Suzuki Svart 16.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2004 SONY 7600 GR kan nå kjøpes i Sony butikken i Oslo for 1590,- Løp Å kjøp... I tillegg til en skikkelig kortbølgemottager er dette ouvertrufne FM mottagere. Jeg har bestemt meg for SANGEAN modellen, har litt fler knapper :cheers: Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Seiler Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Hei, Har kjøpt en Sangean ATS 909 og er nå på leting etter program til PC'en som kan ta i mot værfax og NAVTEX. Er det noen som har erfaring med programmer i denne kategorien? Suzuki hvordan går det med din testing? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 dårlig... av uvisse grunner er testinga utsatt. Ba Malfix om et bra tilbud på SANGEAN radioen i går. Hører vel noe snart ( blir vel i morra det da.... ) Av program kan du f.eks teste JVCCOM som er ganske bra. Finnes fler også, kan grave fram linker om det behøves... Hva betalte du for din SANGEAN ? Virker den gedigen / bra laget ? Synes SONY`en virka litt spinkel jeg, men.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Seiler Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Hei Suzuki. Har ikke fått den enda, men regner med å få den i slutten av uka. Ga 2000,- på båtmessa. Er intressert i linker til forskjellige programmer for og teste ut. Fint at du også har planer om og skaffe den samme. Det kan jo gi litt utveksling av erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 akrobat. Så i et messeblad fra en eller annen at det var tilbud på disse. Håper jeg kan få en god pris også da... Hjelp finnes det også håp for, har et ess eller to i ermet ... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Hej Suzuki o Seiler ! Her er et modem jeg byggde för en 5-6 år sedan til min SSB-radio http://www1.shellkonto.se/icom2002/blandat/4/index.htm kjöpte alla komponenter fra Elfa, kostade då under 100 SEK totalt (inkl ear-plug o dator-plug..............) alle komponenterna fikk plass i datakontakten ! skall se om jag kan finne ett dataprogram tror det jag använde hette MSCAN eller noe åt det hållet, ett DOS program, men funkade jättebra! det skall finnes flere Shareware/Freeware program som grejjar dette! (har også hört att det finnes program som utnyttjar lydkartet i PC'n så att man slipper o bygge modem!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 23.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Hej Suzuki o Seiler ! det skall finnes flere Shareware/Freeware program som grejjar dette! (har også hört att det finnes program som utnyttjar lydkartet i PC'n så att man slipper o bygge modem!) Det er bla.a JVCCOM det. Rett ut fra radioen, og inn på lydkortet. Simsalabim: værfaks.. ( som i microsoft reklamene, alt virker med en gang.. :flag: ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Allan E Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Kjøpte den radio Sangean 909 fra statene nå for 120$, har den her om 3 uker sånn ca. Skal følge med her på denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 hvem har denne for 120$ ? Blir 1200 kr + frakt det da ? Det var jo en bra besparelse det... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Allan E Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 På amazon har de mye rart, Dollaren er vel ikke så høy enda, og det er familie som tar den med hjem så da blir det vel ikke 24% eller frakt heller, så da blir det bra. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 23.Mars.2004 Del på Facebook Svart 23.Mars.2004 Dette er et fint program som benytter lydkort til å dekode signale med, kan også dekode litt mer enn bare værfax. SeaTTY Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Suzuki Svart 26.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 da er SANGEAN`en på plass. MALFIX var best på pris. Igjen. Nå er den tilkoblet stereoanlegget, og forsyner dette med fin flotte radiosignaler... Så skal vi snart igang med testing, hvis det blir tid mellom bleier, motorfixing og båtpuss... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Allan E Svart 22.Mai.2004 Del på Facebook Svart 22.Mai.2004 Da var radion i hus , åssen går det med testerene? Har dere finni ut noe? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2004 jada, finni ut masse jeg... Det jeg mest av alt har finni ut er at tida strekker ikke helt til alltid.. Dessuten er bærbare pcen på repp om dagen, så dette her nokk blitt litt nedprioritert.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Fann denne linken med frekvenser o tider http://www.nws.noaa.gov/om/marine/rfax.