BårdK Startet 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2010 Bruker alle gjennomgående bolter (slik det står i manualen) eller er det noen som nøyer seg med klemmeskruene? Blir det ikke mye styr når motoren skal av og på jolla hvis man bruker gjennomgående bolter? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 (redigert) Hvis jeg ikke husker feil, så har vel du jolle med luftfylte pontonger (type Zodiac, e.l)? Jeg har i så fall det samme og bruker kun de boltene som er originale på motoren, og som fester utvendig på motorfestet på jolla. Jeg hadde ikke turt å feste motoren bedre enn dette i tilfelle en lekkasje eller ulykke med pontongene som medfører at motoren bør evakueres fra jolla rimelig raskt. Å stå å fomle med en fast gjennomgående montert motor som må løsnes med verktøy mens jolla går ned er ingen lystig tanke. Motoren er sikret til jolla med hengelås (som låser sammen "vingene" på festeboltene på motoren), mens nøkkelen til hengelåsen er festet til startsnora til motoren slik at den alltid er med når motoren brukes. Dette fungerer best og tryggest for oss. Redigert 3.Juni.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grusapa Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 om du ikke fester den med bolter så er den mye lettere å stjele!! så blir litt for og i mot.. Sitér dette innlegget Mitt Selco 13 prosjekt Link to post
trulsant Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 (redigert) Jeg har brukt klemmer bare på en 15hk for mange år siden, og slet der med at denne vred seg om jeg fikk luft under propellen...av momentet når den landet. Om det er mulig, så går det jo enkelt an å sette i bolter med slike låsepinner på innsiden bare, da er det lett å få av igjen. Og klemmene holder jo motor inntil akterspeil, slik at det er jo kun skjærkrefter som skal taes opp av disse pinnene/boltene. Jeg vil anbefale det, kanskje ikke like mye problem på 6hk som 15, men jeg holdt på å miste motor av akterspeil 1 gang, og gjorde det andre gang, men da hadde jeg sett lyset i tunnellen og festet motor med sikringstau i tillegg, slik at etter ferskvannsspyling/WD40 var motor oppe og gikk igjen. I forhold til stjeling, kan jo montere hengelås på en av disse boltene også. Redigert 12.Juni.2010 av trulsant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 I forhold til stjeling, kan jo montere hengelås på en av disse boltene også. Kjetting kan også forhindre at motoren forsvinner i dypet. Ergo går jeg nok kun for klemmene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.