Jump to content

Landstrøm -> 12V i 6 måneder?

Maika

Recommended Posts

Fikk nå vite at jeg ikke kan bo i leiligheten jeg bor i lenger.

Siden jeg allikevel skal oppgradere båten kraftig innvendig i vinter, hopper jeg i det og flytter inn i den inntil videre.

Aker Brygge here I come :smiley:

Jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøpe et 12V kjøleskap, men nå blir jeg liggende med landstrøm i 6 måneder. Vil det ødelegge batteriene (og kanskje kjøleskapet) å kjøre dette mer eller mindre kontinuerlig i en så lang periode? Burde jeg heller vente med å kjøpe dette, og heller gå for et vanlig kjøleskap nå? Eller fins det kanskje kjøleskap som både kan gå på 12V og 240V?

Skal du bo i båten er det kanskje en fordel med et skap som er noe større enn båtutgavene.

Prisen blir også lavere med et "vanlig" 220V skap.

Ulempen er at du kun kan bruke det når du har landstrøm.

Men velger du 12V er det ikke noe problem å kjøre dette kontinuerlig så lenge du har landstrøms-lading. En moderne kompressor er vel nærmest evigvarende.

Mitt skap har stått på fra april til september i mange år.

(Forutsetter Danfoss kompressor)

Takk for kjapt svar, Ingar!

Men velger du 12V er det ikke noe problem å kjøre dette kontinuerlig så lenge du har landstrøms-lading. En moderne kompressor er vel nærmest evigvarende.

Siden jeg allikevel skal ha et 12V kjøleskap neste år, vil det nok da lønne seg å gå for dette med en gang.

Da kan jeg jo også få ferdig mer av kjøkkeninnredningen samtidig :smiley:

så er det noen annen grunn enn plasshensyn til ikke å velge disse? Kjøler de kanskje dårligere?

Har ikke inntrykk av at "hjemmeskapet" har noe vesentlig større kjølekapasitet enn i båten.

Vet heller ikke om andre fordeler med 220V skap enn at de ikke benytter inverter, noe som er nødvendig på 12V.

De tilfelle av svikt på 12V skap jeg har vært borte i har vært i inverteren.

Men stort sett er dette svært driftsikre greier, kjøper du et Isotherm blir du sikkert fornøyd.

:smiley:

Jeg ser forresten at pris på 85 og 100 liters kjøleskap bare ligger litt over 65 liter hos Maritim.

øøøøøøøøhhhhhhhh den var dyp  
:smiley:

Fra Maritim sin katalog:

ISOTHERM 65 12/24        5050,-

ISOTHERM 85L 12/24V    5230,-

ISOTHERM 100L 12/24V    5310,-

(Jeg snakker da ikke om de med ASU. Jfr. tidligere diskusjon er det vanskelig å forsvare kjøp av ASU prismessig.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...