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Bare for å opplyse nye lesere. Værinformasjon kan tas ned på mange måter. Det enkleste er for de fleste å høre på værmeldingen fra Rogaland Radio på 1314 kHz etter nyhetene og været klokka 2200. De dekker havområder opp til Svalbard/vest for Irland/Nordsjøen/Norskehavet+ litt til. De fikk vi inn flere hundre Nm vest for Irland på en vanlig bilstereo av billigste sort og en sånn diskosantenne av gammel årgang. Generelt er det best forhold om natten. Du kan også høre på BBC 4 på 198 kHz klokka UTC 1201, 1754 og en gang rundt midnatt og en tidlig om morgenen . (tidspunktene står i alle Reeds Nautical Almanacs, og den trenger du hvis du skal over til Storbritannia/Irland uansett - et must, kjøp en på Nautisk Forlag) Litt mer avansert er en Navtex mottager. Nasa har noen modeller, og ICS noen andre. Andre firmaer lager sikkert noen de og. De har alle en dedikert antenne. Værmeldingene sendes "ferdig tygd og tolket" som ren tekst fra strategiske stasjoner med rekkevidde mellom 300 Nm og 500 Nm, noen ganger mer, noen ganger mindre. I praksis er du dekket 2-3 hundre mil offshore i hele Europa, så godt som hele i Nordatlanteren, og langs USA. Det er bl.a. en kraftig sender på Azorene. Resten av verden vet jeg ikke noe om, men det skal være dekning der også. I tilleg til værmelding får du informasjon om marineøvelser, store slep, ødelagte/slukte fyr/bøyer, isfjellgrenser, døde flytende hval o.l. alt etter hva du velger å ta ned. Vi fikk f.eks. vite at Feistein fyr utenfor Stavanger var slukket, mens vi fremdelses hadde en uke igjen til Irland Sendingene går på 518 kHz (engelsk) og 490 kHz (lokalt språk) Pass på at du får en mottaker som kan ta ned begge frekvensene. Enda mer avansert er å ta ned værfax. Da får du et værkart du må tolke selv. Lett midt i atlanteren, men ikke fullt så enkelt f.eks. i Nordsjøen. For å ta ned værfax må du ha litt mer utstyr, de vanligste metodene er jo omtalt i andre innlegg her. Basis er ofte en kortbølgeradio og en PC. Bare en ting: Vil du ha en laptop stående på kartbordet når det er liten storm? Det er ofte da du vil vite hva værmeldingen sier... Det virker fint når det er smult, men tenk over hvordan det blir hvis du skal langt offshore og alt står på hodet. Et fast opplegg er da absolutt å foretrekke. Min konklusjon har vært at navtex er bra. Den bruker ikke mer strøm enn at den kan stå på hele tiden, og jeg slipper derfor å følge med på klokka for å få med meg de forskjellige varslene. Ikke behøver jeg å tolke værkart heller, og i tillegg får jeg varsel om andre ting enn bare vær. Jeg håper at jeg klarte å belyse temaet værmelding litt. Kanskje litt på siden av topic, men forhåpentligvis ikke for langt ute. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Brutus Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Ser at Garmin tilbyr weather overlay på sine litt større GPS'er 3006/3010. Dette kommer fra XM WX Satellite. For tiden dekker de bare USA med to geostasjonære satelitter. Noen som vet om dette vil bli tilbudt i Europa...??? Det ser slik ut på GPS'en: Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Maxsea har også en funksjon hvor et vær overlay kan lastes ned. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Nå testes det. Åj så mye å ta hensyn til... Stiller meg ihel, men får jeg annet en støy ? Ikke så langt Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Nå testes det. Åj så mye å ta hensyn til... Stiller meg ihel, men får jeg annet en støy ? Ikke så langt Suzuki <{POST_SNAPBACK}> vilket program kör du S ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 vilket program kör du S ? <{POST_SNAPBACK}> Mscan Meteo Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Mscan Meteo Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Ok ! du har byggt ett eget modem ! IC 741 ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Ok ! du har byggt ett eget modem ! IC 741 ? <{POST_SNAPBACK}> Trengs ikke. SANGEAN & lydkort.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Det er riktig som Poseidon skriver. Ang. værfaks så sendes disse på mange forskjellige frekvenser, og f.eks. Northwood i England som er en kjent stasjon, sender på 2618,5kHz, 4610kHz, 8040kHz og 11086kHz. Det menes vel frekvensen i Mhz går jeg ut fra, og ikke Khz ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 4.Mars.2005 Del på Facebook Svart 4.Mars.2005 Trengs ikke. SANGEAN & lydkort.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> OK J körde för ca 8-10 år sedan o då fick man bygga ett enkelt modem, men det funkade bra ! om du lyssnar akustiskt på radiosignalen hör du 'knasstret' ? i min gamla versjon fanns oxo en slags miniocilloskop så att man kunde se frekvensskiftet ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.