrues opp til 18 hk. Denne kan skrues opp til 17,6 eller 17,9, er en 2001 mod.. Men har andre ting og bruke tid på, en og krangle med deg... Du har ''helt'' sikkert rett :giggle:

Hahaha, eg må bare høre på leverandøren, og han sa nor vi overtok den, no er den skrudd opp til 18 hk! Og om han mente nermere 18 hk, eller 18 hk stright, det vet ikke jeg.. Lurer på hvæm som er mest voksen i hode her, Men kan ikke tro det er deg som sitter der og hisser deg opp, og bruker tiden din med og krangle med 15 åringer.. *Ler* :giggle:

Ingen som hisser seg opp? Neivell :giggle: Kjønner ikke at du giddet og diskutere dette, for det er egentlig bare tåpeligt! Eg spør om hva som kan være problemet til kveling, ikke hvormange hk. jeg har! Hold deg litt mere til tema! :puke:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Men kan ikke tro det er deg som sitter der og hisser deg opp, og bruker tiden din med og krangle med 15 åringer.. *Ler* :giggle:

Vil du heller bli ignorert? For egen del velger jeg å ta de fleste på alvor uavhengig av alder, men det er klart at jeg tar høyde for at en 15-åring er både påståelig og lettantennelig, helt naturlig med tanke på all den testosteronen som raser gjennom kroppen, skulle nok ønske at jeg hadde litt mere av det samme! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...