Jump to content

Stjålet Bavaria 27 Sport fra Kolltveit i Hordaland! (gjenfunnet)

Kulingen

Recommended Posts

Hei

Jeg og flere andre har opplevd at båten vår er STJELT. Båten lå i Kolltveit småbåthavn i Fjell i Hordaland. Noen som har blitt rammet?

Jeg kan komme med litt opplysninger om båten.

Den er en Bavaria 27 Sport modell.

Den heter ALBATROSS og har registreringsnummer RBZ 389.(tror jeg)

Skriften står forut på begge sider med liten skrift.

Hvis det er noen som har sett denne båten, hvis tyvene er dum nok til å legge den synlig, så send en IM og kontakt politiet helst.

Er forferdelig at slik skal hende.

Er det forresten lov å komme med "etterlysninger" her på BP?

Det er jo et gyllen mulighet til å finne den igjen, siden her er det jo nok av båtfolk....

Redigert av andersogbo (see edit history)

27 fot er jo en anstendig størrelse også.. Hva er størrelsen på de andre båtene som er stjålet? og hvor mange båter er stjålet totalt? Og skjedde alt samme natt?

Dette vil jo si noe om hvordan de kan ha blitt transportert bort fra stedet. Om det er 4-5 båter i størrelsen 27 fot, så er de neppe tatt på land umiddelbart og transportert på lastebil. En slik operasjon vil uansett ta for lang tid og for mye folk. Sjøveien.. jo, men jeg tipper de ikke er kjørt langt. Ligger sikkert i en godt skjult havn og venter på å bli tatt på land. Eventuelt satt på land innimellom andre båter med presenning over. Hvilke havpartier vil være naturlige nord og sør begrensninger for båtene om hver og en er flyttet på egen kjøl? Hvordan har været vært i det siste?

Jeg har tro på at de ligger gjemt ikke for langt unna, og skal etterhvert på land for transport. Her er det bare å hive seg rundt.

Hvilke sikkerhetstiltak hadde du? -låst med wire? ingen nøkler i båten? tatt bort hoverdstømbryter? tracker sporingssystem?

Kanskje på tide at det kommer startsperre som standard på båtene.

Hadde du nøkkelen liggende i båten?

Nei, den er nok blitt tjuvkoblet...

Hva er størrelsen på de andre båtene som er stjålet? og hvor mange båter er stjålet totalt? Og skjedde alt samme natt?

Hvilke havpartier vil være naturlige nord og sør begrensninger for båtene om hver og en er flyttet på egen kjøl? Hvilke sikkerhetstiltak hadde du? -låst med wire? ingen nøkler i båten? tatt bort hoverdstømbryter? tracker sporingssystem?

Jeg må rette meg selv litt.. En 37 (eller 42) fots bavaria motorbåt var blitt forsøkt stjålet. Denne hadde de gitt opp og bare sluppet fortøyningene. Denne lå og slo i fjæresteinene. Dette skjedde for to netter siden. Nå i natt var en 35 fots bavaria motorbåt blitt stjålet fra en havn i nærheten. Dette kan tydes som at det er en "liga" som stjeler Bavariabåter. Det kan jo selfølgelig også være tilfeldig.

Havstrekk nordover: Ingen begrensinger for vår båt.

Sørover: Det må i så fall bli Sletta.

Båten lå bare fortøyd med tau. Det var ingen nøkler i båten, alle startbryterne var slått av , hadde ingen tracker.

42 fot..jaggu, gikk vel over styr for kjeltringen...stormannsgale..

Er det noen båt/ motorprodusenter som leverer båt/ motor med startsperre? Er vel på tide det nå.. teknologien jeg jo der.

Enn så lenge bruker jeg wire på begge båtene, selv om kjeltringene har stor reservenøkkel, det vil uansett forsinke dem i arbeidet.

Tracker på begge båtene.

Ingen nøkler i båten og tar hovedstrømbryterene med hjem.

Når jeg forlater båten i havna tørker jeg av øverste delen av porten fra akter og inn i båten og satser på at tyven eller rampen setter igjen noen feite fingeravtrykk på porten når den blir åpnet :)

-om det hjelper mot de dyktigste langfingra karene?.. vet ikke, men jeg har ihvertfall gjort mitt.

hmm det er vel med båtindustrien som med bilindustrien etter finanskrisen. Mange arbeidere med kunnskap og ferdigheter som ble sparket på dør.. kunnskapslekasje ut til kriminelle nettverk som spesialiserer seg på ett bestemt merke og har utstyr til å håndtere sperrer. Da er det over til godt gammeldags vakthold. Jeg har troen på ideen om at enhver som har båtplass i ei havn...større havn, vel og merke, plikter å stille på en nattevakt i løpet av sommersessongen. Havn med vakthold, vips, så har du billigere forsikring..

Jeg håper de ikke har herjet for mye med båten, tross alt bedre at den var på lån enn at den forsvant helt. Blir mektig irritert kjenner jeg... :sad:

Ikke enig. Så lenge det er snakk om forholdsvis ny båt som er "dusinvare" slik som Bav 27, ville jeg heller fått igjen pengene så jeg selv kunne velge meg ut en velholdt og fin båt.

Er båten herjet med er det en god sjans for at den aldri blir som før. En annen ting er alle de tingene man ikke ser med det blotte øye, og senskader som dukker opp.

Man vet jo ikke hvordan den er behandlet av tjuvpakket, men antagelig er det ikke godt. Flatt jern på kald motor? giringer i 1500-2000 O/min? Rett i revers i 10 knop? Sirkler med maks ror på flatt jern for morro skyld, slik at krysset på drevet får kjørt seg skikkelig? Kjørt alt for hardt i stor sjø? Osv, osv....

Det kan dukke opp en hel del ting etterhvert som du så må overbevise selskapet om er senskader. Så begynner hodepinen be å få alt fikset av slendrianner som aldri har tid og gjør dårlig arbeid...

Nei takk. Båtlivet skal nytes. I dette tilfellet hadde jeg helst sett at båten ble borte i østblokken ett eller annet sted, eller hvilte i fred på havets bunn. Jeg ville ikke hatt den igjen :smash:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Om båten nå blir gjenfunnet og det viser seg at den er brukt til fest og moro, så er det stor sannsynlighet for at det blir både treff på fingeravtrykk og DNA.. Altså, ikke rydd noe som helst før den går igjennom kriminaltekning undersøkelse.

I dialog med forsikringsselskapet setter du deretter båten inn til grundig undersøkelse etter mulighens uvettig bruk. Utgiftene dokumenteres kreves erstattet gjennom anmeldelsen. Om forsikrningen dekker utgiftene i første omgang, vil de fremme kravet mot tyvene senere.

Kanskje kartplotteren kan si noe om hastigheter som har vært og kjøremønster. Å sette en plotter på "logg rute", vil derfor uansett ikke være dumt når man forlater båten i havna.

Kan jo kontakte importør av plotter for å se om du kan hente ut noe mer info der.

Jeg la kun merke til en Bavaria 27 denne perioden men den bar ikke dette navnet.

For de av dere som har Steyr motorer kan man skru på en "low speed" funksjon. Dette kan være en nøkkelbryter eller en skjult knapp eller en utgang på alarmen. Da vil båten kunne komme seg trygt til havn men med begrenset fart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...