Jump to content

Dreggtyper


Per Arve

Recommended Posts

Har ikke like gode erfaringer med paraply dreggen. Jeg har kvittet meg samtlige. Syntes at det ble vel spennende å se hvor jeg våknet etter en lang natt.

Har svært god erfaring med Engbo anker, med blytau og gjerne en daumann på noen få kilo.  Men det er sikkert flere som er bra. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg bruker nåfortiden et 15kg Bruce med kjetting akter, er veldig fornøyd med det

I front har jeg et 12 kg delta anker med kjetting, er ikke så særlig fornøyd med dette ankeret, det slipper stadig vekk feste sitt, men det er jo spennende å våkne opp på nye steder  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

I min forrige båt (saga 27) brukte jeg kun paraplydregger, ikke alltid med like bra resultat. I den båten jeg har nå er det kun bruce. Bruce foran og bruce bak.

 

Alle andre ankere har fått landlov. Har så langt ikke hatt noen problemer selv når det har løsna for flere av båtene rundt meg.

Link to post
Share on other sites


Per Arve: Jeg har brukt Swede, Bruce og paraplydregg i alle år. Og har i grunnen den beste "all around" erfaringen med paraplydreggen. Her i norden. Men observerer at både Bruce og Spade er langt å foretrekke. I henhold til diverse båtmagasiner.

 

Hva mener dere?


Tråden "Valg av anker" fikk hederlig omtale på andre nettsteder: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...809676;start=15

 

Ikke for å avskjære diskusjonen her, men den gir også en viss bakgrunn...

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Sitter her å rødmer litt :rolleyes: og tenker på paraplydreggen jeg har ombord etter disse innleggene. Men nå ligger jeg sjeldent for anker da. Her oppe i Trhemsfjorden er jo alt min. 100 meter dypt så det er ikke ofte vi trenger det  Men vurderer nå sterkt å anskeffe en Bruce anker.  Kan noen fortelle meg hvor mye ca et slikt anker koster?  Båten veier 7 tonn.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Min erfaring fra over 30 år med forskjellige båter. Paraplydregg er bra hvor det er steinbunn, men på sandbunn, søilebunn er den ubrukelig. Da må en ha et Bruce anker. Jeg har vanligvis en av hver type i båten. Men første valget er alltid Bruce ankert. Jeg har med paraplydreggen bare for sikkerhetskyld. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har både Engbo, Danforth og paraply dregg ombord.

Engbo ankeret m/kjetting står på vinsjen akter og er det som brukes. Rimelig godt fornøyd med det på min 4,5 tonns Friendship men har opplevd å ikke få feste på første forsøk.

Danforth ankeret er noe jeg tok med fra forrige båt, en Viksund 27. Brukte det der med 10 m kjetting, fungerte ganske bra unntatt på bunn med mye sjøgress, da dugde det ikke i det hele tatt. Paraply dreggen stoler jeg ikke på i det hele tatt, har våknet opp så mange morgener med mine to kameratbåter longside hengende på min dregg. Men den fulgte med båten og har blitt liggende, kan være ok i et nødsfall.

Har vel inntrykk av at Bruce ankeret er noe av det bedre, duger i følge tester under de fleste forhold.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker selv 15 kg Bruce med ca. 10 m kjetting og resten tau. Har god erfaring.

Sist vår var jeg i Hellas og seilte. Der var 99 % av båtene jeg så utstyrt med CQR ploganker og bare kjetting. Alle hadde eklektrisk vinsj. Det er mulig at Bruce ikke egner seg så godt der som her i Norge?

Link to post
Share on other sites

Etter å prøvet flere forskjellig ankere, har jeg blitt hengende ved at Bruce ankeret er best. Har en på 15 kg. hengende bak med 40 mtr. blytau. Foran har jeg et 15 kg Engbo med 15 mtr. kjetting og 40 mtr. treslått tau. Det burde ha vært omvendt fordi Bruce ankeret tåler større trekkvinkel sideveis enn Engbo ankeret. Jeg skal også nevne at ankerene sitter på hver sin vinsj. Det er mange år siden jeg sluttet med å lure på hvor jeg var når jeg stakk hodet opp om morgenen.

Link to post
Share on other sites

Testen i PBO juli 2002 sier ikke så mye godt om CQR (secure) dreggen :lol:. Tiden har løpt ifra konstruksjonen menes det. De fleste andre mer moderne dreggene er mye bedre. Med Spade og Bruce på topp.

 

Det kan være flere årsaker til at dreggen fortsatt benyttes. Tiltalende utseende, godt rykte fra gamle dager osv :smiley:. Det kan jo også rett og slett være at dreggen er bra nok. At ikke testen sier så mye om det virkelige liv :lol:. Dessuten skal dreggen se fin ut på baugen. Samt være praktisk å ha der.

 

Selv har jeg aldri opplevet å "dregge" med en 15 kg paraply her i norden. Derimot svært ofte med en 10 kg Bruce. Derfor velger jeg det første alternativet. Fungerer i sand, gjørme og stein. En annen stor fordel er det kan pakkes sammen.

