Jump to content

Alpha One drev vil ikke i revers noen som vet feilen?


FM 8-12

Recommended Posts

Vet du om det stemmer, selgere sier mye de... har du byttet oljen på den, hvis det var vann i den kan evt rust over vinter hindre gear å bevege seg hele veien selvom det er lite trolig....

Det greieste er å skru av drevet og sjekke manuelt på det og mot propell hvis du ikke får til med wiren. tar 10 min å ta av og et kvarter på igjen.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

forje eier hadde revers helt til han skulle ta opp båten...ergo det har ikke vert montert/demontert feil

 

 

Alpha One drevene er rimelig enkle. At du ikke får det i revers overhodet virker litt rart. Vanligvis blir det iallefall litt raping om vaieren ikke klarer å trekke det helt i gear. Det kan godt være at gearvaieren bare er totalt ute av justering. Jeg anbefaler at du leser deg opp bl.a. på http://www.mercstuff.com/images/shiftcable.jpg

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Som sagt før. Har tatt vaieren ut av feste å dratt i kabel/vaier manuelt men ingenting skjer. Ingen skurrelyd ikke tegn til at propell beveger seg når jeg slår revers.... derfor jeg håpet det var noen hardcore drevfolk her inne, men blir vel bare å klyve drevet med spreng skisse å se på :headbang:

Link to post

Hei, sukket litt da jeg var i kjøpsposisjon etter å ha lest om alle mulige feil med drev og husker at en liten bryter kunne være årsaken til girkomplikasjoner.

Denne linken om Alpha One drev (eng: sterndrive) beskriver en del mikrobryteren, motorstopp, vanskeligheter med å komme inn/ut av gir og justering av kabel.

Kanskje den kan hjelpe deg på vei?

http://www.sterndrives.com/replace_alpha_shiftcable.html

(Flere steder påstår at kabelen må byttes når den er for slitt og at justeringer er fåfengt / kortvarig.)

Lykke til!

Link to post

Du må vel ta opp båten for å få gjort noe mer...

Syns det er rart at det skal være noe galt med gearvaier, innfesting av denne når du har fri og frem samt forsøkt å geare manuelt.

 

Men dette kan du finne ut av på en enklere måte enn å demontere drevet fra båten. Demonter underhus, 6 bolter (1 bolt over Zinkanode). Da får du også byttet impeller og du trenger ingen pakninger....

Når underhuset er av ser du en 6-kantet bolt som går opp i drevet, dette er selve gearet....

Vri på denne og vri på propellen for å se om det fungerer... Hvis revers fungurer da ligger mest sannsynelig problemet i innfestingen av drevet, eller at gammel eier har bommet på 6-kantbolten hvis han akkurat har byttet impeller eller noe?

 

Har selv lært dette med at jeg gjorde feil på en tidliger båt med påhenger uten å teste før sjøsetting, det endte med at fri fungerte og når jeg satte i revers og skulle kjøre den av hengeren gikk den fremmovergiggle.gif

Så test dette nøye før sjøsetting, hvis du er usikker på hvilken vei propell skal gå tester du dette før demontering...

 

Her finner du pakningssett til drevet hvis du må demontere: http://www.eurofritid.no/default.aspx?pageID=360&ItemID=0 (Se at det er forskjell på Alpha One - før og etter 92)

Så det er bare å hive seg til og gjerne holde oss oppdatert, så kan vi prøve å hjelpe deg...

Lykke til smiley.gif

 

 

Link to post

Tusen hjertelig Sjøgang :flag_bp: Bare håpe at jeg får båten opp denne uke eller neste. Syns også det er nesten en umulighet at det skal være vaieren så lenge jeg har fri samt forover og har tatt den ut å giret manuelt, men det du kom med ang denne 6kant skruen ser jeg som en rimelig bra forklaring da jeg ikke har noe mekanisk ulyd eller tagging i drev i hele tatt :smash: Bra det er folk som skrur å finner ut ting så folk som er grønne på drev som meg selv kan få litt innsikt :wink:

Link to post

Hei igjen FM 8-12

 

Nå sitter jeg med samme problemet selv av alle ting..:rolleyes: Etter å hatt drev ute og ved innmontering, traff ikke gear-gafflene ordentlig mellom oppe og nede-hus og vi var litt harhendt.. Så hos meg tror jeg problemet er at gafflene er litt bøyd og gjør at den ikke kommer helt til reverse. En kompis hadde et gammelt drev jeg fikk nedegaffelen av, men det hjalp ikke helt.. Så jeg skal se om jeg får tatt av drevet i kveld og se på oppegaffelen om den kan bøyes tilbakes, eller må byttes.

Hvis det ikke er det, er det selve gearvaieren jeg må bytte...

