Jump to content

Sollux24AC stor nok til 2voksne/2barn? Holder en Yanmar 33hk?

cheetah

Recommended Posts

Med eller uten AC?

Kommer vel litt ann på hvor "trangt" man er villig til og leve, og hvor gamle barna er?

Går sikkert - er jo bare å inrette seg deretter, men regn med at det må flyttes på ting vær gang man skal ha frem noe annet.

33 diesel yanmar? gjerne litt mer. Trolig sjøvanskjølt fra den tiden - er det en 3 QM 30 så har de hatt en tendens til å sprekke i toppen, litt pga dårlig kjøling/tette kanaler. Yanmar er generellt meget slitesterke, men er selvsat avhengig av tidligere eieres stell og vedlikehold. Har selv er Yanmar fra 79 som går meget godt, og bør leve i mange år til med rett stell.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

det burde jo gå greit.

men du skulle jo absolutt hatt en båt med egen toa

Sollux 24 har toa i AC noe som er upraktisk på natten når det sover noen der.

kikk gjærne på Scand Classic 25 som jeg bla har

her har du en helt annen båt til bare litt høyere pris. disse har et gigantisk toa i ac og to stikkkøyer samt salongen å sove i

jeg mener dette er en bedre båt med tanke på sjøegenskaper, plass og utsende.

men alikevell er solluxsen en god båt for pengene å jeg ville sett på mulige alternativer.

Hei

Har en Hanto 24, den har trolig noe mer uteplass en Soluxen da den mangler AC. Med små barn bør det gå greit, men det er litt lavt under køyene som er beregnet for barn inne i cabin, på den andre siden har du jo da barna hos deg.

Den har eget toalettrom.

Er meget fornøyd med min, liker at det er god plass ute, og at det kan "kokkeleres" selv under fart da byssa er på BB side.

Liker også veldig godt at den har rorkult akter, deilig plass å sitte å slappe av på i meget behageligt tempo.

Er meget fornøyd.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

var å prøvekjørte en sollux 24 80mod med 33hk yanmar motor. fin båt som gikk bra i sjøen og motoren hadde en fin lyd og så bra ut. Glemte å høre med han om det er sveiv til den motoren i tilfelle man går tom for strøm. Noen som vet om det finnes startsveiv til den type motor? og er yanmar en bra motor?

Man går ikke tom for strøm om man bare følger med litt, så det er ikke noe problem. Hvis det er en 3QM30 med saltvannskjøling ville jeg vært litt skeptisk, toppene på disse har en tendens til å sprekke etter en del år og det koster en liten formue for en ny. Brukte topper er heller ikke lette å finne, dette er slitesterke motorer så de blir som regel ikke skiftet ut før toppen sprekker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hørte med han og det er sveiv med, men har aldri brukt den.

Å sveive i gang en såpass stor motor er ikke noe man gjør i utide. Jeg hadde en Sabb2H 18hk tidligere, og prøvde et par ganger å sveive den i gang. Jeg fant fort ut at startmotoren er et mye bedre alternativ! Og hvis du har separate start og forbruksbatterier er uansett startbatteriet alltid fullt, så da har du ikke noe behov for å sveive...

Inntil midten av sekstitallet ble også de fleste biler levert med startsveiv. Man fant imidlertid ut etter hvert at dette var et rimelig unødvendig ekstrautstyr, så det ble tatt bort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ville holdt meg unna Solux AC pga. toa i AC som er nevn her.

Med såpass små barn ville jeg også foretrukket å sove i samme cabin som dem. Det var en stygg ulykke for noen år siden der et lite barn stod opp før foreldrene våknet, fikk åpnet kallesjen og falt i vannet.

Scand 25 kommer i 2 utgaver, den ene med toa. bak og den andre med rund sittegruppe og eget tao. rom i forcabin.

Den siste er veldig mye mer praktisk.

Vi hadde selv en Nidelv 24 mens barna var små, fungerte helt fint opp til de var ca. 8 år.

Vi hadde Sollux 24 uten akterkabin og ferierte 4 stk i denne i 2 sesonger. Går fint å ligge under kallesjen uten akterkabin.

En kjempebåt som vi fortsatt sakner. Go planløsning og bra fart og sjøegenskaper. Vi hadde Yanmar 34 (ferskvannskjølt) som er en kjempemotor...

