Jump to content

Motorstopp på Mercedes 617


Sverre---

Recommended Posts

For nøyaktig en uke siden ble vi lykkelige eiere av en 1983 Scand Classic med en Mercedes 300D under dørken. Vi var på sjøen hver dag de første fire dagene. Alt fungerte og vi koste oss ombord. I går hadde båten lagt å ventet på oss i 3 dager, været var perfekt, og vi var klare for en herlig helg på sjøen. Motoren fyrer greit og vi tusler utover fra båtplassen i Leangbukta. 400 meter fra brygga skjer det som ikke skal skje; plutselig faller turtallet og motoren stopper!!! Jeg forsøker å starte et par ganger med det resultat at motoren starter, men dør igjen etter noen sekunders gange. Vi fikk prayet en båt og ble slept inn til brygga igjen. Var ikke annet å gjøre enn å pakke i bilen og kjøre slukøret hjem igjen. Mildt sagt en dårlig start på det som skulle vært en fin helg på sjøen i "ny" båt...

 

Nå trenger jeg hjelp fra dere som har greie på slikt. Motoren er altså en Mercedes med serienr 617.910-12-004105. Den ble satt i båten i 93. Selger opplyste at motoren sannsynligvis var 82/83 modell.

 

Basert på symptomene er det vel nærliggende å tro at problemet har noe med drivstofftilførselen å gjøre, men hvor er det mest sannsynlig at problemet ligger?

- Vann eller dritt i dieselen?

- Luft i systemet?

- Tette dyser?

- Defekt fødepumpe?

- Defekt dieselpumpe?

- Vacuum problemer? (motoren stoppes med manuell vacuum-pumpe)

 

Det er 2 drivstoffilter på motoren. Det første er av den gjennomsiktige typen mens det andre er lukket. Jeg kan ikke se antydning til hverken vann eller dritt i det første filteret. Det jeg har tenkt å gjøre i dag er å gå over alle slanger, slangeklemmer osv som har med dieseltilførselen å gjøre for å prøve å forsikre meg om at motoren ikke suger luft eller lekker diesel noe sted. Deretter er det vel fornuftig å åpne begge filtrene for å være helt sikker på at det ikke er dritt eller vann der. Deretter får jeg prøve å finne ut hvordan jeg lufter systemet. Jeg vet hvor pumpa sitter, og antar det sitter en lufteskrue i nærheten.

 

Så er spørsmålet; hvis ikke dette fører fram, hva er neste skritt?

Hvem bør jeg kontakte for å få kyndig hjelp i nærheten av Leangbukta i Asker?

Hvem selger deler til denne motoren?

 

Andre opplysninger som kanskje er relevante;

- Dieseltanken har i flg selger stått full i hele vinter (med tilsetningstoff). Ca halve tanken er brukt etter sjøsetting i år.

- Varmeveksler, kjølevannspumpe og alle kjøleslanger er skiftet for ca 3 år siden

 

Setter stor pris på alle innspill her, for dette var ingen artig start på et nytt båtbekjentskap...

Link to post

Da har jeg stått på hodet i motorrommet noen timer. Drivstofflinja er som følger; Tank -> kran -> filter nr 1 -> fødepumpe -> håndpumpe -> filter nr 2 -> dieselpumpe. Når jeg åpnet filter nr 2 var det bare noen cm diesel i bunnen av dette. Det skulle vel normalt vært fullt? Håndpumpen er av typen fjærbelastet knott til å trykke på som står inn på filter nr 2. Håndpumpa gir imidlertid bare noen få dråper og fjæra trekker ikke knotten ut igjen. Dette får meg til å mistenke at det er tett et sted mellom tanken og håndpumpa. Det første jeg bør gjøre er vel å bytte filter nr 1 selv om dette ser helt fint ut. Når det er ute har jeg tenkt å blåse i røret til tanken for å sjekke at det ikke er tett den veien. Funker det ikke med nytt filter er vel fødepumpa det neste som bør sjekkes. Det kan jo være en sil inn på denne som er tett selv om dette burde blitt fanget opp av filter nr 1. Er jeg på rett spor her? Andre forslag?

Link to post

Et filter som er veldig vanlig i båt er CAV296 og dette er konstruert feil etter mitt hode. Om det kobles riktig (=som anvist med piler på lokket) vil du kun se den filtrerte dieselen i glasset og den kan se veldig fin ut selv om filteret er blitt spuns tett. Vann og skitt legger seg oppå filteret og kommer aldri fram til seglasset. Jeg vil anbefale å kjøpe deg et Racor filter eller evt. koble CAV filteret (om det er det du har) slik at pilene peker motstrøms.

