MS_Stella Startet 27.August.2004 Del på Facebook Startet 27.August.2004 Har forsøkt å hjelpe en kamerat med et turtallsproblem på overnevnte motor. Motoren skal være en Merc. 190 motor, trolig marinisert fra slutten av 70 tallet. Den yter 50 hk. Fra Merc. hevder de at maks turtall skal være 3200 ondr. Motoren kommer bare opp i 2200 omdr på full gass. Båten er en Butterfly, ligner Neptin 8000. Har hatt løs dieselpumpe, justert, skiftet dyser og spisser. Dette har ikke hjulpet. Båten er uten groe under, og har ikke vært endret på. Temp. er ok og motoren går rent. Kan dette skyldes stigningen på propellen?????? Gearkassen slurer ikke og det er ikke støy fra akslingen!!!!! Takknemelig for svar MS Stella Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Er det slik å forstå at han tidligere fikk 3200, og propell etc. er det samme? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 1000 rpm er 3 tommer på stigningen det. Det mangler ca 1/3 av turtallet?? Sitér dette innlegget Link to post
MS_Stella Svart 27.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2004 Ja, det er ikke gjort noen endringer hverken på propell eller noe annet. Han har aldri fått fullt turtall, men aldri så dårlig som det har vært nå Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.August.2004 Del på Facebook Svart 28.August.2004 Kommer den opp i maksturtall i fri ? Er kompresjonen bra nok ? JOH Sitér dette innlegget Link to post
MS_Stella Svart 28.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2004 Motoren kommer opp i hvertfall til tre tusen omdr. på tomgang ( har ikke turt mer, men det er i hvertfall vesentlig forskjell fra under drift ) Kompresjonen virker ok, det eneste jeg begynner å lure på er om det kan ha så mye å si at luftfilteret ikke er på motoren. Filteret var pottetett. På Merc sier de riktignok at dette ikke skal ha noe og si, og at det strengt tatt ikke er nødvendig...........!!!!!! Ellers virker motoren tett og jeg kan ikke se at det kommer til falsk luft. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2004 Del på Facebook Svart 28.August.2004 Motoren kommer opp i hvertfall til tre tusen omdr. på tomgang ( har ikke turt mer, men det er i hvertfall vesentlig forskjell fra under drift ) Kompresjonen virker ok, det eneste jeg begynner å lure på er om det kan ha så mye å si at luftfilteret ikke er på motoren. Filteret var pottetett. På Merc sier de riktignok at dette ikke skal ha noe og si, og at det strengt tatt ikke er nødvendig...........!!!!!! Ellers virker motoren tett og jeg kan ikke se at det kommer til falsk luft. Motoren har en vacuumstyrt dieselpumpe, hvis jeg ikke husker feil. Det vil si at jo lavere vacuumet i manifolden blir, dess mer diesel vil dieselpumpen gi. Gasspådraget sitter koblet til et luftspjeld som sitter rett etter filteret. Etter som spjeldet åpner, synker utdertrykket mot atmosfærisk trykk. Jeg vil anta at korrekt filter vil være en del av trykkbildet i innsugsmanifolden, selv om det teoretisk ikke skal ha noen betydning i dette tilfellet. På den andre siden virker det som at governoren ikke sperrer, i og med at du kan ruse motoren over oppnådd lastturtall. Hvis det ikke er andre feil, så er man tilbake til at motoren ikke får nok mat. Som igjen er regulert av vacuumet. Sjekk at det ikke er noen feil i vacuumet fra manifold til dieselpumpe, mener det skal sitte en forsterker (membran) i systemet. Sjekk at det ikke er luft i dielselen, og at diesel retur er etter boka. Sitér dette innlegget Link to post
MS_Stella Svart 29.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2004 Ja, takker for godt råd. Får ta "hele runden" i systemet imorgen!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.