Octant Startet 5.Juni.2010 Del på Facebook Startet 5.Juni.2010 Som tittelen sier lurer jeg på om det er noen som erfaring med at montering av dynaplate/jordplate for å forbedre singnal/støy forholdet på VHF. Har en plate med beskjedne mål L 205 x B 65 x H 13 mm som fabrikanten hevder skal gi bedre signal/støy forhold på vær dekodere, radar system, plottere, GPS og radio mottakere/sendere. Tros sine beskjedne mål, er overflaten oppgitt til å utgjøre 1.8 m2 jordplan. Men å montere den vil kreve ytterligere hull i skroget, og jeg er litt avventende til eventuelt noen her på forumet kunne bekrefte at dette har noe for seg. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Spør deg selv om du virkelig har problemer med enhetene du skrev. Funker ikke GPS og VHF, som de skal ? Begrepet signal-støy forhold er nettopp det - forholdet mellom signal og støy. Signalet du tar imot blir best når forholdet mellom antenne og jordplan er optimalt. De fleste antennene som leveres idag er beregnet for montasje - uten å bruke ekstern jording. Det er først når du skal rigge antenner for kortbølge at eksternt jordplanet blir viktig. Støy derimot, kan du få fra mange duppeditter ombord. Sørg heller for å finne støyen. Det er bare å slå av saker og ting til den forsvinner, så vet du hvor den kommer fra. Når støyen er lokalisert kan du separere kabler eller forsyne dem med ferrit kjerner. Omplassering av antenner kan også hjelpe. Men som sagt - tenk igjennom om du virkelig har problemer før du drar igang. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Octant Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Spørsmålet mitt var ment mer generelt. Siden jeg allerede har båten på land, og er i ferd med å montere VHF, plotter og radar, ville det være greit å finne ut om det er bryet verdt å montere denne platen. Selv om platen er av beskjedne dimensjoner, vil den kreve ytterliger hull i glassfiberen ved montasje. Noe som jeg ikke vil gjøre medmindre noen kan bekrefte at dette har noe for seg. Jeg er kun ut etter å få høre om det er noen som har positive erfaringer i forhold til yttelsen av navigasjons hjelpemidlene. Diskusjoner som berører spørsmålene rundt felles jord i forhold til landstrøm og 12/24V ombord er diskutert i andre tråder. Legger ved et bilde som gir en indiksjon av dimensjonene på dynaplaten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 (redigert) Da jeg monterte Dynaplate for mange år siden var det for å bedre mottak av korreksjonssignalene til GPS'n fra langbølgesenderne rundt kysten, - DGPS. Det ga en utrolig god bedring i S/N! Med Dynaplate kunne jeg da velge og vrake i sendere på Sørøstlandet, Danmark og den svenske vestkysten der jeg før kun fikk signal med elendig S/N fra den nærmeste stasjonen. Kringkastingsmottak på mellom og langbølge ble også merkbart bedre. FM-kringkasting ble noe bedre, men for VHF var det bare marginal forbedring. Lars H. Redigert 6.Juni.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Dynaplate er absolutt verd å montere. Plasseringen av dynaplate har jeg observert er mange steder. Jeg hadde den akter, omtrent midtskips, men ser også at noen båter kan ha 3 eller flere dynaplater plassert etter hverandre SB side nær kjølen. Pass på at du har god forbindelse mellom festeskruene og kabel for videre signalføring. Det er flere tettemidler for festet - pass på at du har god tetting rundt selve skroghullene - dette er viktigere enn at hele dynaplaten har god tetting mot skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Dynaplate har overhodet ingen innvirkning på VHF eller GPS med de antennene vi bruker. Du stikker heller ikke den ene foten i vannet for å bruke håndholdt GPS eller VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.