 

OM617 er en kjempemotor som er påliteligheten selv. Det er ikke uten grunn den kaller "14 ganger rundt jorden motoren". Selv har jeg en 82 modell i min 89 modell Range Rover der motoren er gått dobbelt så langt som bilen :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Da har jeg funnet feilen. Filter nr 1 var potte tett selv om det så helt fint ut gjennom glasset. Det er et slikt CAV-filter med en Bosch innsats. Jeg mistenker at det er dieseldyr som har tettet filteret. Så ut som en gråsvart gjørmete masse. Da er det vel ikke annet å gjøre enn å brette opp ermene og ta en grundig rengjøring av tanken.... jaja. Tips til å bli kvitt uhumskhetene finner jeg sikkert i andre tråder på forumet regner jeg med. Håper bare ikke disse elendige mikroorganismene har gjort skader andre steder i rør, pumpe etc...

Link to post

Gratulerer, du har fått dieseldyr! Da blir det tankrengjøring, gjennomblåsing av rør og slanger, nye filtre og tilsetning av f.eks Bio-Protect for å drepe restene. En helt grei jobb, men grisete og trangt som regel. Det hører til skjeldenhetene at pumpe og dyser tar skade, så det ville jeg ikke bekymret meg for. Som du sier så har jo første filteret tettet seg, og motoren har deretter stoppet av dieselmangel. Så gjør rent, skift filter og fyll på litt dieseldyrdreper. Så er du klar for nye uke og måneder på sjøen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 uker senere...

Da har tanken vært ute og fått seg en grundig rens. I tillegg er begge filter byttet. Monterte tanken igjen i kveld, pumpet opp diesel med håndpumpa og etter noen forsøk fikk jeg start på motoren. Måtte ruse den litt i starten men regnet med det var pga luft i systemet. Etter litt svev den fint og jeg lot den svive mens jeg puslet med andre ting. Etter en halvtimes gange stoppet den imidlertid. Nedtur :( Trodde jo jeg hadde fikset problemet. Pumpet med håndpumpa og da hørte jeg litt suselyd fra det første filteret (CAV). Fikk start på motoren igjen, og da så jeg at det boblet litt i glasset på CAV-filteret. Fikk et litt annet filter enn det jeg hadde. Skal prøve å få tak i eksakt samme type og se om det hjelper. Er det sannsynlig at en ørliten luftlekkasje her kan føre til at motoren stopper, eller bør jeg mistenke andre ting i tillegg?

Link to post

Er ikke så erfaren med dieselmotorer, så derfor trenger jeg litt innspill fra dere som er drevne i gamet. Vil jo helst være trygg på at motoren ikke stopper når familien skal på tur...

 

Noen som vet hvor mye / hvor lite luft som skal til for å lage problemer? Jeg skal ned i båten etter jobb og prøve å få filteret tett. Det skal vel ikke komme luftbobler i glasset på CAV-filteret i det hele tatt når motoren går...?

Link to post

Der skal ikke være luftbobler i det hele tatt. CAV filteret kan være litt triksent å få tett og jeg har endt opp med å knuse glasset i mine forsøk... OM617 er ikke av de verste motorene mht. luft, den svelger unna en del uten problemer men ser du luft så må du likevel finne årsaken for før eller siden får du problemer med den...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Pumpet med håndpumpa og da hørte jeg litt suselyd fra det første filteret (CAV). Fikk start på motoren igjen, og da så jeg at det boblet litt i glasset på CAV-filteret. Fikk et litt annet filter enn det jeg hadde. Skal prøve å få tak i eksakt samme type og se om det hjelper. Er det sannsynlig at en ørliten luftlekkasje her kan føre til at motoren stopper, eller bør jeg mistenke andre ting i tillegg?

Sjøl om noen motorer tåler små luftlekasjer, skal dette ikke forekomme i en dieselmotor. En måte å sjekke for luft med det oppsettet du har er å skru av krana etter tanken mens motoren går. Motoren vil da etterhvert bygge opp et kraftig undertrykk i systemet, og evt. lekasjer mellom kran og sikteglass vil avsløres effektivt med at du ser bobler i sikteglasset.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...