Jump to content

Lavt turtall Mercedes dieselmotor.


MS_Stella

Recommended Posts

Har forsøkt å hjelpe en kamerat med et turtallsproblem på overnevnte motor. Motoren skal være en Merc. 190 motor, trolig marinisert fra slutten av 70 tallet. Den yter 50 hk. Fra Merc. hevder de at maks turtall skal være 3200 ondr. Motoren kommer bare opp i 2200 omdr på full gass. Båten er en Butterfly, ligner Neptin 8000. Har hatt løs dieselpumpe, justert, skiftet dyser og spisser. Dette har ikke hjulpet. Båten er uten groe under, og har ikke vært endret på. Temp. er ok og motoren går rent. Kan dette skyldes stigningen på propellen?????? Gearkassen slurer ikke og det er ikke støy fra akslingen!!!!!

 

Takknemelig for svar  :smiley:

 

MS Stella

Link to post
Share on other sites

Motoren kommer opp i hvertfall til tre tusen omdr. på tomgang ( har ikke turt mer, men det er i hvertfall vesentlig forskjell fra under drift ) Kompresjonen virker ok, det eneste jeg begynner å lure på er om det kan ha så mye å si at luftfilteret ikke er på motoren. Filteret var pottetett. På Merc sier de riktignok at dette ikke skal ha noe og si, og at det strengt tatt ikke er nødvendig...........!!!!!! Ellers virker motoren tett og jeg kan ikke se at det kommer til falsk luft.

Link to post
Share on other sites

Motoren kommer opp i hvertfall til tre tusen omdr. på tomgang ( har ikke turt mer, men det er i hvertfall vesentlig forskjell fra under drift ) Kompresjonen virker ok, det eneste jeg begynner å lure på er om det kan ha så mye å si at luftfilteret ikke er på motoren. Filteret var pottetett. På Merc sier de riktignok at dette ikke skal ha noe og si, og at det strengt tatt ikke er nødvendig...........!!!!!! Ellers virker motoren tett og jeg kan ikke se at det kommer til falsk luft.

 

Motoren har en vacuumstyrt dieselpumpe, hvis jeg ikke husker feil. Det vil si at jo lavere vacuumet i manifolden blir, dess mer diesel vil dieselpumpen gi. Gasspådraget sitter koblet til et luftspjeld som sitter rett etter filteret. Etter som spjeldet åpner, synker utdertrykket mot atmosfærisk trykk. Jeg vil anta at korrekt filter vil være en del av trykkbildet i innsugsmanifolden, selv om det teoretisk ikke skal ha noen betydning i dette tilfellet. På den andre siden virker det som at governoren ikke sperrer, i og med at du kan ruse motoren over oppnådd lastturtall. Hvis det ikke er andre feil, så er man tilbake til at motoren ikke får nok mat. Som igjen er regulert av vacuumet. Sjekk at det ikke er noen feil i vacuumet fra manifold til dieselpumpe, mener det skal sitte en forsterker (membran) i systemet. Sjekk at det ikke er luft i dielselen, og at diesel retur er etter boka.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...