Nei BAG049 nå må du slutte å tulle!:)

Scad Classic 25 med dass i AC er vel mer praktisk enn den med bare en stikkkøy spør du meg

spessielt med tanke på at trådstarter har to smårollinger. Den ekstra stikken er til å ofre seg for, etter min mening da:)

sjekk også ut Nidelv 24 dette er jo en pen rommelig og enkel båt som passer fint for en familie pluss at det finnes ikke en persjon i hele verden som ikke har erfaring med denne snekka:)

Ville holdt meg unna Solux AC pga. toa i AC som er nevn her.

Med såpass små barn ville jeg også foretrukket å sove i samme cabin som dem.

Det er inspeksjonsluke i AC'en, kjempepraktisk dersom man får noe i propellen. Toalett er det ofte i eget rom i forkabinen. Ikke noe problem med småbarn i Solluxen, selvfølgelig må de alltid holdes øye med. Det er betydelig mer skjermet enn en båt med rundsitter bak.

Vi hadde en Sollux 24 med AC og 33 Yanmar. Kjempepraktisk, forholdvis rask snekke. AC'en har en lang seng på tvers av båten. Båten er betydelig bredere enn f.eks Joda 24. 3 sitteplasser i kjøreretningen er også veldig bra. Solluxen finnes i alle utgaver; 80- tallet var halvfabrikatenes høytid. Jeg ville funnet et godt vedlikeholdt og oppgradert eksemplar, det burde absolutt være innen rekkevidde for 100'.

Anbefales!

Jeg så en Tresfjord 28 på Finn i dag. Men den var til 150 000,- Disse er sjeldent til salgs under 200 000,- Litt slitt innvendig, men dette er en kvalitetsbåt tvers igjennom. Ikke to cabiner, men god plass for 2 voksne og 2 barn inne. I tillegg har denne en herlig uteplass. Sammenlikna med Solux 24 og Scand 25, så er dette en helt annen verden. Jeg hadde selv en slik for noen år siden. Den har også den veldig gode Perkins 49 HK.

Redigert av finnmarken (see edit history)

Sollux er en kjempebåt. Ta dere en tur på bryggene bortover og stå på dollbordene på de forskjellige 24-foterene, så skal jeg garantere at dere finner Sollux'n som den mest stabile.

Jeg har selv hatt sollux i 2 (snart 3) sesonger og er veldig fornøyd med den, selv om jeg har VP MD11C på 24 HK, noe som er litt liten motor, men man går fint i 6-7 knop, noe jeg mener er helt OK. Denne båten er uten AC da, noe som gjør uteplassen veldig stor. 3 voksene går fint i senga i kabinen, og det går en unge på hylla foran, så noen AC må dere strengt tatt ikke ha!

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21672367

Bygdetulling med båtførerbevis!

hei. takk for alle innleggene :smiley: Vi har kjøpt oss båt. Det ble en 80mod sollux 24Ac med 33hk yanmar motor. Har vært på 3 turer med den allerede og er kjempefornøyd med den. Går bra i sjøen og starter lett. Det er faktisk plass til 2 voksne i ac. Vi prøvde det og det gikk. jeg må ligge nærmest døra siden jeg er lengst og 180cm lang. Hvis man må på do om natten så er det bare å ha et porta potti toalett under kalesjen. For å kunne dra på langtur mangle vi gummibåt, kartplotter og skikkelig anker. noen tips? var bare en dregg i båten. Finnest det et slags stativ for å feste gummibåten bak eller er det best å bare stroppe den fast fremme?

Redigert av cheetah (see edit history)

Hei. Gratulerer med båt ! Ang gummibåt kan du kansje se i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/69676-gummibaat-paa-slep-eller-i-snapdaviter-paa-24-fot-snekke/page__view__findpost__p__978768__fromsearch__1

og vi var ifjor tur/retur Oslo-Smøgen med en stor 23 foter (Diana700) 2 voksne + en 14 åring og en 17 åring.

Båten har en Yanmar 3HM35 (34Hk)

Trangt, ja til tider, men med kjempevær gikk det uten problem :smiley:

Redigert av Diana700 (see edit history)
  • 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...