FM 8-12 Startet 3.Juni.2010 Del på Facebook Startet 3.Juni.2010 bravo 1 drev som går lett i fri å fremover prob er at den ikke legger i revers Noen som har vert borti dette eventuelle tips? Kommentar fra moderator: Tittelen er endret da det senere fremkommer at det er et Alpha drev. Slått sammen med ny tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Du har motoren i gang når dette testes? Har du sjekket justering av vaier på braketten ved motoren? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 ja motor igang. fremover er bra å fri men revers bare plutselig sluttet. Bare hatt båten i 2dager å er totalt grønn ang drevbåter. Hvor osv sitter vaieren? Gjerne inn med teskje svar Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Hvis du aldri har sjekket dette før må du først og fremst skaffe deg en mal. Den passer nedi sporet bak på motoren på den braketten som forbinder vaier fra kontrolspaken og den andre vaieren som går ned i drevet. Når man legger nedi malen skal drevet stå i fri, vaier til drevet justeres slik at det midterste hullet på malen treffer vaierfestet. De andre to hullene er forover og akterover og det må du justere på kontrolspaken, vaier skal stoppe i disse to hullene. Mer på denne linken Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 tusen takk Er det kunn denne vaieren det kan være feil med? eller kan det være stygge mekaniske feil? Tror det er lurt å kjøpe seg en repphåndbok om disse drevene Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Det står mye annet på den siden jeg linket til, om mange deler på drevet. Men du kan starte med å sjekke vaieren, det koster ikke noe. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Hjertelig takk for svar Frøken Fryd Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Kjapt spm, Er den veier justerings verktøyet noe alle maretime service steder selger? Må jo ha en slik Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Dette verktøyet burde jo man kunne scannet inn på dataen sammen med en linjal. du er ikke den første som spør om det. Ditt mercruiser forhandler kan sikkert selge deg en for en ok penge. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 KRISE! Etter mye lesing å kikking på bilder konstanterer jeg (og flere) at drevet er et alpha one drev... Spm er nå: kan jeg løsne gir fra motor for å gire manuelt for hånd? burde ikke dette da kunne konstantere at det er vaier ute av justering om den legger i revers eller er jeg nå på bærtur? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Jeg anbefaller deg å starte en ny tråd slik at de med Alpha drev leser den. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Alpha one drev har mistet revers, Kan man løsne gir overføring ved motor å prøve å gire den manuelt? vil ikke dette da bety at viss man får inn revers ved å pysisk skyve vaier så ligger prob med justering? Ellers fungerer fri og forover bra. Tips og triks motas med stor takk Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Hei, Vet ikke om dette kan være til hjelp, men mener hvis du skal få den manuelt i revers må du drege i vaieren og ikke skyve som du skriver. Sett bake fra drevet vil vaier være helt ute (lang) mens den står fremmover og vil være lengst inn når den står i revers og fri er midt mellom.... Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 takker masse imorgen blir det prøvetid på å gire manuelt. kommer selvfølgelig med svar da om dette løste prob. ellers er det bare å komme med forslag å tips Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Da var manuel giring prøvet ut....uten hell det som da slår meg er jo at det ikke finnes tegn til mekanisk ulyd eller skjæring... Lest litt å mener det er en klemme/klo lignenes sak som kan ryke å da mister man revers...Tror dette blir neste sted å se? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Mister du feste på kloen får du vel ikke giret i det hele tatt, kloen blir værende igjen i drevet og du står i enten forover eller akter. Den kan også ryke inne i selve drevet, da får du heller ikke giret noen vei. Har du løsnet selve vaieren og sett om den sitter fast i drevet? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 tok vaieren av platen bak motor og dro vaieren ut (revers) men skjedde absolutt ingenting....Syns det er så merkelig at jeg har både fremover å fri. burde det ikke være en form for ulyd om det er noe mekanisk feil som gjør at den ikke går i revers? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Var det noe motstand i vaieren eller gikk den lett som en fjær? På bravo drevene skal det vær endel motstand iallfall. Der sitter det en fjær og en kule i bakkant som holder drevet i fri, forlates denne posisjonen smetter den inn i ett av girene. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Lett som en fjær...Hadde forventet en sånn "klikk" funksjon som jeg har når jeg skyver i fri eller fremover men ingen mostand i heletatt Derfor jeg lurer på hva som kan være feil siden jeg er grønn på drev, men mener jo på at det må være noe som er av inne i drevet? Å viss det er mekanisk feil burde man vel fått en stygg ulyd når man skyver den i revers? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Du får dele opp drevet å se om vaier er hoppet av, det er en enkel sak når du har gjort det en gang, bygg oppunder noen støtter før du løsner slik at drevet hviler på bakken. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Viss vaier har hoppet av...Har jeg da fortsatt fremover å fri altså? Å trenger man nye pakkninger noen plass når man åpner drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Dette er vel tidspunktet jeg skal slutte å svare siden jeg kjenner kun Bravo drevene Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 ingen som har plukket i et alpha 1 generasjon 1 her altså? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Har skrydd litt med de drevene, går det i fri og forover vil jeg tro du har noe feil mellom overgang transom og drev at delene ikke sitter der de skal når drev ble montert. Ved kjøring er drevet laget slik at du ikke får skiftet gir uten at motor kutter et øyeblikk, når motor er av så skal dette gå lett.Stund siden jeg hadde et slikt oppe nå men mener gearet er laget slik at en gaffel presser gear frem eler bakover for å få det i gir forover og motsatt, er denne gaffelen ødelagt ville du ikke fått giret uansett. men settes drev og transom sammen uten at tappen på drev passer i spor på transom kan du få problemer. sjekk der først, kan sees under drevet utenifra mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Tusen takk for svar prob er at forje eier hadde revers helt til han skulle ta opp båten...ergo det har ikke vert montert/demontert feil... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.