Jump to content

Pris på gass vs. strøm?


Maika

Recommended Posts

Som tidligere nevnt blir jeg båtfant i minst 6 måneder.

Før jeg hadde planer om å bo i båten hadde jeg tenkt å kjøpe en gasskomfyr, men nå som jeg kommer til å få kontinuerlig landstrøm er dette kanskje dumt? Kanskje jeg heller burde få tak i en 240V hybelkomfyr? Blir gass mye dyrere enn strøm?

Link to post
Share on other sites

Hvis du kun bruker gass til matlaging, tror jeg ikke du vil synes at utgiftene til gass er plagsomt høye - selv om du bor ombord. (Strøm er naturligvis mye billigere.) Det lønner seg med 10kg eller 11 kg flaske, mener jeg å huske. Kanskje industriflaske hvis dere har gass på jobben?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hej Maika !

 

Jag skulle ikke fundere en minutt över o värma båten med gass!

Du kan vara helt sikker på att gassen tar slut den kallaste natten i vinter !!

då skall du ut o skifte behållare.............

(og det går åt ganske mye gass oxo.......)

 

el eller diesel skulle jag valt (og då en dieselkomfyr typ Refleks eller dickinson!)

ikke wallas / Eberspächer om du skall kjöre den kontinuerligt i flere månader!

Bilde

Jag skulle valt el !

 

sen kan du givetsvis ha gass som 'backup' ifall elen faller ifra, det händer ju oxo!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vi bodde i båten vår i Italia ifm langtur, og benyttet gass tilø komfyren i vintertperioden. Havnen hadde begrensninger på strrømforbruket (1300W), slik at å benytrte en komfyr på 220 volt ville medført å slå av varme og lading.

Vi endte opp med å benytte gass til komfyren, men brukte elektrisitet til en liten vannkoker, og vurderte også å anskaffe oss en lite en platers elektrisk komfyr.

 

Hvis ikke du kan få nok strøm ombord til en komfyr i tillegg til ladinng/varme ville jeg gått for gass til komfyr kombinert med el til oppvarming av vann.

 

Mvh Bjørn

Link to post
Share on other sites

Hvis du kun bruker gass til matlaging, tror jeg ikke du vil synes at utgiftene til gass er plagsomt høye. Det lønner seg med 10kg eller 11 kg flaske, mener jeg å huske. Kanskje industriflaske hvis dere har gass på jobben?

Dårlig med gass på jobben, og jeg har dessuten kun plass til de minste gassflaskene, hvis jeg ikke bygger om cockpiten mye. Men bra å høre at det ikke vil koste altfor mye!

 

Jag skulle ikke fundere en minutt över o värma båten med gass!

Tror du misforstod...jeg tenker nå kun på gass til matlaging. Siden jeg allikevel har landstrøm, blir det enkleste å bruke vanlige ovner til å varme opp båten.

Jeg har allikevel vurdert å innstallere dieselovner. Har hørt at de er veldig effektive til å fjerne fuktighet, samtidig som diesel er noe jeg vanligvis har nok av. Det blir desverre både for dyrt og tar for mye plass, så vanlige ovner det blir.

 

Hei

Vi endte opp med å benytte gass til komfyren, men brukte elektrisitet til en liten vannkoker, og vurderte også å anskaffe oss en lite en platers elektrisk komfyr.

Tipper jeg går for nettopp den løsningen.

Ved å kjøpe gasskomfyr nå, får jeg også innredet hele kjøkkenet ferdig til neste sommer.

Og med en vannkoker og en liten én-plates elektrisk komfyr, har jeg mer enn nok.

 

Takk for svar!

Link to post
Share on other sites

Tror du misforstod...jeg tenker nå kun på gass til matlaging. Siden jeg allikevel har landstrøm, blir det enkleste å bruke vanlige ovner til å varme opp båten.

Jeg har allikevel vurdert å innstallere dieselovner. Har hørt at de er veldig effektive til å fjerne fuktighet, samtidig som diesel er noe jeg vanligvis har nok av. Det blir desverre både for dyrt og tar for mye plass, så vanlige ovner det blir.

 

Ja jag missförstod deg, trodde du tenkt värma båten med gass under vintersäsong !   :confused:

 

gass til matlagning  er noe annet då er jag med.....!    :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...