Jump to content

Påhengs på 30 fots cabincruiser

Barracuda30

Recommended Posts

Jeg har en Barracuda 30 fot med kaputt 250 hesters innenbords motor og har fått følgende råd fra en kamerat:

Sett på en brakett og utenbordsmotor.

Båten veier rundt fire tonn og er halvplanende, i samme gate som Bonanza 28 osv.

Spørsmålet er: har noen erfaring med utenbordsmotor på så store båter? Vil det fungere?

At det fungerer tviler jeg ikke på,

men tror nok at jeg hadde snudd meg et par ganger om jeg hadde sett deg på sjøen.

Hva med:

- Plattformen bak

- Drivstoff-forbruk

- Estetisk...utseende på båten med denne halen...

- 2. håndsverdien av båten (om du får solgt den videre?

- Sjø- og manøvreringsegenskaper... dette er en skrogtype bygget for ror.

- Og ikke minst totalkostnadenfor prosjektet,

inkludert en 250 hk påhengs med alt installasjonsutstyr som kreves + ombygning av båt,

mot prisen på en nyere overhalt diesel?

takk for innspill - ideen er en midlertidig brakett som skal brukes til jeg har finansene på plass til en mer permanent innenbordsløsning.

Påhengsen er relativt lett å omsette etterpå.

Tenkte på en litt mindre motor - ca 150 hester.

Som sagt en midlertidig løsning for å redde stumpene av en sesong, så få heller estetikken komme i andre rekke.

Interessant med propell-innspillet. Roret må vel låses for å sikre stabilitet.

Mye som kan fungere men ville nok tenkt meg om nøye før jeg gjorde dette. Da hadde jeg heller anskaffet en liten rimelig innenbordsmotor og satt inn den som midlertidig løsning. Dette kan sikkert la seg gjøre uten at for mange ombygginger.

Har du planer om å tilbakelegge store avstander i all slags vær med denne løsningen? :sailing:

Hva med en enkel brakett tilsvarende de som brukes på seilbåter og en 15 HK bakpå? Du kommer deg ut på fjorden på en godværsdag men farten blir så som så :lol:

4132_auto.jpg

http://www.maritim.no/product.aspx?id=4147&groupkey=006003180

150HK på brakett krever en stor ombygging og en kraftig brakett og vil koste mer enn det smaker :nonod: har ikke tro på den.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...