Jump to content

VHF: Midland New Neptune problemer, og erfaring med nyere modell?


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

 

I arbeidet med å finne ut av problemene med å få inn GPS posisjonen i min Midland New Neptune VHF har jeg funnet ut at det er selve VHF'en som er problemet.

I går var jeg i en båt som hadde akkurat samme VHF og lowrance plotter..

Koblet opp plotteren mot hans VHF og posisjonen kom etter 3 sekuner på hans VHF.

Deretter koblet vi til min VHF til hans ledninger, og jeg får ikke posisjonen inn. (Innstillingene var like på vhf'en).

Konklusjon: VHF'en er det noe feil med.

 

Jeg har i dag levert den inn for omprogramering. Kanskje det kan hjelpe.

Men ser at det eneste som skjer er at kanalene programmeres, ingen firmware eller noe slikt. Så jeg har liten tro på at dette skal løse problemet, men er verdt forsøket.

 

Hvis det ikke virker, så er jeg redd jeg må bytte ut VHF'en, men jeg vil ha en som passer inn i samme hullet jeg har felt den inn i dashbordet.

Men Midland New Neptune er vist utgått modell, og den nye som kommer er nesten lik, litt rundere å formene, MEN, det mangler nummerisk tastatur for å skifte til kanaler.

Så om man står på kanal 01 og skal til 77, så må man enten holde inne knappen og veeeent til den kommer seg til 77, eller trykke 77 ganger for å komme til kanalen..

Dette virker for meg veeeeldig tungvindt og minner meg om å gå baklengs inn i fremtiden ;)

Men er det noen som har en slik uten numerisk tastatur? Er det så tungvindt som jeg ser for meg? Jeg er vandt med å trykke kanal nummeret og E også er jeg der.

 

Alternativt må jeg ut på bruktmarkedet for å få tak i en Midland New Neptune, slik at den passer rett i hullet ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem hafrsfjord, han som kan gjøre dette holder til ikke langt unna der jeg jobber, fort gjort å svippe innom med den der.

 

Men, jeg ser nå at Maritim har noen Midland Neptune 100 VHF'er, den ser veldig lik ut, og jeg ser ikke helt hva som er forskjell på New Neptune og 100'en.

Maritim sa at den var en utgått modell og de hadde noen igjen på lager. Muligens jeg heller tar ut en ny midland 100, da passer den rett i innfellingsrammen som jeg har allerede i båten, og ledningene passer rett i.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Problemet er løst..

Jeg fikk igjen VHF'en etter å fått den resatt og omprogrammert hos Flak, men fortsatt samme feil.

Tok en telefon til Maritim i Arendal og forklarte feilen, og hva som var gjort for å feilsøke og teste, og det var bare å komme med den, så skulle jeg få en ny.

Så på fredag morgen satte vi oss i bilen og dro til Arendal.. byttet den uten problemer.. Det er service det.. :D

handlet samtidig litt ekstra når jeg først var der. :)

 

Dro hjem igjen og gikk rett i båten.. monterte den nye VHF'en og skrudde den på.. og GPS posisjonen var på plass etter noen få sekunder..

Så problem løst.. feilen lå i VHF'en, ikke plotteren. :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...