Jump to content

NMEA0183 - Standard Horizon CP300i - Navman VHF 7100

arnearmoa

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Standard Horizon CP300i bl.a. fordi den kan vise to kart samtidig, som kan være ganske kjekt noen ganger. Når jeg først koblet den opp mot min Navman VHF 7100 EU, var det bare å gå inn i menyen og velge et eller annet med NMEA 0183 for utgangen på den porten jeg bruker, så visste VHFen hvor jeg var. Så oppdaget jeg etterhvert at jeg ikke fant noe valg for to kart på en gang, og at menyene ikke stemte med det jeg hadde sett på demoprogrammet jeg hadde lastet ned før kjøpet. Seatronic hadde glemt å legge inn siste programvare.

Nå med siste programvare ble det vanskeligere. Når jeg skal velge hva som sendes ut til VHFen min får jeg opp en fryktelig lang liste over NMEA setninger, (tre-bokstavs-forkortelser) som kan slås av og på. En telefon til Seatronic hjalp overraskende ikke, bortsett fra et forslag om at jeg sikkert ikke gjorde noen skade med å slå på alle. Jeg har ikke hatt tid til å teste enda, men jeg tenkte kanskje det var bedre om jeg fant ut hvilke som faktisk gjør jobben.

Er det noen som vet? En tur på google kan indikere at GLL er et forslag, men hvis jeg kjenner dette forumet riktig får jeg klar beskjed før helga :flag_bp:

Mvh arnearmoa

Hmmmmm... Ingen respons så langt. Var litt for mye optimist, kanskje :crazy:

Har googlet litt mer, og funnet ut at det ikke nødvendigvis er lurt å slå på alt. Pluss at kanskje GGA er minst like lur som GLL. Trenger sikkert flere også. Får fortsette selvstudiet litt, siden jeg ikke kommer meg i båten før lørdag uansett...

Men relevant informasjon mottas fortsatt med takk. :flag_bp: