Jump to content

SSB-weather fax


Suzuki

Recommended Posts

Bare for å opplyse nye lesere. Værinformasjon kan tas ned på mange måter.

 

<{POST_SNAPBACK}>

For den som har en brukbar SSB mottaker ombord, kan man i tillegg til Navtex og WeFax

også ta imot værmeldinger og vær-observasjoner på RTTY (radiotelex), ved hjelp av software på PC og lydkort.

 

Deutches Wetterdienst sender kontinuerlig værmeldinger og obeservasjoner 24 timer i døgnet.

Du finner frekvenser/tider for RTTY sendingene her.

De sender også fine værkart. Sendeplan for disse finner du her.

 

Selv bruker jeg programmet JVComm32 som du finner her. til mottak av værfax, navtex og værvarsler/observasjoner på RTTY (radiotelex).

Programmet kan lastes ned og benyttes med enkelte begrensninger. Du kan registrere det og få alle funksjoner for 60 Euro.

 

Geir :sailing:

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det menes vel frekvensen i Mhz går jeg ut fra, og ikke Khz ??

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det er riktig som det står oppgitt. Evt. 2,6185MHz, 4,610MHz, 8,040MHz og 11,086MHz. Og så må du tune mottageren 1,8kHz lavere enn oppgitt frekvens hvis du bruker USB hvis jeg ikke husker feil. JVComm har et eget vindu som hjelper deg å tune riktig.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hej på er

 

fann detta vid en snabb sökning

 

Station Frequenz kHz

Bracknell (1) 2618.5 4610.0 8040.0 14436.0 (2) 18261.0

Northwood 3652.0 4307.0 6452.5 8331.5

Offenbach 3855.0 7880.0 13882.5

(1) 18.00h - 06.00h (2) 06.00h - 18.00h

 

 

USB: -1.8 kHz LSB: +1.8 kHz

 

http://www.segelsport.de/meteofax2.html

 

 

 

Offenbach 7880 KHz hör jag jättetydligt just nu! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har vært i båten og drømmeseilt.

Offenbach kom inn sterkt og klart på13882.5 på Yaesu'en.

Skyggenes Dal ( Nittedal ) er et helvete radiomessig. Får se om jeg klatrer opp på taket i løpet av kvelden, og strekker en Balun over til Bjørka på andre siden av gata. Eller naborekka.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har ikke all verdens til antenne jeg heller.

Kun en longwire som ligger oppe på avslutninga av innerlineren langsetter hele båten.

Elendig på lave frekvenser, men relativ bra på høye.

 

Men riggen skal gjøres litt om, så da vil den bli i akterstaget, iallefall om båten skal tilbake i langfart.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har ikke all verdens til antenne jeg heller.

Kun en longwire som ligger oppe på avslutninga av innerlineren langsetter hele båten.

Elendig på lave frekvenser, men relativ bra på høye.

 

Men riggen skal gjøres litt om, så da vil den bli i akterstaget, iallefall om båten skal tilbake i langfart.

<{POST_SNAPBACK}>

Kabel ( f.eks 8 eller 10mm2 ) strekkes langs akterstaget.

Pålestikk i toppen, festes i toppbeslaget, pålestikk nede, festes i f.eks pulpit m 3-5 surringer av tjukk bungee strikk. Coax frem til radioen.

 

Billig, enkelt, og funker..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Skyggenes Dal ( Nittedal ) er et helvete radiomessig. Får se om jeg klatrer opp på taket i løpet av kvelden, og strekker en Balun over til Bjørka på andre siden av gata. Eller naborekka.

<{POST_SNAPBACK}>

Radioforholdene forandrer seg i løpet av døgnet, særlig før/etter soloppgang og solnedgang, kanskje det er forklaringen?

 

Selv er jeg uten radio for tida... Går og sikler på en Yaesu FT-897D eller en radar... Valgets kval.

Link to post
Share on other sites

Hej Suzuki !

 

Nu kan du teste Bracknell jag hör tydliga signaler på 4610 kHz!

(även 8040 kHz, men dom signalerna kommer o går litt !)