 

Selv om dreggen ikke engang finnes verdig å bli testet.

 

Man kan vel sammenlikne dregger med fiskesluker, kanskje? Noen tror på stingsilda mens andre tror på krabbesluken. Smak og behag? Noen vil ha langkjølte båter. Andre vil ha kortkjølte.

 

Og ingen forstår at det er JEG som har rett....... :lol:

Link to post
Share on other sites

Per Arve er kanskje inne på noe vesentlig her nemlig VEKT.

Mange har dregger på 2-6 kg ombord og disse er nok best egnet til kaffebruk.

Skikkelige paraplydregger på 12-15 kg er noe helt annet.

Et tips er dobbeltankring.

En dregg på f.eks 10 kg, 5-8 m kjetting ny dregg på 5-8 kg mer kjetting + tau til slutt

Sitter som fy, til noe knekker. Hvis da dreggen i tillegg ( som min  :lol: ) er kjøpt på

BILTEMA er det nok den som knekker først. Men det har da ikke noe med ankerfestet å gjøre,

snarere tvertimot.

 

Har man to ankere kan man da praktisere singelankring der dette er aktuellt.

 

Tror de ensidig negative erfaringene med paraplydregg skyldes for dårlige / lette dregger, ikke bare dreggtypen.

Når det er sagt får min MIA nytt BRUCE til sommeren. Tenker på 15 kg, men ryggen sier 10 :smiley:. Hvor kjøper jeg BRUCE eller kopi; tips ??

 

Med 10-15 m kjetting skulle dette bli bra...

 

MVH

Suzuki

 

som FORTSATT venter på sommeren !

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Paraplydreggen kan bli veldig farlig hvis et av benene brekker. Da vil den aldri få feste i det hele tatt. Nå skal det vel litt til at et ben brekker, men festet til benet går oftere. Det er gjerne bare en relativt tynn nagle gjennom enden av benet.

 

I noen steder av landet er paraplydreggende nærmest ikke eksisterende, men på sørøstlandet har jeg inntrykk av at det er en meget populær dregg. Jeg hadde en slik på min forrige båt. Den hadde ikke ankervinsj. Da var det veldig behagelig å kunne slå sammen dreggen og putte den i dreggkassa.

 

Nå har jeg Bruce. En syrefast og en galvanisert. Begge kopier. Det betyr ikke at de dermed er dårlige. Og slettest ikke at de er støpt.  Uten at jeg har noe metallurgisk erfaring, så vil jeg anta at ingen ankere er støpt. Jeg har aldri sett en støpt brucekopi. Et slikt støpt anker ville jo knekke ved første gangs bruk.

 

Eneste grunn til at man kan støpe en paraplydregg er at den kommer i 5 separate, rette deler. Og så er den varmebehandlet. Å støpe et Bruceanker, som er en sammenhengende del, vil vel være umulig. Mitt ene bruceanker ser ut til å være en smidd ryggsøyle med 2 smidde vinger solid påsveiset. Hvor bra det er skal jeg ikke si noe om, men det er uansett betydelig bedre enn en støpt dregg.

 

Syrefast stål lar seg ikke støpe. Det må behandles mekanisk. Noen kaller et austenittisk 18/8 stål for syrefast. Det er feil. Syrefast er et austenittisk molybdenstål, også kalt 316. Med et lavt nivå av carbon kalles det 316L og kan fortsatt ikke støpes!

 

Jeg har derfor stor tro på min syrefaste bruce, men kom gjerne med motforestillinger så kan vi diskutere litt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites


Lotus: Paraplydreggen kan bli veldig farlig hvis et av benene brekker. Da vil den aldri få feste i det hele tatt. Nå skal det vel litt til at et ben brekker, men festet til benet går oftere. Det er gjerne bare en relativt tynn nagle gjennom enden av benet.

 

I noen steder av landet er paraplydreggende nærmest ikke eksisterende, men på sørøstlandet har jeg inntrykk av at det er en meget populær dregg. Jeg hadde en slik på min forrige båt. Den hadde ikke ankervinsj. Da var det veldig behagelig å kunne slå sammen dreggen og putte den i dreggkassa.

 

Nå har jeg Bruce. En syrefast og en galvanisert. Begge kopier. Det betyr ikke at de dermed er dårlige. Og slettest ikke at de er støpt.  Uten at jeg har noe metallurgisk erfaring, så vil jeg anta at ingen ankere er støpt. Jeg har aldri sett en støpt brucekopi. Et slikt støpt anker ville jo knekke ved første gangs bruk.


På 80 - tallet mener jeg paraly-dreggene fra Sandnes Aducerverk forsatt var i produksjon, i alle fall var de å få kjøpt rundt 1985. Disse var av støpt jern. Men poenget var at de ble "aducert", det er en varmebehandling av støpt jern som gjør metallstrukturen seig ut mot overflaten. Et brudd, når nå en dregg eventuelt "brekker", vil starte fra overflaten. Disse paraply-dreggene var/er sikre og gode materialmessig, foruten at de hadde relativt brede fluker. Jeg har god erfaring med en slik på 12,5 kg - en 5 meter kjetting + nylon "elastisk polyestersilke" til en HR-26.

