Jump to content

Tips for rute Bergen - Smøla

erund

Recommended Posts

Vi vurderer å dra på ferie med Nidelv 26 fra Bergen til Smøla i sommer, men det er to spørsmål vi har:

1) Er båten vår evt litt for liten (til og med lav fart rundt 10 knop) til denne strekningen med tanke på åpen hav og vindforhold?

2) Hva er anbefalte ruter som vi bør gå gjennom med havner der vi kan ha i bakhånd i tilfelle et stykke blir for vanskelig å gjennomføre mht vind og bølger?

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Hei: Ser dere har tenkt dere på en fin tur i sommer. Har selv reist nesten hele ruten du beskriver men stoppet i Kristiansund(Med stooor båt).Jeg vil anbefale dere å se an vær og vind på enkelte strekninger. Dere skal først over stavfjorden som kan være ruskete i noravinden. Å runde Stadt i en 26 foter i kuling, ja da ville ikke jeg vere med.Men blir det en rolig sommer med fint vær og lite vind er det en kjempe tur dere har lagt opp til.Det er forøvrig mange fine havner på denne ruten, Askvoll rett før du kommer til Stavfjorden, Florø rett etter og da kommer de på løpende band nordover.Knutholmen i Kalvåg er ei fin havn før Måløy og er verdt eit besøk + mange fler. Lykke til på turen :flag_bp:

Selje og Silda er jo en fin plass like sør for Stadt ( nord for Måløy og inn en fjord) om du må ligge å vente på været.. Redningsselskapets Emy Dyvi går over Stadt på enkelte dager om det er mere enn 3 påmeldte. Mulig 10 knop blir litt lite for å holde følge med den, men det går jo ann å tyvstarte og bli forbikjørt på det stggeste partiet.. :)

Hvordan er havnene mellom Stadt og Smøla?

Husavika er kanskje den verste strekningen?

Selvsagt SKAL vi forholde oss til været og kjører ikke over Stadt i kuling - antar maks 10 ms er nok... men er det slik at det skjer ofte sterk vind over denne strekningen at det er 1/4 del sjanse med fint forhold?

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Blir nok en fin tur!

Har seilt strekningen flere ganger med havseiler og sist for 3 uker siden med motorbåt if forbindelse med flytting fra Trondheim til Bergen. Fra Bergen til Selje vil jeg foreslå hurtigbåtleia bortsett fra at en tar en tur innom Hardbakka. Hærland på Atløy eller Askvoll gjestehavn er trivelige stopp. Silda nord for Måløy er også en trivelig gjestehavn med pub og restaurant på sommeren. Med tilgang til nett får en svært gode meldinger om vind og bølgeforhold over Stadt. Hvis det er godt vær kan en gå direkte mot flåværleia og forbi Ullsteinvik, hvis det er litt mer sjø kan det lønne seg å runde Kvamsøy og videre i ly av øyene i området. Det er flere store bunkringsanlegg i Brosundet i Ålesund, men da jeg fyllte i mai var de 1 krone dyrere enn min båthavn i Børsa.

Ona og Bud er to trivelige havner sør for Hustavika. Med liten båt kan en gå Stopleleia fra Bud og det er kun et område på omkring 5 nautiske mil en er ubeskyttet mot havet før en kan seile inn ved Kraaka fyr og under en av broene til Atlanterhavsveien. Herfra kan en enten seile på innsiden av Averøya til Kristiansund eller mellom trivlige Holmer og skjær på utsiden av Averøya.

Jeg tok turen på en helg for å flytte båten fra Børsa til Manger. Brukte da 8 timer fra Børsa til Ålesund og 8 timer Ålesund - Manger med 22-23 Knop. Anslår distansen Smøla Bergen med den leia jeg har forselått til å være omkring 250Nm.

God tur!

Dag-Håkon

Stadt i 26 foter er ingen problemer i fint sommerver. Elles har eg vore sør om Bergen og skal nordover til Molde til sommeren i min 26 foter. Har en planende 26 foter. Tror nok din båt har bedre sjøegenskaper i dårlig ver...