hifo Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hva er trykket lengre opp i turtall da? rundt masj ? Er den turbomatet? Ikke gjør mere ut av det enn det er.. Har ikke lest alt men hvis den har vært slik i mange år og ikke har en negativ kurve , så er 1 kg på tomgang helt greit. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
TPBS-277 Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Rett under 1 kilo på drifts varm motor hadde ikke bekymret meg nevneverdi mye.Dette er jo en relatift saktegående motor,så 1 kilo en godt nok til og ikke ha problemer av den grund.Men mye er gjort med og gå opp litt i olje viskositet.Om ikke det holder så kan du prøve det gamle trikset som er mye brukt på gamle slitne V8 motorer som ikke er vert en overhaling.Dær har det blitt erstattet 1 liter motor olje med 80-90 bakaksel olje.Det gjør underverker for et laft oljetrykk.Har selv kjørt bil fra Sandefjord til Arendal (15 mil) med en motor som fysisk manglet 2 råde lagere.Men dær hadde vi 1 liter motor olje og 6 liter 80-90 olje.Da fikk vi 0,5 kilo trykk som max.Det banket og slo noe helt jævelig,men den sveiv helt heim. Selv så kjører jeg med en gammel 7,3 liter diesel i Forden som er relatift utslitt,dær har jeg måttet ha 3 liter 80-90 olje på for og i det hele tatt og ha utslag på trykk måleren ved varm motor. Så ikke vær for nervøs over 1 kilos trykk,det holder i mange år enda det. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Har ikke turbo. Oljetrykk endres ikke nevneverdig med øket turtall, syns det er merkelig også? Ska lned i båten snart, blir sikkert en oppdatering etterpå Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 ? Da er det dårlig...:-( Kan tyde på tett oljesil osv. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
M/S Bastard Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Nå skjønner jeg ikke noe, trykket er steget bittelitt igjen :confused0006: Montere filterkoppen, og slangene til oljekjøler. Jeg snudde dog det avstandstykke mellom motor og filter. Trykket ligger nå rett under 1,5 bar Lagde også en liten snutt som viser trykk ved tomgang og litt rusing. Trykk endret seg ikke noe særlig heller etter en 3 kvartes gange. Stabilt med andre ord. (foreløbig da). Kjøpte olje i dag også, 20w50, så det er mulig jeg bytter i morgen. Kan jeg ha blitt kvitt noe dritt tro, siden trykket har økt litt igjen? Nå er jeg usikker på om jeg skal flushe? Snutt Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Synes at det var noe som ikke stemte med dette avstandsstykket. Burde stått andre veien, og du gjorde det da du monterte sammen igjen. Tror at da det var vendt andre veien, så var det veldig dårig gjennomstrømning der. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
volfro Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Ja. enig i at den ene kanalen i avstandsstykket såg ut til å så vidt treffe hullet på andre siden. Dobbelsjekka du tilpasningen når du snudde det? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Har du sjekket med et manometer?. Det måå du gjøre .. Hvis ikke ville jeg flushet . Da vil du også få bort noe av det som evt har satt seg i silen.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
M/S Bastard Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Var ikke så lett og sjekke tilpassingen 100%, plassering av filterarrangementet sitter så trangt til. Jeg vurderer og bestille ny filterholder med stusser for slange, fra Økonomideler, da får jeg også spinon filter. Manometer har jeg ikke fått tak i, men har prøvd med 2 forskjellige givere og 2 forskjellige instrumenter. Da har jeg også strekt kabler direkte mellom giver og instrument, det ga ingen endring. Da blir det flushing og oljeskift i dag, greit og bli ferdig med oljesølet Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) Var ikke så lett og sjekke tilpassingen 100%, plassering av filterarrangementet sitter så trangt til. Jeg vurderer og bestille ny filterholder med stusser for slange, fra Økonomideler, da får jeg også spinon filter. Manometer har jeg ikke fått tak i, men har prøvd med 2 forskjellige givere og 2 forskjellige instrumenter. Da har jeg også strekt kabler direkte mellom giver og instrument, det ga ingen endring. Da blir det flushing og oljeskift i dag, greit og bli ferdig med oljesølet Obs. avstandstykke er hjemmelaget ser det ut til. De nye pakningene dekket ikke over noe av hullet heller, slik de gamle pakningene gjorde Redigert 9.Juni.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Har ikke kommet i gang med oljeskift og det enda. Jeg bestilte meg ny filterholder slik at jeg får skru filter. Da tenkte jeg også det kunne være smart og bytte ut det adapteret jeg ahr i dag for oljekjøling, med ett nytt ett. Tittet på denne som monteres mellom filterholder og filteret Hvordan fungerer denne? Er det vann eller olje som skal gå i de hullene det skal skrues inn slangenipler i? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Det er olje som skal i de to hullene, tur og retur. Pass på at du får laget til skikkelige høytrykkslanger mellom adapteren og filterholderen, med pressede koplinger. Jeg lot meg overtale av slangeforhandleren til å bruke 20 bars slanger og doble slangeklemmer første gang, og det førte til at motoren havarerte et lite år etterpå! Så nå har jeg 110 bars slanger, pressede koplinger og ny motor! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 (redigert) Flott, det var det jeg regnet med, men var litt usikker. Slanger presser jeg på jobben, så da sparer jeg noen kroner der. Jeg bytter like gjerne alt jeg nå, hullbildet på det hjemmelagde adaptere stemmer ikke veldig bra, så da bytter jeg det ut like greit. Har tittet nærmere på bildene av det gamle adapteret, og hullbildet. Det var ikke rare gjennomstrømningen her, litt rusk så blir det tett. :unsure: Man ser konturene av de avlange freste hullene på blokka/pakningen Redigert 10.Juni.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Hvor kjøper man sånne adapter? Må ha oljekjøler på min snart.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
M/S Bastard Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Testa en tur utpå i dag, ved driftstempratur holder trykket seg rimelig stabilt på 1,5 bar Nå fungerer det slik det skal også, selv om trykker er litt for lavt i forhold til boka. PÅ tomgang rundt 1 bar, når jeg ruser opp, tipper den rett over 1,5 bar merke Nå gjenstår det og komme på land, merker at propellen er grodd, da det rister litt. I morgen skal jeg på jobb, så da blir det til uka, trenger bare og henge i stroppene så jeg får spylt rent. Jeg fant adapter her, sikkert mange flere som har. Kollevold Sitér dette innlegget Link to post
Fideo Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Hei, jeg hadde perkins 4236 med samme problem. Skiftet overtryksfjæra og alt var ok. Måtte ta av bunnpanna. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.