 

kan dock inte testa själv, modemet ligger ute i båten men radion har jag her Sony ICF-SW55

kör helt utan extern anten, signalen er ganska tydlig! :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tror mine signaler er for svake jeg altså..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Det var säkert 7-8 år sedan jag höll på med detta, det jag hade var ett gammalt DOS-program,

tror det var MSscan det hade en inbyggd miniocillator så att man klart såg frekvensskiftena....

väderfax-karter o satellitfoton og så gick in jättebra, däremot lyckades jag aldrig med 518KHz o

ta in NAVTEXn !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

.... f.eks. Northwood i England som er en kjent stasjon, sender på 2618,5kHz, 4610kHz, 8040kHz og 11086kHz....

 

Hvilken frekvens du hører Northwood på varierer med tid på døgnet og radioforholdene. Generelt så er det alltid mulig å høre Northwood på minst en frekvens hvis en har en noenlunde god antenne. Akkurat nå kommer den godt inn 4610kHz hos meg.

 

Sendeskjemaet her:

http://www.users.zetnet.co.uk/tempusfugit/marine/fwoc.htm

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg ser det står nevnt tidligere i denne tråden at man kan bruke PC med lydkort.

Vil det fungere med en verdensradio koblet direkte til mikrofoninngangen på en nyere bærbar PC og bruke programmet jvcomm? Eller trengs noe mere utstyr? Takk eventuelle for svar!

Jeg kjøpte en av disse brukt på finn.no til kr. 1500.-

Veldig bra mottaker til det bruket.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2024/hf3.jpg

 

Isolert akterstag er det beste dersom antennen også skal brukes til sending,

men blir dyr løsning dersom du kun skal kople til en mottaker.

Jeg laget til en strekkantenne som jeg hev opp med ledig fall.

 

Med JVCOM kan du ta imot både NAVTEX, værmeldinger via radiotelex,

samt værkart (værfax).

 

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

jeg TROR det der er en ren SSB mottager Sirdalsrypa, ikke en verdensradio.

Min verdensradio ser sånn ut Bilde

og har vanlig FM radio mottager i tillegg til kort, mellom og langbølgemottager.

Kostet vel omlag 2K, koster vel det samme i dag. Sikkert ikke like bra, men mer enn bra nok.

Tror jeg har oppfattet det sånn at det er ANTENNA som er det kritiske punkt, og ikke nødvendigvis selve radioen.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

jeg TROR det der er en ren SSB mottager Sirdalsrypa, ikke en verdensradio.

Den Sangeangen kan du jo ta med den i land også, ettersom den har innebygde batterier og teleskop antenne. Det har ikke Target HF3.

 

Den mangler FM, men har AM/USB/LSB og dekker Langbøge/mellombølge og kortbølge

om jeg husker riktig dekker den 100 kHz til 30 MHz.

 

En god antenne er viktig.. enkelte bruker en liten antenne tuner for å tilpasse antennen

til frekvensen som skal mottas og får derved bedre resultat.

Men uten å bli altfor teknisk, så teller mottakerens følsomhet, selektivitet og stabilitet også veldig mye.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Dette er jo en gammel streng, kan kanskje håpe at de som deltok her har løst alt :)

 

Jeg har kjøpt en Sangean 909, og jobber med å få erfaring med innhenting av værfax. Får det inn med JVComm32, men ikke krystallklart. Egentlig ikke klart nok til å bruke resultatene skikkelig.

 

Nå sitter jeg jo på Jessheim og tester det her, og signalstøy er det nok mye av i forhold til på åpen sjø. Antenna, en loop på ca 11 meter er vel heller ikke ideell. Videre har jeg ikke antennetuner.

 

Men jeg lurer på om det er noen som bor noen km innover i landet som får inn RTTY på JVCcomm32, altså tekst via HF Upper Sideband? Det kommer bare en haug med tilfeldige bokstaver og andre tegn hos meg.

 

Lurer også på hvordan jeg får jordet min Sangean 909 radio. Er det den flettede antenneskjermen som skal til jord?

 

Suzuki, du hadde en referanse til Owen her, men det er jo lenge siden. Men seiler vedkommende enda?

 

Lucky Strike

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...