Jump to content

Fjerne rustflekker fra plast?

borghans

Recommended Posts

Yeapp, oxalsyra är undermedel för att ta bort rostfläckar!

En gång hade jag kört av en M14 skruv av svartjärn med vinkelslipen intill båten med halkskyddat plastdäck, och efter några dagar hade jag stt brunprickigt halkskyddat däck på båten.

Blev förtvivlad och trodde nästan att båten var förstörd.

Men en snabb behandling med oxalsyra och däcket var som nytt!

Brukte salsyre på dekket til båten i fjor etter å ha pusset ned jernkjølen. Prøvde absolutt alt av stoffer, inntil jeg ble tipset om saltsyre. Kjøpte 30% syre, blandet ut til 10%. Der hvor det ikke gikk økte jeg til 20% og på enkelte områder brukte jeg 30%.

For at syren ikke skal rende og gjøre skade på områder som ikke tåler syren brukte jeg mel til "fortykning". Resultatet ble enestående, ikke en rustflekk igjen.

Pass på at du har vannslange i nærheten og kan spyle godt av. Lot syren jobbe 5-20 min før jeg skylte godt.

Saltsyre funker bra men prøv deg frem med hvor lenge det må stå. 5 til 20 min er vel ikke unaturlig. Har sågar brukt beisepasta den er tykkere og renn ikke så mye. Men pass på å ha tilgjengelig vann og skyll godt og lenge. Husk værneutstyr og briller. Man må passe seg for å få

syre på aluminium og også rustfritt da det matter overflaten raskt.(og div. annet også, det er jo etsende syre) Gelcoaten derimot tåler dette forbausende bra.

Deep clean trur eg også inneholder en del saltsyre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...