Jump to content

Sinkanoder på Alpha One drev


John Kjell

Recommended Posts

Jeg har båten på slipp og skal skifte sinkanoder for første gang. Jeg har i god tid bestilt og fått et anode kit til drevet, altså et Alpha One drev som sitter på en Quicksilver 640 weekend.

Når jeg nå skal skifte offeranodene er det to deler jeg stusser på. Den ene delen er en ring med spor, se bildet. Jeg kan ikke se at jeg har tilsvarende anode montert på drevet, og lurer på hvor skal det monteres.

Den andre delen, en rund skive skal muligens monteres helt bakerst på drevet, men der er det fra før ei tilsvarende rund skive med noe som kan beskrives som en påmontert haifinne. Denne kom ikke med i settet.

Noen som kan opplyse meg? Har litt dårlig tid for kan ikke okupere slippen for lenge.

Har problemer med å laste opp bildet.

Redigert av John Kjell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den nye runde anodeplata uten finne, som skal monteres i underkant av flapsen over propellen, er uten finne fordi finnen kommer i konflikt med propellen om du hadde hatt en stålpropell. Stålpropellen til Alpha one er større en standard propell. Den leveres nå slik, uten finne, for at man skal slippe å sage av finnen.

 

Som nevnt over her, må du ta av propellen for å få på plass den siste anoden. Om du leser i instruksjonsboka, så ser du at du må stramme propellmutteren med et visst moment når dette skal settes sammen igjen. Du må derfor ha en momentnøkkel, som viser hvilken kraft du drar til med. TROR det er 75 eller 78 en eller annen enhet.. nm??... Se i boka :) Så du kan uansett skaffe deg momentnøkkel med en gang.. som du like godt kan bruke til å demontere med.

Når du skal ta av og på propellen kan/ må du kile en passende tykk treplanke/ bjelke mellom propellbladet og flapsen i overkant av propellen. Dette for å holde propellen igjen når du tar i. Du klarer neppe å holde igjen med håndkraft...

 

Du må også ha egent marint greas for å smøre opp akslingen før du setter på propellen igjen..

 

Har du en ny låsekrans? den metallringen/ kransen du ser rett inn på når du ser inn i propellens senter. Om du ikke har ny, lirker du den gamle forsiktig ut ved å rette ut ørene.. går den i stykker, er det bare å skaffe ny.

 

Lykke til... rett verktøy er halve jobben..i denne situasjonen, nesten hele jobben..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...