nordan family 27 Startet 31.Mai.2010 Del på Facebook Startet 31.Mai.2010 Eber D5 som har eksos rett ut skutesiden. Ikke veldig populært i trange havner. Tenker på : - ideelt sett å flytte eksosen til akterspeilet. Men Ebern ligger midtskips, og båten har akterkabin, så det ser ikke ut til å være så lett. Denne slangen blir vel ganske varm. - sette på et vinklet utløp som i større grad sender eksosen bakover. I dag går den bare rett ut. Har sett en del har slikt vinklet utløp, men finner ikke det i delelisten hos Eber. Noen erfaringer / forslag å dele? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 (redigert) Inte så jätte aptitligt att dra avgasslangar genom sovutrymmen, bör helst undvikas. Vinklade avgasutlopp finns, men vill Du verkligen ha något som sticker ut ur skrovsidan? Jag tänker på t ex fendrar. Eller risken att man hakar i någonting som kommer för nära. Det finns även avgasutlopp som går snett nedåt genom skrovsidan utan att sticka ut. Om Eberspaechern fungerar som den skall så luktar avgaserna nästan inte alls. Redigert 1.Juni.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Hmm. Dagens eksos stikker littegranne ut uansett -den er ikke helt i flukt med skrogsiden. Dette er nok ikke originalt - men slik er det. De vinklede utløpene jeg har sett stikker kun noen få cm på utsiden, så i fht fendere har jeg i og for seg utfordringen allerede i dag. Skal ta et bilde av dette. Enig i at det kan være ugreit med eksos under soverom - men jeg sover ikke med denne på. Mulig min Eber burde på service - sist helg startet jeg den om morningen (kun 12 grader inne ig 2 barn som var klare for å starte dagen), og hadde "god" avstand til båten ved siden av, og jeg tror ikke nabobåten satte spesielt pris på det. Når ebern går over i minimums-modus ryker den en del, så det er kanskje servicetid uansett. Har noen et tips til hvor slike vinklede løp kan kjøpes, evt og slike som ebponita nevner som sender eksosen nedover (tror kanskje vi her snakker om samme gjennomføring?)? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 (redigert) Dette vinklete utløpet er vel egentlig beregnet på seilbåter med negativ hekk? Vet ikke om det er original Eber-vare, men har sett det på Ebay. Edit: Noe sånt som dette? http://cgi.ebay.com/38MM-EXHAUST-SKIN-FITTING-EBERSPACHER-WEBASTO-HEATER-/200477242321?cmd=ViewItem&pt=UK_CarsParts_Vehicles_BoatEquipment_Accessories_SM&hash=item2ead5ff3d1 Redigert 2.Juni.2010 av Smurf1 (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
peso Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Har noen et tips til hvor slike vinklede løp kan kjøpes, evt og slike som ebponita nevner som sender eksosen nedover (tror kanskje vi her snakker om samme gjennomføring?)? Webasto har et vinklet eksosutløp, denne sender eksosen rett ned. Tror webasto har samme dim på eksosslangen som Eber. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Takk - skal sjekkes. Tanken streifet meg at det hadde vært en ide å kjøpe en ekstra varmer som jeg monterte helt bak og kun hadde utløp ut bak, og en isolert luftslange til hovedkabinen til bruk når vi ligger i de trangeste havnene. Mye styr, ja. Men på bruktmarkedet finner jeg jo kanskje en akseptabel løsning i stedet for å flytte for mye på den varmeren jeg allerede har som står tilkoblet luftslanger og dieseltanker. Kanskje en wallas med egen liten tank (lampeolje) kunne vært en ide. Skal sjekke vinklet webasto utløp. Bilde med negativ hekk vil nok bidra til å sende tinge i vinkel - men ikke så mye som de jeg har sett og som har satt seg på minne Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Kjør varmeren din et par timer med lampeolje fra en kanne i stedet for diesel fra tanken. Da brenner du ut sot og koks av varmeren, og den vil oppfører seg bedre etterpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.