 

Så ut i fra dette ble jeg å tenke på deg FM 8-12, når du har testet reverse på havet, har du satt den i reverse uten å ha motor i gang og tiltet opp drevet og prøvd å skru på propellen med klokken?

For det skal være en liten bryter ved innfestingen til gearet over motoren, denne skal kutte motoren i et sekund for å få den i gear, hvis denne ikke fungerer vil du heller mest sannsynelig ikke få den i reverse, eller den vil nøkke hardt.

 

Hvis det ikke er denne bryteren tror jeg du må ta den på land og begynne med å ta av underhus for å finne ut at reverse fungerer.

Hvis det fungerer kan det hende at det er gearvaier som må byttes...

 

 

Jeg er ingen ekspert på dette, men man finner jo ut mer og mer hver gang man må skru...

Så får vi håpe at reversene våre kommer i drift snart:rolleyes:

Link to post

Long-shot: På enden av girviren er det en plast-kloss med et spor i. Denne kobler gir-viren sammen med klaven som vrir girvelgeren på drevet. Hvis sporet på denne klossen på uforklarlig vis er blitt ødelagt (det ser du fort når drevet er av) vil du kansje muligens kunne oppleve at den går i fremover men ikke i revers. Tror uansett du må på land for å finne ut av det.

Link to post

Jeg fikk av drevet mitt i går og fant feilen hos meg...

Der stopper plast-klossen i selve innfestingen til gearet og gjør at plastklossen ikke helt når bakveggen.

 

gearhette.jpg

 

Bildet viser gear-vaier innfestingen som plast-klossen stopper i...

 

For å være på den sikre siden kjøper jeg et gear-vaier sett til 1 båtlapp og bytter, der følger det med vaier, plastkloss og drev-pakninger.

 

Så dette er jo egentlig samme feil som Jumbo skriver, så dette kan jo også være problemet hos deg FM 8-12.....

 

 

Link to post

Der er klossen ja.

Med forbehold om at du allerede har sjekket dette å verifisert at jeg tar feil ;-)

 

Jeg er ikke helt overbevist om at dette er feilen.

 

Jeg har riktignok ikke sjekket på mitt drev, men tror ikke min kloss heller går helt inn i bakveggen.

Hvis du girer litt frem og tilbake, og klossen følger med, så er alt riktig sålangt.

På bildet så ser klossen også i orden ut. Hvis du også setter på den vrider-tingen som går inn på plast-klossen mens du girer vil du se

om alt funker på transom-siden. Gjerne få med deg en til å holde lett motstand på klaven som møter drevet.

 

Nå som du har drevet av kan du også vri på velgeren på drevet og se om den funker.

 

 

Avsporing: jeg hadde selv gir-problemer i vår, jeg delte drevet for å skifte impeller,

og bommet på tagg på girvelgeren når jeg satt det sammen igjen.

Link to post

Jeg fikk av drevet mitt i går og fant feilen hos meg...

Der stopper plast-klossen i selve innfestingen til gearet og gjør at plastklossen ikke helt når bakveggen.

 

gearhette.jpg

 

Bildet viser gear-vaier innfestingen som plast-klossen stopper i...

 

For å være på den sikre siden kjøper jeg et gear-vaier sett til 1 båtlapp og bytter, der følger det med vaier, plastkloss og drev-pakninger.

 

Så dette er jo egentlig samme feil som Jumbo skriver, så dette kan jo også være problemet hos deg FM 8-12.....

 

Feilen?

Plastbiten er en vel avslutningen på wiren. Om du kan bevege wiren fritt frem og tilbake

er det ikke noe feil ved den. Om belgen på wiren er def og det har kommet vann på wiren kan den gå tregt og du

får den ikke i gir. Da må du bytte wire og belg. Ved bytte av wiren må du ha en spesialnøkkel til mutteren som holder wiren på plass på innsiden.

Om du kan få drevet i gir ved å vri på gir sjalteren er det sikkert ok.

 

Justering av wiren må gjøres riktig, sjekk først om du har 6" avstand mellom festet "tønnen" og akselen der wiren er festet på wiren når den er i fri.

Deretter justeres det på sjaltewiren at du får den i gir begge veier.

Mikrobryteren er riktig justert når den bryter tenningen i det du skifter gir.

Om du trenger et drev har jeg tilsalgs Alpha1 fra 1988 og som har gått ca 600 timer.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Eg har sjølv eit alpha one drev med girproblem. Fant skisse på nett (samme link som er her) og forsøkt justert. Da viser det seg at drevet "skrapa" sjølv om eg kun står og drar i wire bak til drev. Eg må nok av med drev og evt dele det. Snakk om tankkhjul eller evt hendel som tidligere sagt her kan vere skada. Som sagt er problemet kun ved revers!

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...