 

Jeg vil tro at så godt som alle paraply-ankre er støpte. De ville ellers vært vesentlig dyrere enn hva tilfelle er. Et stål tatt tatt i gjennom hele prosessen til ferdig smidd vil koste svært meget. Dette er noe av grunnen for at originale Bruce og CQR ankre er dyre, fordi disse er smidd. Sikkerhetsmessig er de verdt hver krone, i alle fall hvis du ankrer opp i vind over 10 m/s.

 

Det er også i handelen støpte Bruce- og CQR-kopier som kan være farlige, i den forstand at de kan få brudd ved moderate påkjenninger. Dette har vært omtalt i svenske/norske båtblader. En annen side av dette er at det er ikke alle kopiene som "holder vekten", eller har vekten fordelt riktig sammenliknet med en original Bruce. De originale Bruce og CQR ankrene er smidde, er av "vanlig stål" og er både støpte og rustfrie (ikke magnetisk rustfrie) overlegne sikkerhetsmessig. Dette er også omtalt på tråden "valg av anker".

 

Nei, dette er ikke lett! Det er jo dessuten meget viktig hvordan man "setter an ankeret" ved oppankring! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er mine erfaringer;

 

Original Engbo. Ankeret satt noen ganger veldig godt, andre ganger slapp det fort (sandbunn). Fant årsaken; Unøyaktig støp gjorde at vinkelen på "armen" ble forskjellig avhengig av hvilken side av ankeret som ble liggende mot bunn. Med liten vinkel ble ankeret lettere dratt opp av sanden. Dette har blitt omtalt i en test jeg fant.

 

Har hatt original Bruce på forrige båt, i dag har jeg en kopi. Meget godt fornøyd med begge to. Bortsett fra i "søle", men der har jeg ikke funnet noe som fungerer. Advarselene om fare for brudd i Bruce-kopien, har jeg et forholdsvis avslappet forhold til. Klart store krefter kan oppstå når man ligger med kraftig sidevind, men da bruker vel de fleste av oss spring for å avhjelpe. Problemet med en bunn som "slipper" er nok større en faren for ankerbrudd.

 

Uansett; De som klager over at ankeret slipper lett, har ofte et fellestrekk. Ankeret er sluppet for nær båten. Tommelfinger-regelen er å slippe ankeret en avstand fra land som tilsvarer dybde x 4. (er dybden 5 meter skal ankeret slippes når båten er minimum 20 meter fra land). Jeg har selv denne filosofi; Kjettingen var så dyr at jeg skal jaggu meg bruke mest mulig av den  :smiley:. Dermed har jeg sjeldent mer enn 15 av mine 50 meter igjen i kassa når ankeret er "strammet opp".  

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hvis du er i tvil når du ligger på svai, kan du bruke en "forkatting". Det er en mindre dregg i overgangen mellom forkjetting og tau.

"Daumann" gjør at du får bedre gripevinkel for dreggen mot bunnen. Den fjærer også bort rykk og napp i dreggfestet.

Jeg har gode erfaringer med dette. Ulempen med forkatting er at det tungt å dra opp igjen.

 

Mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Alle har vel tro på sitt anker/dregg, hvis ikke hadde de vel kansje gått til anskaffelse av en annen type.Like mange troer som ankertyper :smiley:

 

Har selv et Bruce kopi med 50m kjetting er så langt godt fornøyd, og som backup en 15 kg

paraplydregg.(ønsker meg en Bruce orginal, men for dyrt)

 

Ellers noen som har prøvd det nye plogankeret til Anchorlift?

Ble jo testet på messen båter i sjøen i fjor.Fikk vel også bra omtale.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et anker som ligner veldig på anchorlift, det heter delta, jeg tror det er produsert av Lauren simpson eller lignende navn.

Jeg er ikke fornøyd med dette ankeret, det slipper veldig lett i forhold til Bruce ankeret jeg  har akter. Ville forundere meg meget hvis ikke anchorlift ankeret var en kopi av delta ankeret og derved muligens ikke bedre en originalen.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Til Nordan. Jeg har hatt et skålanker og det er et anker jeg ikke savner. Sammenlignet med en paraplydregg har skålankeret bedre holdeevne i mudder. Dette er et anker som jeg tror blir brukt endel på Sveriges østkyst. Jeg fikk aldri tillit til dette ankeret, så det endte med at jeg brukte det som daumann på paraplydreggen. Jeg mener at en Brucekopi med kjetting er bedre , det har god holde evne slik at man kan gå ned på vekten av ankeret. Det handler om også spare ryggen.

Link to post
Share on other sites

Hei mini

 

Takk for fin tilbemelding

 

Jeg kommer vel til å bytte til Bruce eller en kopi slik at jeg kan føle meg tryggere. Jeg har forøvrig kjetting hele  veien. På gamlebåte hadde jeg Bruce med tau og var veldig fornøyd. Må vel skaffe meg litt erfaring med kjetting hele veien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...